AK PODNIKY NEZVÝŠIA ZAMESTNANCOM PLATY, OSTRÝ ŠTRAJK ICH VRAJ NEMINIE

Odborári chcú ísť štrajkovať

Odborári v priemysle žiadajú o sedem percent navýšenie miezd. Firmy majú iné predstavy, ponúkajú 3,5 percenta. Prípadný štrajk a výpadok výroby v závodoch automobilieka elektrotechnického priemyslu by vyšiel draho.

Odborári hrozia, že ak zamestnávatelia nezvýšia mzdy o sedem percent, vyvolajú v podnikoch ostré štrajky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Odborári prišli s požiadavkou navýšenia miezd vo vybraných odvetviach priemyslu o sedem percent. Ak im zamestnávatelia neustúpia, hrozia ostrým štrajkom. Zamestnávatelia ponúkajú zvýšenie platov o polovicu nižšie, ako žiadajú odborári. Tvrdia, že príliš rýchly rast miezd môže zvýšiť infláciu, čo v konečnom dôsledku povedenie k reálnemu zníženiu platov pre ľudí v priemysle. Všetko je zatiaľ v štádiu rokovania, výsledok bude známy v januári.

Každý chce zvýšiť inak

Odborové združenie KOVO tvrdí, že ich požiadavka na sedempercentné zvýšenie platov vychádza z predpokladov rastu ekonomiky a miezd v hospodárstve na budúci rok. „Na budúci rok majú mzdy v národnom hospodárstve reálne stúpnuť o 6,6 percenta. Myslíme si, že to bude možno aj o trochu viac,“ povedal vedúci úseku ekonomiky, kolektívneho vyjednávania a legislatívy OZ KOVO Stanislav Tarnovský.

S rovnakými argumentmi prichádzajú aj zamestnávatelia. Ale navýšiť mzdy chcú o polovicu menej, ako si žiadajú odbory. „Naša požiadavka na zvýšenie miezd o 3,5 percenta je reálna. Vychádzame z predpokladov rastu produktivity práce na budúci rok,“ povedal Juraj Borguľa z Republikovej únie zamestnávateľov. Podľa neho bude na budúci rok nižší rast HDP, ako aj produktivity práce oproti tomuto roku. To by sa malo odzrkadliť aj na raste miezd v odvetví.

Nielen odborárski predáci sú si vedomí najbližších vyhliadok na hospodárske spomalenie na našom hlavnom exportnom teritóriu a v eurozóne. Rovnako dobre poznajú aj ostrú regionálnu konkurenciu pri výbere umiestnenia nových výrobných závodov zahraničných investorov vo východnej Európe. „V takomto prostredí sa eskalácia napätia až do fázy štrajku javí byť skôr kontraproduktívna,“ povedal hlavný analytik Volksbank Slovensko Research Vladimír Vaňo.

Priestor na navýšenie je

Žilinská automobilka Kia ohlásenú akciu odborárov nekomentovala. „Máme podpísanú kolektívnu zmluvu so zamestnancami, ktorá platí do roku 2010. O platových podmienkach na budúci rok momentálne rokujeme,“ povedal hovorca Kia Dušan Dvořák. Automobilka dala zástupcom zamestnancov v ich podniku aj oficiálny návrh, zatiaľ ho však nebude verejne zverejňovať.

„Elektrotechnický a automobilový priemysel má dynamiku, je tam priestor na zvýšenie miezd,“ tvrdí Tarnovský. Všetko však bude predmetom ďalších rokovaní. Odbory otvorili štyri rokovania o kolektívnych zmluvách v elektrotechnickom, strojárskom a hutníckom priemysle.

Kedy sa však proces rokovaní ukončí, odbory zatiaľ nevedia. „Napríklad hutníci dostali náš návrh, ale zatiaľ sa nevyjadrili, presný termín s nimi nemáme ešte určený,“ povedal Turnovský. So zástupcami elektrotechnického priemyslu budú odbory rokovať už 10. januára.

Nedostatok ľudí zvyšuje platy

Jedným z hlavných problémov, s ktorými sa musia podniky dnes vyrovnať, je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Firmy si medzi sebou preťahujú zamestnancov a ponúkajú im vyššie platy.

„Zvyšujú sa teda mzdy aj mimo kolektívneho rokovania, čo môže vytvoriť tlak na rast inflácie a nemusíme preto splniť maastrichtské kritériá. Ale to je už vecou vlády,“ povedal Borguľa.

Firmy sa zatiaľ odmietli vyjadriť, čo urobia v prípade ostrého štrajku. Borguľa iba poznamenal, že zorganizovať štrajk nie je také jednoduché. Odborári otvorili kolektívne rokovanie. Ak rokovania nebudú prebiehať podľa ich predstáv, môžu vyhlásiť štrajkovú pohotovosť a o 60 dní aj štrajk. Reálne by to mohlo byť niekedy vo februári.

Škody, ktoré by ostrým štrajkom vznikli, sa dajú iba ťažko odhadnúť. Priemerné mesačné tržby elektrotechnického priemyslu za prvých desať mesiacov tohto roku dosahujú približne 23 miliárd, v prípade výroby dopravných prostriedkov je to približne 32,5 miliardy mesačne.

„Prípadný výpadok produkcie dominantne exportných odvetví by sa asi najcitlivejšie prejavil na nádejne sa zlepšujúcej bilancii slovenského zahraničného obchodu,“ povedal Vaňo.

Podľa Borguľu sa dajú výpadky len ťažko vyčísliť: „Za jeden deň sa v PSA vyrobí 600 áut, vo Volkswagene 1000, v Kia 800. Toto všetko by ostalo v továr­ňach stáť. K tomu treba pridať aj dodávky od subdodávateľov.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 322
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 029
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 862
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 520
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 577
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 257
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop