Broevi prinesie 7 investovaných dolárov stovky miliónov zisku

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na ...

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na konci sveta. Dlhé zimné mesiace vytvorili mrazivú bariéru pre všetok život. Pár stoviek obyvateľov, v roku 2006 ich malo 923, žilo utiahnuto v jednoduchých domoch v štyroch uliciach. Trochu života a peňazí donedávna prinášali len turisti, ktorí sa chodili pozerať na ľadové medvede.

Zmena nastala v roku 1997, keď prístav takmer 1 000 km od severného polárneho kruhu kúpil americký multimilionár Pat Broe z coloradského Denveru. Hoci kúpna cena predstavovala len 7 USD, v prepočte necelých 164 SKK, z predaja sa viac než on tešila kanadská vláda, pretože sa zbavila objektov, ktoré jej produkovali len stratu. Priatelia sa Broeovi za tento kolosálny investičný omyl vysmievali.

Dlho, no zase až nie tak celkom, sa zdalo, že vysmievači majú pravdu. Ich presvedčenie bolo pravdivé až dovtedy, kým sa v dôsledku globálnych klimatických zmien nezačal strácať "večný" ľad zo severnej čiapky planéty. Je čoraz zrejmejšie, že Pat Broe, ktorý mal buď geniálnu intuíciu, alebo obrovské šťastie, bude patriť medzi víťazov.

Broe, špecialista na nehnuteľnosti a dopravné spojenia, si už pred desiatimi rokmi uvedomil výhodnú lokalitu prístavu. Ak sa totiž v dôsledku klimatických zmien stratí ľad pokrývajúci Severný ľadový oceán, Churchill sa môže stať najdôležitejším prekladiskom pre severozápadný prieplav. Len čo bude prejazdná cesta na protiľahlú stranu severnej hemisféry, prístav môže produkovať ročný výnos 100 miliónov USD. Najsevernejšie prekladisko Kanady má perfektnú pozíciu - cesta nazývaná Arktický most, z Churchillu do ruského Murmanska, je o 1 500 km kratšia ako z Montrealu. Toho roku sa cezeň exportovalo už 600 000 ton pšenice. Je to rekord posledných 30 rokov. Veľmi skoro hodlá Broe exportovať milión ton obilniny. Opačným smerom je Churchill vhodným východiskovým bodom pre privážané kontajnery, ktoré môžu putovať po železnici cez USA až do Mexika.

Príroda hrá v prospech Broea. Toho roku sa polárny ľad topil rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V porovnaní s ročným priemerom v tomto roku zmizlo o 260 miliónov hektárov ľadu viac. V roku 2007 bolo more v okolí Churchillu dlhšie bez ľadu ako zvyčajné, až štyri mesiace.

Ľadoborcami sa dá udržať dostupnosť prístavu od začiatku júna do konca novembra.

Pat Broe je mimoriadne uzavretý obchodník. Rozhovory s novinármi principiálne odmieta. Dokonca aj jeho obchodní partneri o ňom odmietajú hovoriť. To málo, čo sa o ňom vie, pochádza od jeho bývalých obchodných partnerov a zákazníkov.

Broeho osobný majetok sa začiatkom 90. rokov minulého storočia odhadoval na 50 až 100 miliónov USD. Firma Broe Holding, ktorú založil v 70. rokoch, údajne disponuje majetkom za vyše miliardu USD, dolárov, ale keďže nie je kótovaná na burze, nemá povinnosť zverejňovať bilančné správy.

Broe začal kariéru v Denveri skupovaním bytov, ich obnovou a opätovným predajom. Dnes robí to isté, no na vyššej úrovni. Investuje do kancelárskych a obytných komplexov. Veľký ťah sa mu podaril lacno kúpou železničnej stanice v Denveri. Po tom, ako ju obnovil a rozvinul, mesto ju kúpilo v roku 2001 späť za 50 miliónov dolárov.

Tento Američan ide stále proti prúdu. Pri hľadaní dobrého obchodu kupuje to, čo nikto iný nechce. "Pat sa pozerá na rovnaký svet ako všetci ostatní, ale vidí ho v úplne inom svetle. Vždy postrehne spôsob, ako na niečom zarobiť, " poznamenal Tom Clark, manažér spoločnosti Metro Denver Developement Corp.

Broe slávil veľké úspechy v 80. rokoch svojimi železnicami na krátkych tratiach. Skúpil vtedy časti tratí, ktoré veľké železničné spoločnosti vyčlenili ako nerentabilné. Broe znížil počty zamestnancov o polovicu, investoval do technických zlepšení, aby mohli vlaky rýchlejšie premávať. Dnes jemu a jeho dcérskej firme Omnitrax patrí v Spojených štátoch 17 železničných spoločností. Práve tieto železnice ho priviedli až do Churchillu. Za 11 miliónov USD kúpil 1 200 kilometrov dlhú a zanedbanú železničnú trať Hudson Bay Line, ktorá vedie cez tundru a končí sa v Churchille. Zmodernizoval ju a prikúpil k nej prístav, aby nemusel platiť poplatky jeho prevádzkovateľovi.

V Churchille vládne nadšenie. Nedávno navštívil mesto kanadský premiér Stephen Harper. Prišiel s prísľubom investície 48 miliónov CAD, v prepočte takmer 247 miliónov SKK, na rozvoj prístavu a železničného spojenia. Broe prisľúbil priložiť na rozvoj ďalších 20 miliónov CAD.

Nie všetko však ide hladko, priznáva sám Broe. Premávka po železnici nie je bez problémov. Najhoršie je to vtedy, keď vagóny zídu z trate. Tá totiž prechádza tundrou, čo znamená, akoby bola postavená na špongii. Uplynulé leto po trati neprešiel celý týždeň ani jeden vlak.

Okrem toho sa kanadská vláda obrátila k Churchillu pri dvoch dôležitých projektoch chrbtom. Nový výcvikový priestor pre armádu nebude vybudovaný pri Churchille, ale v Resolute Bay. Churchill nebude prerobený ani na nový severný oceánsky prístav. Voľba padla na Nanisivik.

Doteraz prichádzali lode do Churchillu prázdne. Ale tento rok ešte pred skončením navigácie priplávala do prístavu ruská loď s 18 000 tonami umelých hnojív.

Broe má železnú vôľu a krok za krokom získava nových spojencov. "Onmitrax je veľmi agresívny a presadzuje sa na trhu," skonštatoval Thomas Paterson, člen vedenia spoločnosti Fednav, ktorá sídli v Montreale a zaoberá sa špedičnou činnosťou.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 562
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 169
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 359
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 119
  5. Kam do tepla v januári? 1 780
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 515
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 405
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 856

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.