SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky
PRÍČINY KRACHU PROJEKTU VÝROBY AUTOBUSOV V KOŠICIACH SA LÍŠIA PODĽA TOHO, KTO HOVORÍ

Košice a investor sa nedohodli

Americká firma Blue Bird odstúpila od projektu výroby autobusov v Košiciach. Nenašla podporu v orgánoch mesta, hoci priamu finančnú podporu nežiadala.

V Košiciach sa mali vyrábať vozidlá firmy, ktorá sa presadila produkciou žltých školských autobusov. Na investícii s mestským dopravným podnikom sa však nedohodla.V Košiciach sa mali vyrábať vozidlá firmy, ktorá sa presadila produkciou žltých školských autobusov. Na investícii s mestským dopravným podnikom sa však nedohodla. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Americká firma Blue Bird odstúpila od projektu výroby autobusov v Košiciach. Nenašla podporu v orgánoch mesta, hoci priamu finančnú podporu nežiadala.

KOŠICE. Ambiciózny projekt košického montážneho závodu, jedného z najväčších americ­kých výrobcov autobusov spoločnosti Blue Bird v Košiciach, je v troskách.

Prezident firmy Tradex International Company Lou Babjak, ktorá investora zastupuje, oznámil vedeniu mesta, že rokovania o spolupráci končí.

Referencie nestačili

Námestníka primátora Jozefa Filipka, ktorý bol poverený s Tradexom rokovať, rozhodnutie Lou Babjaka ukončiť spoluprácu na príprave spoločného podniku prekvapilo: „Oznámil nám to stručným e-mailom, bez uvedenia dôvodov.“

VIDEO: O projekte Blue Bird hovorí námestník košického primátora J. Filipko ((video))

Projekt výstavby montážneho závodu Blue Bird tak vice­primátor považuje za bezpredmetný. Napriek tomu nevylúčil možnosť ďalšej spolupráce. „Sme ochotní ďalej rokovať. Záleží na argumentoch, ktoré nám pán Babjak predloží. Momentálne to však pokladáme za uzavreté. Neskončilo to z našej iniciatívy,“ povedal pre SME Filipko.

Nepriamo potvrdzuje, že neochota mesta podpísať s americkou firmou memorandum o budúcej spolupráci, súvisí so zlými referenciami zástupcu investora. Na otázku, či argumenty Babjaka boli málo presvedčivé, odpovedal: „Získali sme dosť veľa názorov od ľudí, ktorí rokovali po celom Slovensku s pánom Babjakom o rôz­nych projektoch. Viacerí poslanci mestského zastupiteľstva si myslia, že mesto by nemalo podnikať a nie sú presvedčení o výhodnosti projektu. Aj preto sme boli zdržanlivejší.“

Mestské zastupiteľstvo malo schváliť návrh memoranda o spolupráci medzi mestom a spoločnosťou Tradex. „Poslanci vzali informáciu na vedomie a odporučili ho dopracovať. Žiadali napríklad predložiť podrobný podnikateľský plán a finančné krytie projektu,“ hovorí viceprimátor. Tvrdí, že od augustového zasadnutia mestského zastupiteľstva, ktoré sa zámerom zaoberalo, sa už zástupcovia investora ľuďom z mesta neozvali.

Definitívne nie

„Mestské zastupiteľstvo, magistrát ani vedenie Dopravného podniku mesta Košice neprejavilo o projekt seriózny záujem. Ďalšie rokovania by boli zbytočnou stratou času,“ povedal pre SME Babjak.

Podnikateľ so slovenskými koreňmi je rozčarovaný najmä z prístupu košickej samosprávy k ponuke, ktorá podľa neho mohla výrazne ekonomicky pomôcť stratovému dopravnému podniku, samotnému mestu ako jeho stopercentnému akcionárovi i celému regiónu.

Myslí si, že k rozhodnutiu ukončiť rokovania ešte pred podpisom memoranda o spolupráci prispeli aj nekalé zákulisné ťahy. „Odporúčací list veľvyslanectva USA v Bratislave adresovaný pánovi primátorovi, ktorého kópie boli doručené ministrovi hospodárstva a ministrovi dopravy, sa na magistráte záhadne stratil,“ povedal Babjak. Bez ďalšieho vysvetlenia dodáva, že do firmy Blue Bird prichádzali z Košíc e-maily, ktorých obsah podľa neho hraničil s kriminálnym činom. „Vedenie Blue Bird to odrádzalo od zámeru investovať v Koši­ciach. Informoval som o tom aj námestníka primátora Filipka a vedenie dopravného podniku. Žiaľ, nikto nepovažoval za potrebné problémom sa zaoberať.“

Babjak pre SME potvrdil, že rozhodnutie je definitívne. Spoločnosť Tradex už rokuje s ďalšími potenciálnymi partnermi. Do úvahy prichádzajú iné mestá na Slovensku, ale aj jedna z dvoch­ bližšie nešpecifikova­ných stredoeurópskych krajín.

Ročne mali vyrobiť 500 kusov

KOŠICE. Montážny závod Blue Bird v Košiciach mal vyrábať 500 autobusov ročne. Američania mali poskytnúť know-how a zaškolenie personálu do montáže autobusov z dovezených blokov. Postupne sa mali na Slovensku vyrábať aj jednotlivé komponenty autobusov. V podniku malo pracovať 500 až tisíc zamestnancov.

Tri štvrtiny produkcie mala firma vytvorená s Dopravným podnikom mesta Košice podľa pôvodných plánov exportovať do východnej Európy. Podnik by mohol obnovovať autobusový park z vlastnej produkcie, čím by na jednom vozidle ušetril okolo pol milióna korún.

Štartovná investícia mala byť približne milión dolárov vrátane montáže prvých šty­roch ukážkových autobusov v Košiciach. Na americkej strane malo byť okrem financovania projektu aj zabezpečenie homologizácie autobusov v Európe. Mesto by vstúpilo do spoločnosti len nehnuteľnosťami.

Spoločnosť Blue Bird je známa predovšetkým produkciou žltých školských autobusov. Po amerických cestách ich denne premáva okolo 340-tisíc.

(sen)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  7. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  8. Spravte si zásoby zdravia
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 001
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 759
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 418
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 625
  5. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 444
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 144
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 102
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 979
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 2 978
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 580
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eskorta odvádza policajného exprezidenta Tibora Gašpara.

Pozrite si prehľad káuz.


14 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 406-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 594 obetí.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Kontrolóri zistili rozdiely medzi piatimi krajinami, v ktorých sa kontroly konali.


TASR 15m
Zber cukrovej repy na poli pri Senici.

Pestovatelia očakávajú úrody repy nad 70 ton na hektár.


SITA 2 h
Čínska developerská spoločnosť Evergrande.

Dlhy spoločnosti strašia svetové trhy.


TASR 2 h
Vizualizácia polyfunkčného projektu, ktorý pripravuje rodina Poórovcov.

Firma podnikateľa chce stavať v Ružinove.


11 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 084
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 087
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 368
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 078
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 832
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 4 776
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 071
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 785
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu