PORTRÉT NA SOBOTU

Donoval: Východ je naša budúcnosť

Pred rokmi si kúpil starý kamión a začal podnikať. Aj keď párkrát chcel so všetkým skončiť, jeho nadšenie a entuziazmus mu nedovolili padnúť. Po rokoch tvrdej práce vybudoval jednu z najväčších dopravných firiem na Slovensku. Dnes spája svoje aktivity s d

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

ávnym priateľom a budujú impérium, o ktoré prejavili záujem finanční investori. ROMAN DONOVAL, majiteľ firmy Donivo MKD.

Svoj úspech nenazýva splnením detského sna. Do 18 rokov nevedel, čo vlastne bude robiť. Vyštudoval drevársku priemyslovku, dovtedy športoval a jeho priority boli niekde inde. Potom sa zamestnal v štátnom podniku ČSAD. Jedna z vecí, ktoré ho zaujímali, boli kamióny a nákladné autá.

Revolúcia v novembri 1989 znamenala pre neho výzvu a možnosť, ako zreálniť svoj sen. V roku 1991 spustil vlastnú autodopravu. Zobral si do prenájmu jedno staré vozidlo od bývalého roľníckeho družstva. „Tak sme začali podnikať.“

Firmu začal budovať od nuly. Využil aj kontakty, ktoré získal v štátnom dopravnom podniku? „Nie, takmer nič som nevyužil.“

Prvé dva roky boli zložité. Ekonomika fungovala podľa vlastných pravidiel. V doprave dominovali štátne podniky. Na začiatku podnikania si vybudoval slušný tím vodičov, obchodníkov, špeditérov. Do podniku zobral so sebou aj ďalších dvoch spoločníkov. S tými bol do roku 1994.

Obdobie temna

Po rozdelení federácie začali u nás platiť nové pravidlá. Dosť veľa vecí sa skomplikovalo. Najmä to, že sme do roku 1998 boli v rámci Európy izolovaní. „Ľudia, ktorí tu žili, to tak nemuseli vnímať, ale naše podnikanie bolo a je o Európe.“

Problémom však nebola iba ekonomická či politická izolácia. Jeho firmu trápili hranice, víza, dopravné licencie. Ale presadil sa. Presviedčanie zahraničných partnerov, že majú využiť práve jeho kamióny, malo svoje úskalia, ale presvedčil ich. Ak dostal dôveru od zahraničných firiem, využil ju naplno a presvedčil ich, že Slováci nie sú zaostalý národ a vedia ponúkať kvalitné služby.

Únia bola zlomom

Počas ďalších šiestich rokov jeho firma rástla ďalej. Stále ho však trápilo, že ako firma nečlenskej krajiny únie nemôže voľne podnikať aj v iných krajinách. „Neexistoval pre nás voľný trh.“

Rok 2004 preto chápe ako zlom v podnikaní. Otvorenie hraníc rozviazalo jeho firme ruky. Spĺňala podmienky na vydanie eurolicencie a už viac nepotreboval licencie na prepravné služby v iných štátoch.

Záujem mali viacerí

V tomto období spája svoje sily so svojím dávnym priateľom. Spoločnou fúziou chcú vytvoriť jedného z najväčších dopravcov na Slovensku s plánovaným ročným obratom 55 miliónov eur. V prepočte asi 1,85 miliardy korún.

Spolupracujú už viac ako sedem rokov, doteraz dostali viacero ponúk na prevzatie ich firiem. „Oslovili nás traja, štyria strategickí investori, z Francúzska a Nemecka. Keď sa teraz pozriem na ich ponuky, sú smiešne,“ hodnotí Donoval záujem zahraničných firiem o svoj podnik.

Nakoniec prišla ponuka od poľského investičného fondu Enterprise Investors. Rokovania trvali päť mesiacov. Podľa Donovala to bola jedna z možných foriem, ako spojiť jeho a priateľovu spoločnosť. Finančný investor im umožnil všetko zastrešiť. S tým, že pôvodní majitelia budú mať v novej firme svoje podiely. „Bola to vlastne jedna z podmienok,“ hovorí Donoval.

Teraz ho čaká ďalšia náročná práca. Nielen obchodne, ale aj právne spojiť dve firmy. Treba to zvládnuť v priebehu budúceho roka. Ak pritom dokážu zvýšiť aj výkony firmy, bude to považovať za úspech.

Základom sú ľudia

Za takmer 18 rokov, čo podniká, často uvažoval nad koncom. „Vždy, keď som bol preťažený, boli problémy, povedal som: a dosť! Potrebujem toto?“ Druhým dychom však Donoval dodáva, že je to tak vlastne pri každom podnikaní. Myslí si, že ak má človek vzťah k svojej práci, baví ho, má ju rád a je aj finančne ohodnotená, tak to celé má zmysel.

Nový spoločný podnik zamestnáva vyše 600 ľudí, k dispozícii má vyše 350 kamiónov. Jeho vzťah k podriadeným je rôzny. S tými, s ktorými pracuje aj viac ako desať rokov, je i priateľom. Priznáva však, že sa teraz so všetkými svojimi zamestnancami nepozná osobne. To sa ani nedá.

Na otázku, či vie prijať od nich­ aj kritiku, so smiechom hovorí, že len veľmi ťažko. „Myslím si, že to vyplýva z mojej tvrdohlavej povahy.“ Vo firme však dáva prácu aj mladým, ako hovorí, inteligentným ľuďom s teoretickými skúsenosťami. V niektorých oblastiach si teda necháva poradiť.

Jediný problém, ktorý ho teraz pri ľuďoch trápi, je ich nedostatok. Nechápe, ako môže Banskobystrický kraj trpieť vysokou nezamestnanosťou, keď on nevie nájsť ľudí. Chybu robí aj štát. Jediné, čo od štátu potrebuje, je, aby zabezpečil dostatočné vzdelanie a aby neprodukoval potenciálnych nezamestnaných. „A vedel flexibilne reagovať na meniaci sa trh práce.“

Únia začala presadzovať železničnú dopravu pred cestnou. Donoval si myslí, že je namieste, ak niektoré tovary, ako napríklad ruda či uhlie, majú prejsť z kamiónov na železnicu. Ale tá aj tak nikdy nebude vedieť kamiónom konkurovať. „Pre cenu, flexibilitu.“

Budúcnosť je aj na východe Európy

Do krajín únie smeruje teraz asi 95 percent prepravy. Pomohlo aj rozšírenie o Rumunsko a Bulharsko. Do budúcnosti uvažuje, že podnik bude mať samostatnú divíziu prepravy na Ukrajinu a do Ruska. Nebojí sa, že by tam mohol prísť o svoj kamión alebo tovar, ako sa hovorí. Všetko sú to fámy.

„Je namieste, aby sa niektoré informácie dali na poriadok,“ tvrdí. Dnes skôr zmizne kamión v Taliansku ako na Ukrajine či v Rusku. Zároveň priznáva, že podnikať v týchto krajinách nie je ideálne, východnú Európu vníma ako veľkú výzvu. „Tam vidím aj našu budúcnosť.“

Ostrov pokoja

Má dve deti, 11-ročnú dcéru a 6-ročného syna. Ako so smiechom hovorí, v tvrdohlavosti sú po ňom. „No ešte to vynásobte dvoma.“ Rodina je pre neho miestom pokoja. Počas niekoľkoročného podnikania sa naučil, že problémy musia ostať vonku. Mimo rodiny.

Deťom chce dať najmä vzdelanie, potom sa už samy budú musieť rozhodnúť, čo chcú alebo nechcú robiť. Nútiť ich, aby pokračovali v jeho stopách, určite nebude. „Ony sú už iná generácia.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 580
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 218
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 773
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 592
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 117
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 098
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 013
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 553
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 478

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop