Minulý rok sa na Slovensku vyrobilo viac ako polmilióna áut

Rok 2007 bol z pohľadu slovenského automobilového priemyslu podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka jedným z prvých, kedy dynamika výroby rástla pomerne zásadne.

BRATISLAVA 3. januára (SITA) - Rok 2007 bol z pohľadu slovenského automobilového priemyslu podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) Jozefa Uhríka jedným z prvých, kedy dynamika výroby rástla pomerne zásadne. "Vidieť to aj na číslach, keď v roku 2006 dosiahla produkcia automobilového priemyslu približne 30 % z celkového priemyslu, no za prvých šesť mesiacov roku 2007 to už bolo viac ako 35 %," povedal ďalej v rozhovore pre agentúru SITA Uhrík a dodal, že kým obrat automobilového priemyslu v roku 2006 prekročil 440 mld. Sk, za prvý polrok roku 2007 to už bolo 300 mld. Sk.

V roku 2006 sa pritom na Slovensku vyrobilo takmer 300 tis. automobilov, no odhady ZAP pre rok 2007 sú viac ako 550 tis. vozidiel a pre rok 2010 dokonca až 800 tis. aut. Dôležité je však podľa Uhríka predovšetkým to, že kým do roku 2006 bol hlavným nositeľom automobilovej výroby na Slovensku Volkswagen Slovakia (VW Slovakia), za prvých osem mesiacov roku 2007 prevýšil počet aut spolu vyrobených v PSA Peugeot Citroën Slovakia a Kia Motors Slovakia výrobu vo VW Slovakia.

Za najväčší úspech slovenského automobilového priemyslu v roku 2007 pritom prezident ZAP považuje udržanie dynamiky VW Slovakia, a to aj pri zmenenej štruktúre produkcie v prospech luxusných terénnych automobilov, rozbehnutie výroby v PSA Peugeot Citroën a Kia Motors, no predovšetkým fakt, že sa výrazne zvýšila produkcia subdodávateľov. "Dynamika ich rastu je dokonca vyššia ako pri všetkých troch automobilkách, ktoré pôsobia na Slovensku," upozornil Uhrík.

V roku 2007 sa uskutočnili zmeny aj v oblasti investícií. Podľa Uhríka pri automobilových výrobných závodoch už svoj vrchol dosiahli. "Rekordný bol rok 2005, kedy dosiahli 40 mld. Sk a potom predovšetkým rok 2006, kedy prekročili 61 mld. Sk," vyhlásil prezident ZAP. Pre rok 2007 pritom výšku investícií odhadnúť nevedel, skonštatoval však, že určite nedosiahne úroveň minulého roka. "Teraz sú dominantné investície do subdodávateľských firiem," uviedol Uhrík, pričom spomenul napríklad Priemyselný park Sučany, spoločnosť SaarGummi Real Estate Slovakia v Dolných Vesteniciach, či nový závod spoločnosti Pankl Automotive Slovakia v Topoľčanoch.

Poukázal taktiež na fakt, že subdodávatelia už svoje produkty nedodávajú iba pre automobilky na Slovensku, ale aj pre automobilové výrobné závody mimo Slovenska. "Tým, že máme troch veľkých automobilových finalistov, vyvinuli sa tri rodiny subdodávateľov, ktoré sa však postupne začínajú prelínať, dodávajú dvom alebo dokonca všetkým trom výrobcom a majú tak rovnomernejšie perspektívy vyťažovania svojich kapacít," objasnil situáciu subdodávateľov na Slovensku Uhrík. V súvislosti s príchodom nových subdodávateľských firiem prezident ZAP poznamenal, že je rozbehnutých veľa nádejných rokovaní, konkretizovať ich však nechcel.

Slovensko má podľa Uhríka šťastie, že na jeho území pôsobí európska jednotka, ako aj dvojka automobilové priemyslu, teda Volkswagen a PSA Peugeot Citroën, no zároveň aj predstaviteľ moderného ázijského autopriemyslu Kia. O príchode ďalšej automobilky špekulovať nechcel, uviedol však, že "pokiaľ neurobíme zásadné chyby, vývoj ešte môže pokračovať ďalej". Vyhlásenia o tom, že Slovensko sa príchodom automobiliek stalo akousi veľkou montážňou, Uhrík odmieta.

"Dnes o automobilky bojujú najvyspelejšie krajiny sveta, ako Nemecko, Francúzsko či Taliansko, našu zahranično-obchodnú bilanciu nám závidia všetci a my sa stále čohosi obávame a sme nespokojní," povedal Uhrík. Pridanú hodnotu pritom podľa prezidenta ZAP nemôžeme počítať na produkt, ale na jedného pracovníka. "To by sme potom mohli na Slovensku vyrábať fujary," povedal a dodal, že v prípade automobiliek vychádza pridaná hodnota z ich obrovských investícií do technológií, ktoré zabezpečujú vysokú produktivitu práce, a tým zásadne vplývajú na tvorbu hrubého domáceho produktu (HDP).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 550
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 298
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 859
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 966
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 340
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 093
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 035
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.