CO2: nepríjemný dar z Bruselu

Automobilkám hrozia miliardové pokuty a sťahovanie automobilov z trhu pre emisie.

BRUSEL. Výrobcovia automobilov v Európe dostanú na Vianoce nepríjemný darček: tvrdé limity za splodiny z motorov a miliardové pokuty za ich prekročenie. Európska komisia predstaví v stredu návrh zákona na obmedzenie emisií CO2, v ktorom sa drží na jar uverejneného zámeru povoliť do päť rokov maximálne 130 gramov splodín na jeden kilometer.

Európske autá v súčasnosti vypúšťajú priemerne 160 gramov CO2 na kilometer a zníženie podľa predstáv Bruselu firmy už predtým označili za „smrtiace“. Napriek tlaku automobilových loby ráta úniová úradovňa tak s limitmi, ako aj ich tvrdou penalizáciou: za každý gram nad povolenú hranicu sa výrobcom navrhuje pokuta 90 eur. Podľa analýzy komisie by to európsky automobilový priemysel mohlo stáť až trinásť miliárd eur ročne.

Postoj eurokomisie je neotrasiteľný­

„Deväťdesiat eur na gram priemysel zabije,“ tvrdí šéf asociácie hlavných európskych automobiliek ACEA Ivan Hodač. Návrh zákona považuje za nesplniteľný. „Cyklus automobiliek je päť až sedem rokov. I keby zákon začal platiť zajtra, nestihneme upraviť všetky autá, ktoré pôjdu na trh v roku 2012. Museli by sme stiahnuť autá z trhu alebo platiť pokuty,“ povedal.

Európska komisia nechce svoj návrh do stredy komentovať. Z neoficiálnych zdrojov vyplýva, že limit 130 gramov v roku 2012 je neotrasiteľný. Spory panujú len okolo výšky pokút. Zatiaľ čo eurokomisár pre priemysel Günter Verheugen navrhuje 25 eur za každý gram navyše, väčšina členov vrátane predsedu Josého Barrosa je za 90 eur. Brusel argumentuje tým, že firmy dostali čas na dobrovoľné zníženie emisií a nevyužili ho, preto je nutná „pevná ruka“.

O výslednú podobu zákona sa čaká ostrý boj. Európski výrobcovia síce odmietajú komisiou nastavené limity, už však nie sú jednotní, ako má vyzerať kompromis. Francúzske a talianske automobilky, ktoré živia hlavne menšie, ľahšie a teda menej „škodlivé“ autá, tlačia Brusel na plošný limit a jeho postupný nábeh do roku 2015.

Nemci, ktorí živia hlavne väčšie a ťažšie autá a pod ktoré patrí i česká škodovka, chcú stanovenie stropov pre jednotlivé typy áut podľa hmotnosti, a aj postupný nábeh.

Barrosovi to pripomenula samotná nemecká kancelárka Angela Merkelová teraz na summite únie. Pokiaľ nebude zohľadnená hmotnosť, Nemci zákon chcú blokovať. Zatiaľ čo francúzske autá dosiahli vlani priemer 144 gramov CO2 na km, nemecké autá skončili pri 173 gramoch.

Pokiaľ nebude kompromis prijateľný, hrozia automobilky, že si to odnesú ľudia a životné prostredie. Zdraženie jedného auta pre čistejšiu technológiu odhaduje štúdia komisie v priemere na 1250 eur.

„Autá budú drahšie a spotrebitelia si tým dlhšie nechajú svoje staré, viac znečisťujúce autá. Zelený cieľ sa minie účinkom,“ varuje Hodač.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 684
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 831
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 809
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 483
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 281
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 164
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 796
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 683
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 446
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu