SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
ZDRUŽENIE SPOTREBITEĽOV: PRI NEKVALITNEJ ČI PRERUŠENEJ SLUŽBE MÁ SPOTREBITEĽ PRÁVO NA ZĽAVU

Ako riešiť poruchy cez sviatky

V období sviatkov majú spotrebitelia v prípade porúch obmedzené možnosti. Záchranu by mali poskytnúť poruchové linky.

Aj počas sviatkov sú zákazníkom v prípade porúch 24 hodín denne k dispozícii poruchové linky, ktoré by im mali pomôcť s prípadnými problémami.Aj počas sviatkov sú zákazníkom v prípade porúch 24 hodín denne k dispozícii poruchové linky, ktoré by im mali pomôcť s prípadnými problémami. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Počas nadchádzajúcich vianočných sviatkov a osláv Nového roka pracuje väčšina firiem v obmedzenom režime. Spotrebiteľ má počas týchto dní v prípade poruchy mnohokrát sťaženú situáciu pri jej odstraňovaní. Samozrejme, očakáva kvalitnú a stálu službu, ktorú si platí. „Je povinnosťou dodávateľa, aby bola nepretržitá dodávka požadovaného média zabezpečená,“ povedal predseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek.

Len čo je dodávka nekvalitná, alebo prerušená, spotrebiteľ má nárok na zľavu z ceny. Ľudia si ju podľa Louneka často neuplatňujú, hoci majú podľa zákona nárok na zľavu už pri niekoľkohodinovom výpadku. „Spotrebiteľ si môže uplatniť žiadosť o 30-percentnú zľavu, keď je výpadok dlhší ako šesť hodín,“ povedal. Čas trvania výpadkov sa berie za celé fakturačné obdobie dokopy, nie z jedného denného výpadku.

Na vidieku je to bežné

Napríklad na vidieku je výpadok prúdu bežný, najmä pre preťaženie siete. Podľa Louneka však výhovorka dodávateľa, že sieť to neutiahne, neobstojí, lebo podpísal zmluvu o nepretržitej dodávke. „Ľudia, hlavne starší, sú zvyknutí, nikdy si nič neuplatňovať,“ povedal. Podľa neho je potrebné dbať na to, aby bol spotrebiteľ rovnocenným partnerom na trhu, a to dosiahne tým, že bude žiadať to, na čo má podľa zákona nárok.

Spoločnosť Východoslovenská energetika podľa hovorkyne Andrey Danihelovej má zavedené viaceré systémy nepretržitej prevádzky a pracovnej pohotovosti. „V období sviatkov, bude spoločnosť poskytovať svoje služby ako počas bežného roka, s výnimkou Silvestra,“ povedala. Zákazníkom bude podľa nej k dispozícii 24-hodinová poruchová služba.

Zákaznícke centrá Slovenského plynárenského priemyslu a jeho zákaznícka linka nebudú podľa hovorkyne Dany Kršákovej počas vianočných sviatkov k dispozícii aj medzi sviatkami v dňoch 27., 28. a 31. decembra 2007 budú fungovať v obmedzenom režime. „V prípade prerušenia dodávok zemného plynu je nutné telefonicky kontaktovať našu poruchovú linku,“ povedala.

Vodárne sú pri výpadku vody povinné zabezpečiť vodu náhradným zdrojom – cisternou. „Žiaľ, stratu komfortu nie je možné uplatniť,“ povedal šéf združenia spotrebiteľov. Podľa neho iba cez dodávku teplej vody. Vodárne sa bránia, že za teplú vodu sú zodpovedné teplárne, nie ony. „Keď však vodáreň nedodá vodu, nemôže byť ani teplá voda,“ povedal Lounek. Cez teplú vodu môže potom spotrebiteľ žiadať náhradu od teplární a tie si budú nárokovať dodávku vody od vodární. „Je to taká reťaz, spotrebiteľ – teplárne – vodárne,“ povedal. Ak je dodávka vody prerušená na viac ako šesť hodín, je možné uplatniť si aj u vodární zľavu z ceny. Minimálny čas poruchy na uplatnenie žiadosti o zľavu, však nie je podľa neho ani vo vyhláške presne určená.

Podľa hovorcu Bratislavskej vodárenskej spoločnosti Zenona Mikleho budú prípadné poruchy štandardne vybavovať aj fyzicky riešiť tak ako počas celého roka.

Všetci telekomunikační operátori majú zákaznícke linky funkčné počas celého roka a v prípade porúch nonstop poruchové linky. Vďaka konkurenčnému prostrediu je to aj so zľavou za poruchu jednoduchšie. „Ak porucha trvá dlhšie ako 24 hodín pri DSL pripojení na internet, vraciame zákazníkovi alikvotnú časť z jeho zmluvne dohodnutého mesačného paušálu,“ povedal hovorca Slovak Telekom Pavol Remiaš.

V prípade, že spotrebiteľ mal poruchu a so žiadosťou o náhradu škody u dodávateľa služby neuspel, mal by sa obrátiť na Združenie slovenských spotrebiteľov. Ak si spotrebiteľ uplatnil reklamáciu a spoločnosti mu do 30 dní neodpovedali, tak sa to podľa šéfa združenia Louneka kvalifikuje ako plne uznaná reklamácia a vznikajú rôzne požiadavky na zľavu a podobne.

Napríklad pri výpadku prúdu je dôležité mať aspoň dvoch svedkov, povedal. „Spotrebiteľ sa musí chrániť sám a ak neuspeje, vstupujeme do hry my v zmysle zákona,“ povedal Lounek.

Ľudia, hlavne starší, sú ešte z obdobia vojny zvyknutí, nikdy si nič neuplatňovať.


Josef Lounek, predseda Združenia slovenských spotrebiteľov
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 277
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 702
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 001
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 277
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 659
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 279
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 553
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 504
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 223
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 223
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.

Neprehliadnite tiež

Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Ilustračná fotografia.

Zomrieme od hladu. Nové reštrikcie sú ďalšou ranou pre španielsku ekonomiku

Menový fond predpovedá Španielsku najhorší prepad spomedzi západných krajín.

Už minulý týždeň protestovali v španielskej Barcelone proti obmedzeniam prevádzkovatelia reštaurácií.

Približne 12 miliónov ľudí v Británii bude mať problémy splácať záväzky

Prieskum úradu pre dohľad nad finančným trhom sa konal v lete.

Ilustračná fotografia.