AK PODNIKY NEZVÝŠIA ZAMESTNANCOM PLATY, OSTRÝ ŠTRAJK ICH VRAJ NEMINIE

Odborári chcú ísť štrajkovať

Odborári v priemysle žiadajú o sedem percent navýšenie miezd. Firmy majú iné predstavy, ponúkajú 3,5 percenta. Prípadný štrajk a výpadok výroby v závodoch automobilieka elektrotechnického priemyslu by vyšiel draho.

Odborári hrozia, že ak zamestnávatelia nezvýšia mzdy o sedem percent, vyvolajú v podnikoch ostré štrajky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Odborári prišli s požiadavkou navýšenia miezd vo vybraných odvetviach priemyslu o sedem percent. Ak im zamestnávatelia neustúpia, hrozia ostrým štrajkom. Zamestnávatelia ponúkajú zvýšenie platov o polovicu nižšie, ako žiadajú odborári. Tvrdia, že príliš rýchly rast miezd môže zvýšiť infláciu, čo v konečnom dôsledku povedenie k reálnemu zníženiu platov pre ľudí v priemysle. Všetko je zatiaľ v štádiu rokovania, výsledok bude známy v januári.

Každý chce zvýšiť inak

Odborové združenie KOVO tvrdí, že ich požiadavka na sedempercentné zvýšenie platov vychádza z predpokladov rastu ekonomiky a miezd v hospodárstve na budúci rok. „Na budúci rok majú mzdy v národnom hospodárstve reálne stúpnuť o 6,6 percenta. Myslíme si, že to bude možno aj o trochu viac,“ povedal vedúci úseku ekonomiky, kolektívneho vyjednávania a legislatívy OZ KOVO Stanislav Tarnovský.

S rovnakými argumentmi prichádzajú aj zamestnávatelia. Ale navýšiť mzdy chcú o polovicu menej, ako si žiadajú odbory. „Naša požiadavka na zvýšenie miezd o 3,5 percenta je reálna. Vychádzame z predpokladov rastu produktivity práce na budúci rok,“ povedal Juraj Borguľa z Republikovej únie zamestnávateľov. Podľa neho bude na budúci rok nižší rast HDP, ako aj produktivity práce oproti tomuto roku. To by sa malo odzrkadliť aj na raste miezd v odvetví.

Nielen odborárski predáci sú si vedomí najbližších vyhliadok na hospodárske spomalenie na našom hlavnom exportnom teritóriu a v eurozóne. Rovnako dobre poznajú aj ostrú regionálnu konkurenciu pri výbere umiestnenia nových výrobných závodov zahraničných investorov vo východnej Európe. „V takomto prostredí sa eskalácia napätia až do fázy štrajku javí byť skôr kontraproduktívna,“ povedal hlavný analytik Volksbank Slovensko Research Vladimír Vaňo.

Priestor na navýšenie je

Žilinská automobilka Kia ohlásenú akciu odborárov nekomentovala. „Máme podpísanú kolektívnu zmluvu so zamestnancami, ktorá platí do roku 2010. O platových podmienkach na budúci rok momentálne rokujeme,“ povedal hovorca Kia Dušan Dvořák. Automobilka dala zástupcom zamestnancov v ich podniku aj oficiálny návrh, zatiaľ ho však nebude verejne zverejňovať.

„Elektrotechnický a automobilový priemysel má dynamiku, je tam priestor na zvýšenie miezd,“ tvrdí Tarnovský. Všetko však bude predmetom ďalších rokovaní. Odbory otvorili štyri rokovania o kolektívnych zmluvách v elektrotechnickom, strojárskom a hutníckom priemysle.

Kedy sa však proces rokovaní ukončí, odbory zatiaľ nevedia. „Napríklad hutníci dostali náš návrh, ale zatiaľ sa nevyjadrili, presný termín s nimi nemáme ešte určený,“ povedal Turnovský. So zástupcami elektrotechnického priemyslu budú odbory rokovať už 10. januára.

Nedostatok ľudí zvyšuje platy

Jedným z hlavných problémov, s ktorými sa musia podniky dnes vyrovnať, je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Firmy si medzi sebou preťahujú zamestnancov a ponúkajú im vyššie platy.

„Zvyšujú sa teda mzdy aj mimo kolektívneho rokovania, čo môže vytvoriť tlak na rast inflácie a nemusíme preto splniť maastrichtské kritériá. Ale to je už vecou vlády,“ povedal Borguľa.

Firmy sa zatiaľ odmietli vyjadriť, čo urobia v prípade ostrého štrajku. Borguľa iba poznamenal, že zorganizovať štrajk nie je také jednoduché. Odborári otvorili kolektívne rokovanie. Ak rokovania nebudú prebiehať podľa ich predstáv, môžu vyhlásiť štrajkovú pohotovosť a o 60 dní aj štrajk. Reálne by to mohlo byť niekedy vo februári.

Škody, ktoré by ostrým štrajkom vznikli, sa dajú iba ťažko odhadnúť. Priemerné mesačné tržby elektrotechnického priemyslu za prvých desať mesiacov tohto roku dosahujú približne 23 miliárd, v prípade výroby dopravných prostriedkov je to približne 32,5 miliardy mesačne.

„Prípadný výpadok produkcie dominantne exportných odvetví by sa asi najcitlivejšie prejavil na nádejne sa zlepšujúcej bilancii slovenského zahraničného obchodu,“ povedal Vaňo.

Podľa Borguľu sa dajú výpadky len ťažko vyčísliť: „Za jeden deň sa v PSA vyrobí 600 áut, vo Volkswagene 1000, v Kia 800. Toto všetko by ostalo v továr­ňach stáť. K tomu treba pridať aj dodávky od subdodávateľov.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 427
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 327
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 707
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 545
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 087
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 548
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 446
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 309
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 518
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 091

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch