SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Broevi prinesie 7 investovaných dolárov stovky miliónov zisku

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na ...

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na konci sveta. Dlhé zimné mesiace vytvorili mrazivú bariéru pre všetok život. Pár stoviek obyvateľov, v roku 2006 ich malo 923, žilo utiahnuto v jednoduchých domoch v štyroch uliciach. Trochu života a peňazí donedávna prinášali len turisti, ktorí sa chodili pozerať na ľadové medvede.

Zmena nastala v roku 1997, keď prístav takmer 1 000 km od severného polárneho kruhu kúpil americký multimilionár Pat Broe z coloradského Denveru. Hoci kúpna cena predstavovala len 7 USD, v prepočte necelých 164 SKK, z predaja sa viac než on tešila kanadská vláda, pretože sa zbavila objektov, ktoré jej produkovali len stratu. Priatelia sa Broeovi za tento kolosálny investičný omyl vysmievali.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlho, no zase až nie tak celkom, sa zdalo, že vysmievači majú pravdu. Ich presvedčenie bolo pravdivé až dovtedy, kým sa v dôsledku globálnych klimatických zmien nezačal strácať "večný" ľad zo severnej čiapky planéty. Je čoraz zrejmejšie, že Pat Broe, ktorý mal buď geniálnu intuíciu, alebo obrovské šťastie, bude patriť medzi víťazov.

Broe, špecialista na nehnuteľnosti a dopravné spojenia, si už pred desiatimi rokmi uvedomil výhodnú lokalitu prístavu. Ak sa totiž v dôsledku klimatických zmien stratí ľad pokrývajúci Severný ľadový oceán, Churchill sa môže stať najdôležitejším prekladiskom pre severozápadný prieplav. Len čo bude prejazdná cesta na protiľahlú stranu severnej hemisféry, prístav môže produkovať ročný výnos 100 miliónov USD. Najsevernejšie prekladisko Kanady má perfektnú pozíciu - cesta nazývaná Arktický most, z Churchillu do ruského Murmanska, je o 1 500 km kratšia ako z Montrealu. Toho roku sa cezeň exportovalo už 600 000 ton pšenice. Je to rekord posledných 30 rokov. Veľmi skoro hodlá Broe exportovať milión ton obilniny. Opačným smerom je Churchill vhodným východiskovým bodom pre privážané kontajnery, ktoré môžu putovať po železnici cez USA až do Mexika.

Skryť Vypnúť reklamu

Príroda hrá v prospech Broea. Toho roku sa polárny ľad topil rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V porovnaní s ročným priemerom v tomto roku zmizlo o 260 miliónov hektárov ľadu viac. V roku 2007 bolo more v okolí Churchillu dlhšie bez ľadu ako zvyčajné, až štyri mesiace.

Ľadoborcami sa dá udržať dostupnosť prístavu od začiatku júna do konca novembra.

Pat Broe je mimoriadne uzavretý obchodník. Rozhovory s novinármi principiálne odmieta. Dokonca aj jeho obchodní partneri o ňom odmietajú hovoriť. To málo, čo sa o ňom vie, pochádza od jeho bývalých obchodných partnerov a zákazníkov.

Broeho osobný majetok sa začiatkom 90. rokov minulého storočia odhadoval na 50 až 100 miliónov USD. Firma Broe Holding, ktorú založil v 70. rokoch, údajne disponuje majetkom za vyše miliardu USD, dolárov, ale keďže nie je kótovaná na burze, nemá povinnosť zverejňovať bilančné správy.

Skryť Vypnúť reklamu

Broe začal kariéru v Denveri skupovaním bytov, ich obnovou a opätovným predajom. Dnes robí to isté, no na vyššej úrovni. Investuje do kancelárskych a obytných komplexov. Veľký ťah sa mu podaril lacno kúpou železničnej stanice v Denveri. Po tom, ako ju obnovil a rozvinul, mesto ju kúpilo v roku 2001 späť za 50 miliónov dolárov.

Tento Američan ide stále proti prúdu. Pri hľadaní dobrého obchodu kupuje to, čo nikto iný nechce. "Pat sa pozerá na rovnaký svet ako všetci ostatní, ale vidí ho v úplne inom svetle. Vždy postrehne spôsob, ako na niečom zarobiť, " poznamenal Tom Clark, manažér spoločnosti Metro Denver Developement Corp.

Broe slávil veľké úspechy v 80. rokoch svojimi železnicami na krátkych tratiach. Skúpil vtedy časti tratí, ktoré veľké železničné spoločnosti vyčlenili ako nerentabilné. Broe znížil počty zamestnancov o polovicu, investoval do technických zlepšení, aby mohli vlaky rýchlejšie premávať. Dnes jemu a jeho dcérskej firme Omnitrax patrí v Spojených štátoch 17 železničných spoločností. Práve tieto železnice ho priviedli až do Churchillu. Za 11 miliónov USD kúpil 1 200 kilometrov dlhú a zanedbanú železničnú trať Hudson Bay Line, ktorá vedie cez tundru a končí sa v Churchille. Zmodernizoval ju a prikúpil k nej prístav, aby nemusel platiť poplatky jeho prevádzkovateľovi.

Skryť Vypnúť reklamu

V Churchille vládne nadšenie. Nedávno navštívil mesto kanadský premiér Stephen Harper. Prišiel s prísľubom investície 48 miliónov CAD, v prepočte takmer 247 miliónov SKK, na rozvoj prístavu a železničného spojenia. Broe prisľúbil priložiť na rozvoj ďalších 20 miliónov CAD.

Nie všetko však ide hladko, priznáva sám Broe. Premávka po železnici nie je bez problémov. Najhoršie je to vtedy, keď vagóny zídu z trate. Tá totiž prechádza tundrou, čo znamená, akoby bola postavená na špongii. Uplynulé leto po trati neprešiel celý týždeň ani jeden vlak.

Okrem toho sa kanadská vláda obrátila k Churchillu pri dvoch dôležitých projektoch chrbtom. Nový výcvikový priestor pre armádu nebude vybudovaný pri Churchille, ale v Resolute Bay. Churchill nebude prerobený ani na nový severný oceánsky prístav. Voľba padla na Nanisivik.

Skryť Vypnúť reklamu

Doteraz prichádzali lode do Churchillu prázdne. Ale tento rok ešte pred skončením navigácie priplávala do prístavu ruská loď s 18 000 tonami umelých hnojív.

Broe má železnú vôľu a krok za krokom získava nových spojencov. "Onmitrax je veľmi agresívny a presadzuje sa na trhu," skonštatoval Thomas Paterson, člen vedenia spoločnosti Fednav, ktorá sídli v Montreale a zaoberá sa špedičnou činnosťou.

Informovala o tom agentúra DPA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 546
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 367
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 617
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 900
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 986
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 944
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 519
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 436
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokoval o lockdowne, bude informovať o záveroch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Premiér Igor Matovič a minister vnútra Roman Mikulec na rokovaní Ústredného krízového štábu.
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.
Petr Ludwig.

Neprehliadnite tiež

Žilinská Kia pre problémy dodávateľa zastavila výrobu

Problémy v dodávateľskom reťazci zo zahraničia vznikli z dôvodu koronakrízy.

Dlh Slovenska sa vrátil do sankčných pásiem

Heger musí dať parlamentu zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.

Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík, podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger a prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková.

Aukciu na nové obnoviteľné zdroje energie otvorí štát ešte v tomto roku

Ministerstvo pre pandémiu zrušilo pôvodnú aukciu ešte v apríli.

Štátny tajomník ministerstva hospodárstva SR Karol Galek.

Predaj starších domov v USA aj ich ceny v septembri vzrástli

Najviac rástol predaj existujúcich domov na severovýchode USA.

Ilustračné foto.