PRIESKUM SME: TRI ŠTVRTINY SLOVÁKOV MINÚ MENEJ AKO PÄŤTISÍC KORÚN

Na darčeky nedáme ani polovicu platu

Približne stotisíc dospelých občanov Slovenska tvrdí, že nekúpia vianočné darčeky.

Najviac na darčeky míňajú vydaté ženy, ktoré majú deti.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Tri štvrtiny dos­pelých občanov Slovenska sa na nákup vianočných darčekov vyberajú so záväzkom minúť menej ako 5–tisíc korún. Podľa prieskumu, ktorý pre SME pripravila agentúra MVK, rovnako veľká časť ľudí nechce zaplatiť viac ako polovicu príjmu.

Správanie nakupujúcich pred Vianocami sa v posledných rokoch nemení. „Celkové plánované výdavky ľudí sa menia minimálne tretí rok približne o úroveň inflácie,“ hovorí Vladimíra Jakubéczyová z agentúry TNS SK. Podľa jej meraní má priemerný občan Slovenska na darčeky nachystaných 4800 korún. Ďalšie náklady prináša nákup potravín. Priemerná slovenská domácnosť za ne zaplatí podľa TNS 3700 korún.

Ani korunu nechcú podľa prieskumu SME na Vianoce minúť približne tri percentá ľudí. Ide najmä o ľudí starších ako 70 rokov, nezamestnaných, invalidov. Druhý extrém sú ľudia pripravení zaplatiť viac ako 20–tisíc korún, ide najmä o podnikateľov a manažérov, zväčša mužov.

Všeobecne naozaj platí, čím väčší príjem, tým drahšie darčeky.

Ak do obchodu vojde žena v zrelom veku, mal by dobrý predvianočný obchodník výrazne spozornieť. Ak ešte zistí, že potenciálna zákazníčka už pár rokov býva s manželom a deťmi na predmestí väčšieho slovenského mesta, šanca na dobrý obchod ešte rastie.

Šancu, že tento zákazník odíde­ s vysoko nadpriemernou tržbou, by ešte zvýšilo, ak by to bolo volička SDKÚ – a ateistka. Takéto charakteristiky sa však aj šikovnejším obchodníkom zisťujú len veľmi ťažko.

Zodpovednejšie ženy

Drvivá väčšina dospelých občanov Slovenska plánovala pred tohtoročnými Vianocami podľa prieskumu agentúry MVK pre denník SME minúť na nakupovanie darčekov menej ako 10-tisíc korún.

Neviem, odpovedalo na otázku, koľko tento rok pred Vianocami minú, 6 percent respondentov. Viac ako 10-tisíc korún plánujú zaplatiť menej ako 4 percentá dospelých.

Typický nakupujúci bude ešte výrazne skromnejší. Pred vstupom do obchodov mali na darčeky vyčlenených menej ako 5-tisíc korún približne tri štvrtiny ľudí.

Riaditeľ agentúry MVK Pavel Haulík hovorí, že výroky ľudí o plánoch minúť sú navyše ovplyvnené skúsenosťou z minulých rokov a s predstavou toho, čo si môžu dovoliť. „Samo­zrejme, mnohé sa môže zmeniť, ak ľudia narazia na reálnu ponuku, na marketing, najmä zľavy a ponuky nákupu s odložením splácania,“ hovorí Haulík.

Predstavu, že muži sú skôr na drobnosti, a deťom, bližšej rodine a známym niečo kupujú skôr ženy, podporujú aj čísla. V skupine ľudí s plánom minúť aspoň niečo, no nie viac ako tisíc korún, mierne prevažujú muži.

Žien je zasa viac medzi tými, ktorí majú nachystaných od tisíc do 5-tisíc korún. Áno, keď je reč o najdrahších daroch, muži majú znova o čosi navrch.

Rozdiely aj podľa viery

Samozrejme, najviac míňajú ľudia medzi tridsiatkou a päťdesiatkou. Po sedemdesiatke je už významná aj skupina ľudí, ktorí nebudú kupovať darčeky vôbec. Možno už nemajú komu, možno nemajú za čo, možno to hovoria, aby sa posťažovali na svet.

Veriaci majú buď menej peňazí ako ateisti, alebo si na hodnote darov vyjadrenej v peniazoch zakladajú menej, alebo majú menej ľudí, ktorých by obdarovali. V každom prípade, v skupine ľudí s podpriemernými a priemernými plánovanými výdavkami sú veriaci početnejší ako v celkovej populácii. Ateisti, alebo tí, čo hovoria, že sú vo veci viery nevyhranení, majú s Vianocami rozšafnejšie plány ako veriaci. Medzi veriacimi je podľa prieskumu napríklad dvakrát menej ľudí, ktorí chcú do darov pod stromček investovať viac ako 10-tisíc korún.

Napokon rozhoduje, či na to máme

Najzásadnejší faktor, ktorý rozhoduje o tom, ako plánujeme nakupovanie darčekov, je príjem. Platí intuitívne pravidlo, že čím väčší príjem, tým viac míňania na darčeky. Preto nečudo, že medzi najlepšími zákazníkmi sú manažéri, špecialisti a podnikatelia.

Kde ich nájdete? Nie vo veľkých mestách, ale čoraz častejšie v ich menších satelitoch. „Najbohatších ľudí nemajú prieskumy šancu zachytiť, a vyššia stredná trieda sa naozaj vyznačuje tým, že sa sťahuje preč z najväčších miest do rezidencií dostupných autom,“ hovorí Haulík.

A naozaj, najmenej si môžu dovoliť kúpiť iným študenti a invalidi. Ešte aj dôchodcovia a nezamestnaní plánujú byť štedrejší.

Chudobnejší východ

Súvis nákupov s bohatstvom platí aj pri rozdelení na regióny. V Košickom a Prešovskom kraji anketári MVK nenatrafili ani na jedného respondenta, ktorý by chcel minúť viac ako 20-tisíc korún. Východniarov bolo za to najviac v skupine ľudí, ktorí hovoria, že na darčeky nemajú odložené nič.

Rovnako pri politických stranách. Najbohatšie má byť aj tento rok v rodinách fanúšikov SDKÚ a Smeru, skromnosť si musia najviac ctiť voliči KSS a HZDS.

Z prieskumu

viac ako 70 percent ľudí dá na darčeky menej ako 5–tisíc korún

3 percentá ľudí nekúpia nič

najmenšiu časť príjmu minú na darčeky v Košickom kraji

najviac zo svojich peňazí dajú na Vianoce ľudia s vysokou školou

ateisti a veriaci míňajú na darčeky v zásade rovnakú časť príjmu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 647
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 565
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 125
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 898
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 630
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 272
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 927
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop