Euro má už 9 rokov, v súčasnosti ho používa 15 krajín

Bratislava 4. januára (TASR) - Začiatkom tohto roka uplynulo 9 rokov odvtedy, ako prvých 11 krajín zaviedlo najprv len do bezhotovostného obehu spoločnú európsku menu euro.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

Od 1. januára 2008, kedy sa rozšírila o Cyprus a Maltu, má už eurozóna 15 členov.

Zaviesť spoločnú menu je vo všeobecnosti záväzok všetkých členských krajín Európskej únie (EÚ) okrem Veľkej Británie a Dánska, ktoré si už pri rozbehu projektu dohodli trvalú výnimku, tzv. opt-out. Členské štáty únie, ktoré už prijali jednotnú menu euro, tvoria eurozónu. Okrem spoločnej meny podliehajú aj spoločnej menovej politike, ktorú riadi Európska centrálna banka (ECB).

Názov novej meny aj scenár prechodu na spoločnú menu, ktorého začiatok sa naplánoval na 1. januára 1999, sa stanovil v roku 1995 na zasadnutí Európskej rady v Madride. Na rokovaní Európskej rady v Amsterdame v roku 1997 boli následne odsúhlasené pravidlá a záväzky Paktu stability a rastu EÚ, ktorého cieľom bolo zaistenie rozpočtovej disciplíny v rámci pripravovanej hospodárskej a menovej únie (HMÚ).

V máji 1998 splnilo požadované konvergenčné tzv. maastrichtské kritériá 11 členských krajín EÚ a vytvorilo tak prvú vlnu štátov, ktoré prijali euro ako svoju spoločnú menu. Z vtedajších členov únie odstúpili od účasti v tretej, záverečnej etape vytvorenia hospodárskej a menovej únie len Dánsko a Veľká Británia, kým Grécko a Švédsko v tom čase neplnili všetky požadované kritériá. V roku 1998 bola založená ECB aj Európsky systém centrálnych bánk (ESCB).

Výmenné kurzy medzi eurom a menami zúčastnených členských štátov sa definitívne a neodvolateľne zafixovali 31. decembra 1998 a 1. januára 1999 sa nová mena zaviedla do bezhotovostného obehu. Zodpovednosť za spoločnú menovú politiku eurozóny prevzal tzv. Eurosystém, tvorený ECB a národnými centrálnymi bankami členských štátov. Tým sa začalo prechodné obdobie, ktoré malo trvať tri roky a skončiť sa zavedením eurových bankoviek a mincí do hotovostného obehu pri súčasnom stiahnutí národných bankoviek a mincí. V roku 2001 sa po splnení kritérií ako 12. krajina k eurozóne pripojilo Grécko. Ako prvá nová členská krajina EÚ sa v roku 2007 k pôvodným členom pripojilo Slovinsko, ktoré tento rok nasledovali Cyprus a Malta.

Po troch rokoch od spustenia projektu, 1. januára 2002, sa uskutočnila najväčšia výmena hotovosti v histórii. Národné centrálne banky podľa údajov Európskej komisie (EK) ešte v rámci predzásobenia dodali komerčným bankám približne 144 miliárd EUR v hotovosti. Eurové bankovky vydávalo 3. januára už 96 % bankomatov v eurozóne a týždeň po zavedení eura prebiehala v novej mene už viac ako polovica hotovostných transakcií.

Výmena hotovosti sa skončila do dvoch mesiacov. Národné bankovky a mince prestali byť platidlom najneskôr ku koncu februára 2002, v niektorých členských štátoch eurozóny aj skôr. Dovtedy sa z obehu stiahlo vyše 6 miliárd národných bankoviek a takmer 30 miliárd mincí. Pre vyše 300 miliónov občanov v 12 krajinách to znamenalo definitívny prechod na novú menu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 074
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 331
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 606
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 479
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop