Vážny: Spojenie s českým cargom by dávalo zmysel

Bratislava 14. decembra (ČTK) - Ministerstvo dopravy stále považuje prípadné spojenie slovenskej a českej nákladnej železničnej dopravy za zmysluplný krok, a to bez ohľadu na odpor menšej vládnej strany HZDS.

Bratislava 14. decembra (ČTK) - Ministerstvo dopravy stále považuje prípadné spojenie slovenskej a českej nákladnej železničnej dopravy (cargo) za zmysluplný krok, a to bez ohľadu na odpor menšej vládnej strany ĽS-HZDS. Experti z oboch krajín už o možnej fúzii rokovali, počas januára chce ministerstvo poznať predbežné výsledky analýzy tohto variantu. V rozhovore pre ČTK to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.

"Zatiaľ sa nám zdá, že je to zmysluplný krok, pretože prakticky celá Európa sa v železničnom cargu globalizuje," uviedol Vážny. Jednou z výhod spojenia s českým prepravcom by bolo vytvorenie silnejšieho hráča na trhu, za hovorí aj jazyková, technologická či legislatívna príbuznosť.

Podľa ministra však zatiaľ nie je jasný napríklad ani podiel oboch strán v prípadnom spoločnom podniku. Naznačil, že slovenská strana by v spoločnom podniku nechcela výrazne menšinové postavenie, aj keď je slovenské cargo menšie ako české.

Spojenie carga by podľa ministra okrem vlády premiéra Roberta Fica zrejme posúdila aj koaličná rada. Tam by mohol projekt česko-slovenského carga naraziť na odpor šéfa ĽS-HZDS Vladimíra Mečiara, podľa ktorého lídri vládnych strán túto možnosť pred viac ako dvoma týždňami na jeho podnet odmietli. Vážny, ktorý v kabinete zastupuje Ficovu stranu Smer-SD, však tvrdí, že premiér sa proti zlúčeniu carga nepostavil.

Okrem vytvorenia spoločného podniku s iným prepravcom si však Vážny vie predstaviť, že by Cargo pokračovalo v samostatnom podnikaní pod kontrolou štátu. "Privatizácia menšinového podielu nemá význam," myslí si. Minulá vláda chcela predať celé Cargo.

Minister poznamenal, že slovenská strana tiež čaká na to, ako sa rozbehne fungovanie českého carga. Podľa rozhodnutia vlády Mirka Topolánka sa nákladná doprava oddelila od materských Českých dráh do samostatnej dcérskej spoločnosti ČD Cargo až od decembra. Česká vláda prepojenie nákladnej železnice so Slovenskom podporuje.

Nákladná železničná preprava na Slovensku sa oddelila od osobnej v roku 2005. Vzniknutý podnik Železničná spoločnosť Cargo Slovakia stále kontroluje štát. Bývalá vláda Mikuláša Dzurindu ho chcela predať strategickému investorovi. Tender, v ktorom zvíťazilo konzorcium rakúskeho dopravcu Rail Cargo Austria a finančnej skupiny J&T, však pozastavila pre vlaňajšie predčasné parlamentné voľby.

Hospodárenie ZSSK Cargo doteraz každoročne skončilo v červených číslach, podľa Vážneho podnik predbežne počíta na tento rok so stratou asi 150 miliónov korún. "Slovenské cargo najviac ničí poplatok za dopravnú cestu," pripomenul minister. Na poplatky za využívanie koľajníc, ktoré spravujú štátne Železnice SR, spoločnosť údajne minie asi polovicu ročných tržieb. Zopakoval výhrady voči minulej vláde, ktorá podľa neho nezapočítavala v Cargu opravné položky, ekologické a ďalšie náklady, čím účtovná strata podniku ešte vzrástla. Pripustil, že chýbajúce peniaze bude treba nájsť v štátnej pokladnici, a to aj napriek odporu ministerstva financií, ktoré sa snaží držať čo najnižší verejný deficit pre plánované prijatie eura v roku 2009.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 454
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 766
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.