Vedci hľadajú satelitmi vhodné miesta pre slnečné elektrárne na planéte

Berlín 23. decembra (TASR) - Vedeckí pracovníci Nemeckého centra pre leteckú a kozmickú dopravu (DLR) v Stuttgarte pomocou satelitov hľadajú najlepšie ...

Berlín 23. decembra (TASR) - Vedeckí pracovníci Nemeckého centra pre leteckú a kozmickú dopravu (DLR) v Stuttgarte pomocou satelitov hľadajú najlepšie miesta na planéte na budovanie slnečných elektrární.

Fotografie prichádzajú z výšky vyše 38 000 km, nula stupňov šírky, nula stupňov dĺžky. Tam sa nachádza už 20 rokov zapichnutý meteorologický satelit Európskej organizácie pre využitie meteorologických satelitov (Eumetsat) a v polhodinových intervaloch posiela zábery toho istého výseku planéty.

V jeho zábere sa nachádzajú Európa, Afrika a Blízky východ - a prirodzene, oblaky nad nimi. Ďalší satelit sa už sedem rokov nachádza na 63. stupni východnej dĺžky. Tak isto stojí nad rovníkom a tak isto posiela fotografie v rovnakom intervale.

"Oblaky na záberoch sú pre nás dôležité," povedal pracovník centra Franz Trieb, "lebo ony ovplyvňujú slnečné žiarenie najsilnejšie". Trieb a iní vedci z centra študujú zábery a hľadajú najlepšie miesta pre výstavbu slnečných elektrární.

Podľa štúdie, ktorú vypracoval Trieb s kolektívom v Ústave DLR pre technickú termodynamiku, sa pomocou slnečných elektrární dá pokryť v polovici tohto storočia 15 % potreby elektrickej energie Európy. Vedci odhadujú, že priemerné dovozné náklady na kilowatthodinu elektrickej energie by mohli dosiahnuť 0,05 EUR, v prepočte necelých 0,17 SKK.

Výskumní pracovníci DLR sa zaoberajú týmto projektom od roku 1998. Odvtedy sa dopracovali už k tomu, že dokážu analyzovať mraky, ich transparentnosť, ako aj obsah prachových a dymových častíc a z toho dokážu vypočítať, koľko slnečného svetla dopadne na zem.

Vďaka výskumu sa dá dnes presne určiť na štvorcový kilometer, ako dlho na každý z nich slnko svietilo a akú intenzitu mali lúče pri dotyku so zemským povrchom.

Výsledky z kozmu sa preverovali aj pozemnými meraniami. Rozdiel medzi jednými a druhými výsledkami ročného slnečného žiarenia bol maximálne 3 %. Modelové výpočty možnosti získania elektrickej energie boli dokonca ešte presnejšie.

V južnom Španielsku uviedli koncom novembra tohto roku do prevádzky tri 50-megawattové (MW) solárne termické elektrárne. Spolu budú produkovať ročne 175 gigawatthodín elektrickej energie. Trieb povedal, že aj keby sa ich výkon prerátal na ropný ekvivalent a cena barelu (159 litrov) by sa ocenila na 50 USD, v prepočte 1.171,35 SKK, aj tak náklady na ne budú produkovať elektrickú energiu lacnejšie, než elektráreň, v ktorej by sa ako palivo použila ropa.

Do roku 2015 sa náklady na jednotku výkonu znížia na polovicu a v roku 2025 klesnú na 15 USD. A vtedy sa bude zo slnečných elektrární získavať energia lacnejšie než z klasických tepelných elektrární. Triebov optimizmus pramení z veľkého potenciálu, ktorý sa skrýva v solárnom teple.

V súčasnosti prevládajú parabolické elektrárne. Preliačené zrkadlá odrážajú lúče, ktoré na ne dopadajú a presmerúvajú ich na rúru naplnenú olejom. Ten sa pritom zohreje na vyše 500 stupňov Celzia a v potrubí vyvinie tlak 120 barov. Parné turbíny zmenia túto energiu na elektrický prúd. Veľké zariadenia dosiahnu maximálny výkon 80 MW - pri účinnosti 20 %.

Vedci chcú zvýšiť stupeň účinnosti o 100 %. Zrkadlá sú rozmiestnené okolo veže a slnečné lúče usmerňujú na pórovitý keramický materiál. Zohrejú ho na 1.200 stupňov Celzia.

Cez póry sa nasáva vzduch a silno sa zohrieva. Pritom vnútri poháňa plynovú turbínu a následne napojenú parnú turbína. Táto technológie sa v praxi zrejme ľahšie uplatnila v prípade, keby sa využila kombinovane aj na odsoľovaním morskej vody. "Pre mnohé vysušené oblasti planéty by toto riešenie bolo optimálne," povedal Franz Trieb.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 696
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 328
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 271
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 015
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 046
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 899
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 779
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 489
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop