Broevi prinesie 7 investovaných dolárov stovky miliónov zisku

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na ...

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na konci sveta. Dlhé zimné mesiace vytvorili mrazivú bariéru pre všetok život. Pár stoviek obyvateľov, v roku 2006 ich malo 923, žilo utiahnuto v jednoduchých domoch v štyroch uliciach. Trochu života a peňazí donedávna prinášali len turisti, ktorí sa chodili pozerať na ľadové medvede.

Zmena nastala v roku 1997, keď prístav takmer 1 000 km od severného polárneho kruhu kúpil americký multimilionár Pat Broe z coloradského Denveru. Hoci kúpna cena predstavovala len 7 USD, v prepočte necelých 164 SKK, z predaja sa viac než on tešila kanadská vláda, pretože sa zbavila objektov, ktoré jej produkovali len stratu. Priatelia sa Broeovi za tento kolosálny investičný omyl vysmievali.

Dlho, no zase až nie tak celkom, sa zdalo, že vysmievači majú pravdu. Ich presvedčenie bolo pravdivé až dovtedy, kým sa v dôsledku globálnych klimatických zmien nezačal strácať "večný" ľad zo severnej čiapky planéty. Je čoraz zrejmejšie, že Pat Broe, ktorý mal buď geniálnu intuíciu, alebo obrovské šťastie, bude patriť medzi víťazov.

Broe, špecialista na nehnuteľnosti a dopravné spojenia, si už pred desiatimi rokmi uvedomil výhodnú lokalitu prístavu. Ak sa totiž v dôsledku klimatických zmien stratí ľad pokrývajúci Severný ľadový oceán, Churchill sa môže stať najdôležitejším prekladiskom pre severozápadný prieplav. Len čo bude prejazdná cesta na protiľahlú stranu severnej hemisféry, prístav môže produkovať ročný výnos 100 miliónov USD. Najsevernejšie prekladisko Kanady má perfektnú pozíciu - cesta nazývaná Arktický most, z Churchillu do ruského Murmanska, je o 1 500 km kratšia ako z Montrealu. Toho roku sa cezeň exportovalo už 600 000 ton pšenice. Je to rekord posledných 30 rokov. Veľmi skoro hodlá Broe exportovať milión ton obilniny. Opačným smerom je Churchill vhodným východiskovým bodom pre privážané kontajnery, ktoré môžu putovať po železnici cez USA až do Mexika.

Príroda hrá v prospech Broea. Toho roku sa polárny ľad topil rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V porovnaní s ročným priemerom v tomto roku zmizlo o 260 miliónov hektárov ľadu viac. V roku 2007 bolo more v okolí Churchillu dlhšie bez ľadu ako zvyčajné, až štyri mesiace.

Ľadoborcami sa dá udržať dostupnosť prístavu od začiatku júna do konca novembra.

Pat Broe je mimoriadne uzavretý obchodník. Rozhovory s novinármi principiálne odmieta. Dokonca aj jeho obchodní partneri o ňom odmietajú hovoriť. To málo, čo sa o ňom vie, pochádza od jeho bývalých obchodných partnerov a zákazníkov.

Broeho osobný majetok sa začiatkom 90. rokov minulého storočia odhadoval na 50 až 100 miliónov USD. Firma Broe Holding, ktorú založil v 70. rokoch, údajne disponuje majetkom za vyše miliardu USD, dolárov, ale keďže nie je kótovaná na burze, nemá povinnosť zverejňovať bilančné správy.

Broe začal kariéru v Denveri skupovaním bytov, ich obnovou a opätovným predajom. Dnes robí to isté, no na vyššej úrovni. Investuje do kancelárskych a obytných komplexov. Veľký ťah sa mu podaril lacno kúpou železničnej stanice v Denveri. Po tom, ako ju obnovil a rozvinul, mesto ju kúpilo v roku 2001 späť za 50 miliónov dolárov.

Tento Američan ide stále proti prúdu. Pri hľadaní dobrého obchodu kupuje to, čo nikto iný nechce. "Pat sa pozerá na rovnaký svet ako všetci ostatní, ale vidí ho v úplne inom svetle. Vždy postrehne spôsob, ako na niečom zarobiť, " poznamenal Tom Clark, manažér spoločnosti Metro Denver Developement Corp.

Broe slávil veľké úspechy v 80. rokoch svojimi železnicami na krátkych tratiach. Skúpil vtedy časti tratí, ktoré veľké železničné spoločnosti vyčlenili ako nerentabilné. Broe znížil počty zamestnancov o polovicu, investoval do technických zlepšení, aby mohli vlaky rýchlejšie premávať. Dnes jemu a jeho dcérskej firme Omnitrax patrí v Spojených štátoch 17 železničných spoločností. Práve tieto železnice ho priviedli až do Churchillu. Za 11 miliónov USD kúpil 1 200 kilometrov dlhú a zanedbanú železničnú trať Hudson Bay Line, ktorá vedie cez tundru a končí sa v Churchille. Zmodernizoval ju a prikúpil k nej prístav, aby nemusel platiť poplatky jeho prevádzkovateľovi.

V Churchille vládne nadšenie. Nedávno navštívil mesto kanadský premiér Stephen Harper. Prišiel s prísľubom investície 48 miliónov CAD, v prepočte takmer 247 miliónov SKK, na rozvoj prístavu a železničného spojenia. Broe prisľúbil priložiť na rozvoj ďalších 20 miliónov CAD.

Nie všetko však ide hladko, priznáva sám Broe. Premávka po železnici nie je bez problémov. Najhoršie je to vtedy, keď vagóny zídu z trate. Tá totiž prechádza tundrou, čo znamená, akoby bola postavená na špongii. Uplynulé leto po trati neprešiel celý týždeň ani jeden vlak.

Okrem toho sa kanadská vláda obrátila k Churchillu pri dvoch dôležitých projektoch chrbtom. Nový výcvikový priestor pre armádu nebude vybudovaný pri Churchille, ale v Resolute Bay. Churchill nebude prerobený ani na nový severný oceánsky prístav. Voľba padla na Nanisivik.

Doteraz prichádzali lode do Churchillu prázdne. Ale tento rok ešte pred skončením navigácie priplávala do prístavu ruská loď s 18 000 tonami umelých hnojív.

Broe má železnú vôľu a krok za krokom získava nových spojencov. "Onmitrax je veľmi agresívny a presadzuje sa na trhu," skonštatoval Thomas Paterson, člen vedenia spoločnosti Fednav, ktorá sídli v Montreale a zaoberá sa špedičnou činnosťou.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 237
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 586
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 528
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 163
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 768
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 506
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 936
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 910
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.