CO2: nepríjemný dar z Bruselu

Automobilkám hrozia miliardové pokuty a sťahovanie automobilov z trhu pre emisie.

BRUSEL. Výrobcovia automobilov v Európe dostanú na Vianoce nepríjemný darček: tvrdé limity za splodiny z motorov a miliardové pokuty za ich prekročenie. Európska komisia predstaví v stredu návrh zákona na obmedzenie emisií CO2, v ktorom sa drží na jar uverejneného zámeru povoliť do päť rokov maximálne 130 gramov splodín na jeden kilometer.

Európske autá v súčasnosti vypúšťajú priemerne 160 gramov CO2 na kilometer a zníženie podľa predstáv Bruselu firmy už predtým označili za „smrtiace“. Napriek tlaku automobilových loby ráta úniová úradovňa tak s limitmi, ako aj ich tvrdou penalizáciou: za každý gram nad povolenú hranicu sa výrobcom navrhuje pokuta 90 eur. Podľa analýzy komisie by to európsky automobilový priemysel mohlo stáť až trinásť miliárd eur ročne.

Postoj eurokomisie je neotrasiteľný­

„Deväťdesiat eur na gram priemysel zabije,“ tvrdí šéf asociácie hlavných európskych automobiliek ACEA Ivan Hodač. Návrh zákona považuje za nesplniteľný. „Cyklus automobiliek je päť až sedem rokov. I keby zákon začal platiť zajtra, nestihneme upraviť všetky autá, ktoré pôjdu na trh v roku 2012. Museli by sme stiahnuť autá z trhu alebo platiť pokuty,“ povedal.

Európska komisia nechce svoj návrh do stredy komentovať. Z neoficiálnych zdrojov vyplýva, že limit 130 gramov v roku 2012 je neotrasiteľný. Spory panujú len okolo výšky pokút. Zatiaľ čo eurokomisár pre priemysel Günter Verheugen navrhuje 25 eur za každý gram navyše, väčšina členov vrátane predsedu Josého Barrosa je za 90 eur. Brusel argumentuje tým, že firmy dostali čas na dobrovoľné zníženie emisií a nevyužili ho, preto je nutná „pevná ruka“.

O výslednú podobu zákona sa čaká ostrý boj. Európski výrobcovia síce odmietajú komisiou nastavené limity, už však nie sú jednotní, ako má vyzerať kompromis. Francúzske a talianske automobilky, ktoré živia hlavne menšie, ľahšie a teda menej „škodlivé“ autá, tlačia Brusel na plošný limit a jeho postupný nábeh do roku 2015.

Nemci, ktorí živia hlavne väčšie a ťažšie autá a pod ktoré patrí i česká škodovka, chcú stanovenie stropov pre jednotlivé typy áut podľa hmotnosti, a aj postupný nábeh.

Barrosovi to pripomenula samotná nemecká kancelárka Angela Merkelová teraz na summite únie. Pokiaľ nebude zohľadnená hmotnosť, Nemci zákon chcú blokovať. Zatiaľ čo francúzske autá dosiahli vlani priemer 144 gramov CO2 na km, nemecké autá skončili pri 173 gramoch.

Pokiaľ nebude kompromis prijateľný, hrozia automobilky, že si to odnesú ľudia a životné prostredie. Zdraženie jedného auta pre čistejšiu technológiu odhaduje štúdia komisie v priemere na 1250 eur.

„Autá budú drahšie a spotrebitelia si tým dlhšie nechajú svoje staré, viac znečisťujúce autá. Zelený cieľ sa minie účinkom,“ varuje Hodač.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 517
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 719
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 051
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 850
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 668
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 500
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 320
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 965
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 959
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 845

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.