Minulý rok sa na Slovensku vyrobilo viac ako polmilióna áut

Rok 2007 bol z pohľadu slovenského automobilového priemyslu podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka jedným z prvých, kedy dynamika výroby rástla pomerne zásadne.

BRATISLAVA 3. januára (SITA) - Rok 2007 bol z pohľadu slovenského automobilového priemyslu podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) Jozefa Uhríka jedným z prvých, kedy dynamika výroby rástla pomerne zásadne. "Vidieť to aj na číslach, keď v roku 2006 dosiahla produkcia automobilového priemyslu približne 30 % z celkového priemyslu, no za prvých šesť mesiacov roku 2007 to už bolo viac ako 35 %," povedal ďalej v rozhovore pre agentúru SITA Uhrík a dodal, že kým obrat automobilového priemyslu v roku 2006 prekročil 440 mld. Sk, za prvý polrok roku 2007 to už bolo 300 mld. Sk.

V roku 2006 sa pritom na Slovensku vyrobilo takmer 300 tis. automobilov, no odhady ZAP pre rok 2007 sú viac ako 550 tis. vozidiel a pre rok 2010 dokonca až 800 tis. aut. Dôležité je však podľa Uhríka predovšetkým to, že kým do roku 2006 bol hlavným nositeľom automobilovej výroby na Slovensku Volkswagen Slovakia (VW Slovakia), za prvých osem mesiacov roku 2007 prevýšil počet aut spolu vyrobených v PSA Peugeot Citroën Slovakia a Kia Motors Slovakia výrobu vo VW Slovakia.

Za najväčší úspech slovenského automobilového priemyslu v roku 2007 pritom prezident ZAP považuje udržanie dynamiky VW Slovakia, a to aj pri zmenenej štruktúre produkcie v prospech luxusných terénnych automobilov, rozbehnutie výroby v PSA Peugeot Citroën a Kia Motors, no predovšetkým fakt, že sa výrazne zvýšila produkcia subdodávateľov. "Dynamika ich rastu je dokonca vyššia ako pri všetkých troch automobilkách, ktoré pôsobia na Slovensku," upozornil Uhrík.

V roku 2007 sa uskutočnili zmeny aj v oblasti investícií. Podľa Uhríka pri automobilových výrobných závodoch už svoj vrchol dosiahli. "Rekordný bol rok 2005, kedy dosiahli 40 mld. Sk a potom predovšetkým rok 2006, kedy prekročili 61 mld. Sk," vyhlásil prezident ZAP. Pre rok 2007 pritom výšku investícií odhadnúť nevedel, skonštatoval však, že určite nedosiahne úroveň minulého roka. "Teraz sú dominantné investície do subdodávateľských firiem," uviedol Uhrík, pričom spomenul napríklad Priemyselný park Sučany, spoločnosť SaarGummi Real Estate Slovakia v Dolných Vesteniciach, či nový závod spoločnosti Pankl Automotive Slovakia v Topoľčanoch.

Poukázal taktiež na fakt, že subdodávatelia už svoje produkty nedodávajú iba pre automobilky na Slovensku, ale aj pre automobilové výrobné závody mimo Slovenska. "Tým, že máme troch veľkých automobilových finalistov, vyvinuli sa tri rodiny subdodávateľov, ktoré sa však postupne začínajú prelínať, dodávajú dvom alebo dokonca všetkým trom výrobcom a majú tak rovnomernejšie perspektívy vyťažovania svojich kapacít," objasnil situáciu subdodávateľov na Slovensku Uhrík. V súvislosti s príchodom nových subdodávateľských firiem prezident ZAP poznamenal, že je rozbehnutých veľa nádejných rokovaní, konkretizovať ich však nechcel.

Slovensko má podľa Uhríka šťastie, že na jeho území pôsobí európska jednotka, ako aj dvojka automobilové priemyslu, teda Volkswagen a PSA Peugeot Citroën, no zároveň aj predstaviteľ moderného ázijského autopriemyslu Kia. O príchode ďalšej automobilky špekulovať nechcel, uviedol však, že "pokiaľ neurobíme zásadné chyby, vývoj ešte môže pokračovať ďalej". Vyhlásenia o tom, že Slovensko sa príchodom automobiliek stalo akousi veľkou montážňou, Uhrík odmieta.

"Dnes o automobilky bojujú najvyspelejšie krajiny sveta, ako Nemecko, Francúzsko či Taliansko, našu zahranično-obchodnú bilanciu nám závidia všetci a my sa stále čohosi obávame a sme nespokojní," povedal Uhrík. Pridanú hodnotu pritom podľa prezidenta ZAP nemôžeme počítať na produkt, ale na jedného pracovníka. "To by sme potom mohli na Slovensku vyrábať fujary," povedal a dodal, že v prípade automobiliek vychádza pridaná hodnota z ich obrovských investícií do technológií, ktoré zabezpečujú vysokú produktivitu práce, a tým zásadne vplývajú na tvorbu hrubého domáceho produktu (HDP).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 364
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 008
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 092
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 727
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 606
  7. Kam do tepla v januári? 1 969
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 787
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 617
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.