Štát hovorí, že chce stavať lacnejšie

Ministerstvo dopravy upravilo program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Na ich výstavbu chce použiť súkromné zdroje a šetriť na rozostavaných úsekoch. Finančné úspory majú dosiahnuť 20 percent.

Za tri roky chce vláda postaviť 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

Video: Vážny hovorí o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

((video))

BRATISLAVA. Vláda včera schválila program prípravy a výstavby približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest, ktoré by mali byť hotové do roka 2010.

O tri roky by malo byť na Slovensku v prevádzke celkovo 519 kilometrov diaľnic, čiže 68 percent z plánovanej siete diaľnic, a 212 kilometrov rýchlostných ciest, teda 21 percent z ich plánovanej dĺžky.

Upravený diaľničný program predložil vládnemu kabinetu minister dopravy Ľubomír Vážny.

Bez PPP a zákona by to nešlo

Pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 je vzhľadom na východiská štátneho rozpočtu možné použiť okolo 70 miliárd.

Rozhodnutie vlády je stavať rýchlejšie a viac. Preto kabinet pristúpil k plnej podpore projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.

Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku v rokoch 2007 až 2010 plne závisí od úspešnosti realizácie projektov PPP. Tie zasa aj od toho, či bude platiť vyvlastňovací zákon, ktorý prijal parlament minulý týždeň, no s veľkou pravdepodobnosťou bude napadnutý na Ústavnom súde.

Terajší program je podľa rezortu dopravy už v súlade s návrhom postupu v príprave projektov PPP a špecifikáciou ich stavieb na základe plánovanej výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Po roku 2010 budú chýbajúce úseky na D1 medzi Bratislavou a Košicami pred odovzdaním do užívania. Kompletne by mala byť zabezpečená príprava ostatných stavieb na D1, úsekov na D3 Žilina - Skalité a na R4 Vyšný Komárnik - Milhosť.

Tým by sa mala podľa ministerstva dopravy vytvoriť lepšia východisková pozícia na pokračovanie stavieb po roku 2010, ako to bolo po roku 2006.

Chcú stavať lacnejšie

Ministerstvo dopravy si stanovilo za cieľ znížiť finančnú náročnosť predkladaného programu pre štátny rozpočet a iné formy financovania zhruba o 20 percent pre súčasné vysoké obstarávacie ceny.

„Pre dosiahnutie tohto cieľa je preto potrebné znížiť rozostavanosť stavieb, zredukovať dĺžku privádzačov, vyberať efektívnejšie trasy, vykonávať vnútornú expertízu od štádia projektovej prípravy, zavádzať nové konštrukčné riešenia tunelov a mostov, nové technické riešenia štandardov a prípadne zvýšiť použitie výnimiek zo slovenských technických noriem,“ uvádza sa v diaľničnom programe.

Zníženie rozostavanosti stavieb by sa mohlo dosiahnuť aj elimináciou dodatkov k zmluvám, znížením percenta vyvolaných investícií a sprísnením podmienok pri verejnom obstarávaní. Keďže na splnenie týchto cieľov nepostačujú kompetencie rezortu dopravy, potrebná je spolupráca s ostatnými ministerstvami a samosprávami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.