Vláda by mala o týždeň rokovať o bratislavskom letisku

BRATISLAVA 9. januára (SITA) - Vláda by mala rokovať o spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku pravdepodobne na svojom najbližšom zasadnutí budúci týždeň.

Informoval o tom v stredu po zasadnutí vlády minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že rozhodnutie o niektorej zo štyroch navrhovaných alternatív financovania rozvoja letiska je v kompetencii vlády, a preto nechce predbiehať. Minister potvrdil, že osobne uprednostňuje stále tretiu a štvrtú alternatívu. Tie predpokladajú vstup menšinového investora do letiska formou založenia spoločného podniku a navýšenia základného imania či vydanie koncesie na prevádzkovanie letiska. O tom však rozhodne vláda, zopakoval Vážny. "Najprv je potrebné rozhodnúť o metóde financovania a potom budeme riešiť, či rokovať alebo nerokovať," odvetil Vážny na otázku týkajúcu sa rokovaní so zahraničnými záujemcami o vstupe do bratislavského letiska.

Pri zvažovaní ďalšieho rozvoja bratislavského letiska súčasná vláda neuvažovala o jeho prípadnej privatizácii. Pre agentúru SITA to potvrdil v decembri minulého roka minister Vážny s tým, že privatizácia letiska by bola to najhoršie možné riešenie. Poukázal pritom na skúsenosti s privatizáciou štátnych podielov v strategických spoločnostiach ako Slovenský plynárenský priemysel, Slovak Telekom či Transpetrol. "Nechceme tento istý scenár opakovať. Samozrejme, sme náchylní vstupu súkromného investora, ale za iných pravidiel ako je privatizácia. Znamená to, že musia byť dodržané rozhodujúce právomoci štátu. V budúcom spoločnom podniku majorita zostane v rukách štátu," povedal Vážny.

Minister Vážny neskrýva, že pokiaľ ide o rozvoj osobného terminálu na letisku v Bratislave, najviac sa mu pozdáva jeho financovanie z vlastných zdrojov letiska a verejných prostriedkov. "S verejnými zdrojmi je trochu problém. Ak nevyriešime tento problém, či môžeme prispievať na letisko z verejných zdrojov, tak potom sa mi viac pozdáva scenár vytvorenia spoločného podniku s iným investorom pri zachovaní majority štátu," predpokladá minister Vážny.

Orientačné stavebné náklady vrátane výdavkov na inžiniersko-projektovú činnosť pre nový bratislavský terminál predstavujú 9,507 mld. Sk. Vláda SR by mohla v polovici januára 2008 rozhodnúť o konečnom spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku. Prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2012, pričom dostavba terminálu má byť ukončená v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky. Nový terminál by mal do roku 2014 pokrývať prevádzkové potreby spôsobom a v kvalite zodpovedajúcej terajšiemu európskemu štandardu. Odhadované náklady na stavbu pozemných objektov a komunikácií dosahujú spolu vyše 7,070 mld. Sk, na zabezpečenie letiskových technológií 2,256 mld. Sk a na inžiniersko-projektovú činnosť zvyšných 180,3 mil. Sk. Ministerstvo dopravy predpokladá štyri možnosti financovania rozvoja osobného terminálu - z verejných zdrojov, prípadne kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, navýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie. Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska. V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 087
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 043
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 466
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 827
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 194
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 805
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 009
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 649
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 708

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.