MINISTER DOPRAVY ĽUBOMÍR VÁŽNY VYHOVEL ODMIETAVÉMU POSTOJU SAMOSPRÁVNYCH KRAJOV, KTORÉ NESÚHLASILI S TÝM, ABY ZÍSKALI KOMPETENCIE V REGIONÁLNEJ ŽELEZNIČNEJ OSOBNEJ DOPRAVE UŽ DO KONCA SEPTEMBRA 2008

Kraje by mali prevziať železničnú osobnú dopravu v roku 2011

BRATISLAVA 30. decembra (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny akceptoval odmietavé stanovisko Združenia samosprávnych krajov SK 8 k navrhovanému presunu kompetencií v železničnej osobnej doprave na ...

BRATISLAVA 30. decembra (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny akceptoval odmietavé stanovisko Združenia samosprávnych krajov SK 8 k navrhovanému presunu kompetencií v železničnej osobnej doprave na samosprávne kraje už do 30. septembra 2008. Rezort dopravy navrhuje úplný presun spomínaných právomocí na kraje až v roku 2011. V prechodnom období v rokoch 2009 a 2010 by mali samosprávne kraje vykonávať prenesený výkon štátnej správy v regionálnej železničnej doprave. Vyplýva to z návrhu rezortu dopravy na postupný presun regionálnej železničnej dopravy do pôsobností vyšších územných celkov.

Zástupcovia krajov svoj nesúhlas s pôvodným návrhom zdôvodnili na základe schváleného štátneho rozpočtu na rok 2008. Samosprávne kraje by mali od roku 2011 nielen objednávať výkony v železničnej doprave, ale aj zabezpečovať financovanie výkonov regionálnych vlakov zo zvýšeného výnosu z dane z príjmu územnej samosprávy. O materiáli rezortu dopravy bude neskôr rokovať aj vláda. Presun kompetencií v regionálnej železničnej doprave na kraje má umožniť zefektívnenie ich dopravnej obslužnosti a potenciálne aj zníženie prostriedkov na úhradu strát z výkonov vo verejnom záujme zabezpečením harmonizácie a optimalizácie verejnej železničnej a autobusovej dopravy.

Fixné náklady za použitie železničnej dopravnej cesty by hradil štát priamo manažérovi infraštruktúry, čo by malo znížiť poplatky za jej používanie. Kvôli prechodnému obdobiu v rokoch 2009 a 2010 má ministerstvo dopravy v roku 2008 zabezpečiť úpravu potrebnej legislatívy. Podľa rezortu dopravy bolo chybou, že na samosprávne kraje prešli kompetencie iba v autobusovej doprave bez železničnej dopravy. Celý návrh presunu kompetencií na samosprávne kraje pritom vychádza zo súčasného objemu dopravných výkonov v rozsahu okolo 32 mil. vlakových kilometrov (vlkm) a úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme vo výške 5,4 mld. Sk. Regionálnych vlakov sa z toho týka zhruba 10 mil. vlkm s približnou výškou úhrady straty 1,673 mld. Sk podľa stavu v roku 2006. Táto strata v prvom polroku 2007 dosiahla 972,2 mil. Sk a jej plánovaný objem v rokoch 2008 až 2010 predstavuje 2,050 mld. Sk pri zachovaní doterajšieho rozsahu dopravných výkonov.

Ministerstvo dopravy a kraje zároveň dohodli harmonogram začatia postupnej harmonizácie spojení autobusovej a železničnej osobnej dopravy v samosprávnych krajoch s tým, že Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko) poskytne krajom do 10. januára 2008 údaje o vlakoch spadajúcich do ich územného obvodu, prípadne aj s ponúkanou kapacitou. Kraje na základe týchto údajov stanovia spoje, ktoré sú súbežné so železnicou, a spolu s cestovnými poriadkami autobusovej dopravy za svoj územný obvod ich predložia ZSSK Slovensko do konca januára 2008. V máji budúceho roka by mal byť pripravený návrh harmonizácie a optimalizácie verejnej dopravy, vrátane prípadnej potreby rušenia niektorých vlakových spojov alebo autobusových liniek, či ich časového presunu.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 926
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 354
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 266
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 881
  5. Kam do tepla v januári? 2 558
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 300
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 248
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 128
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 016
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 853

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil Babiš.

Neprehliadnite tiež

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

V Európe lieta čoraz menej včiel a chýba med, lesníci chcú obnoviť včelárstvo

V Topoľčiankach má vzniknúť včelársky skanzen, ktorý bude spolu s lesnou učebňou slúžiť na vzdelávanie verejnosti.