Čína jasne víťazí pri získavaní ropy z Afriky

Washington/Peking 16. decembra (TASR) - Ropa je vzácna a drahá ako ešte nikdy v minulosti. Čína a India smädno siahajú po každej jej kvapke. Ale ani hlad ...

Washington/Peking 16. decembra (TASR) - Ropa je vzácna a drahá ako ešte nikdy v minulosti. Čína a India smädno siahajú po každej jej kvapke. Ale ani hlad Spojených štátov, Európy a Japonska nie je ani zďaleka uspokojený. Do pozornosti niektorých štátov a medzinárodných ropných koncernov sa najmä v tomto desaťročí znovu dostáva kontinent, ktorý sa takmer štyri desaťročia pokladal za opustený a zabudnutý. Hovoríme o Afrike, ktorá má znovu čo ponúknuť. Aj ona má veľké ropné a ostatné nerastné bohatstvo.

Podľa najnovších odhadov sa nachádza pod africkou pôdou a v šelfových vodách okolo kontinentu najmenej 10 % svetových zásob suroviny.

Práve v súvislosti s novým pokladom Afriky vypukli aj nové preteky. Odštartovali ich čínski stratégovia. Peking išiel do krajín, z ktorých ostatní z nejakých principiálnych dôvodov odišli, príkladom je Sudán.

Čína si zabezpečuje už 8 % svojej celkovej potreby ropy z krajiny, v ktorej pretrváva krvavé prímerie.

Celkom pokojná nie je ani Nigéria. Čínsky koncern China National Petroleum si za 2 miliardy USD, v prepočte 45,332 miliardy SKK, zabezpečil 45 % podielu jedného z najvýdatnejších ropných polí krajiny. Hodnotu, ktorú nepoukáže priamo, Peking vyrovná inou formou. Asi 4 miliardy USD vynaloží na opravy a budovanie nigérijskej infraštruktúry. Za ne postaví cesty, železničné trate a elektrárne. Na juhu Nigérie by mala vzniknúť zóna voľného obchodu. Z nej chcú Číňania zásobovať západnú a centrálnu Afrika. Zriadenie a vybavenie zóny bude stáť okolo 7 miliárd USD.

Angola dostala od Číňanov úver viac ako 2 miliardy USD potom, ako Svetová banka a Medzinárodný menový fond odmietli schváliť úver 2,2 miliardy USD na obnovu jej infraštruktúry po 30-ročnej ničivej vojne. Medzinárodné finančné organizácie sa od Angoly odvrátili, lebo korupcia v mladom štáte rastie rovnakým tempo - a možno aj rýchlejšie - než jeho ekonomika.

Angola sa už stala 13. najväčším exportérom ropy na svete. Jej ekonomika dosahuje takmer 20-% ročný prírastok hrubého domáceho produktu.

Číňania však úver na obnovu dopravných tepien poskytli s dvoma podmienkami. Asi 70 % projektov budú realizovať čínske podniky a Angola splatí časť dlhu dodávkami ropy.

Avšak práve v Angole narazili Číňania na iného obra, ktorý si zaumienil získať africké ropné bohatstvo, Spojené štáty americké. Pred piatimi rokmi americké ministerstvo zahraničných vecí vyhlásilo, že strategickou úlohou je, aby krajina získala prístup k ropným zdrojom v západnej Afrike. USA totiž chcú dosiahnuť, aby sa znížila ich závislosť na ropných prameňoch Blízkeho východu. Vlani po prvýkrát doviezli Spojené štáty z Nigérie, Alžírska a Angoly viac ropy než z Perzského zálivu.

Avšak s postupujúcim časom aj Američania, nielen Francúzi a Briti, ťahajú v Afrike za kratší koniec. Poskytnutie úveru africkým krajinám a súčasne zabezpečenie väčšiny projektov prakticky na kľúč sa osvedčil Číňanom aj v Tanzánii, Gabune, Etiópii, Pobreží Slonoviny, Togu a Mali. Nemajú problém so zabezpečením dostatku pracovných síl. Prichádzajú s vlastnými robotníkmi, technikmi, inžiniermi, projektantmi. A keď sa projekt dokončí, dodávateľ zaškolí aj domáci obslužný personál. A toto všetko dostanú africké krajiny za zlomok ceny, ktorú by museli zaplatiť európskym alebo americkým dodávateľským firmám.

Pekingu však nejde v Afrike len o zabezpečenie základných surovín pre svoj priemysel.

Afrika je pre čínske podniky aj odbytovým územím. Ich výrobky sú lacné a preto zodpovedajú kúpnej sile väčšiny Afričanov.

V boji o Afriku sú na strane Číňanov základné strategické výhody. Krajina má devízové rezervy vyše 1,4 bilióna USD, prebytok čínskej zahranično-obchodnej bilancie bol vlani vyše 170 miliárd USD. Medziročný rast čínskej ekonomiky je už viac rokov najmenej 9% a v poslednom období dokonca viac ako 10%. Krajina má obrovský rezervoár pracovných síl. Ako veľká výhoda sa v čínskom prípade v boji o čierny kontinent ukazuje riadenie veľkých firiem "jedným dirigentom". Na rozdiel od sólových vystúpení amerických podnikov, čínske môžu konať synchrónne. O európskych konkurencii dvom hlavným súperom, Číňanom a Američanom, sa v Afrike v podnikateľskej sfére nedá prakticky hovoriť.

EÚ donedávna zápasila s formulovaním zásad spoločnej politiky voči africkým krajinám. Ale tam, kde nie sú vyjasnené politické prístupy, nemôže byť reč ani o koncepčnej blokovej hospodárskej politike. A kde chýba hospodárska politika neexistuje ani energetická politika.

Čínsko-africké vzťahy nie sú zaťažené nijakým dedičstvom minulosti, na rozdiel napríklad od Európy. Otázkou je, či sa rozvoj vzťahov s Afrikou má riešiť veľkými ťažkopádnymi summitmi.

Individuálny nemoralizujúci a dynamický prístup Číny k africkým štátom je preto oveľa efektívnejší.

Informovali o tom nemecké denníky Financial Times Deutschland, Die Welt, rakúske denníky Der Standrad a Die Presse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 464
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 542
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 892
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 690
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 787
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 863
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 940
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 900
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 607

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

EKONOMIKA

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov.

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop