Vážny: Spojenie s českým cargom by dávalo zmysel

Bratislava 14. decembra (ČTK) - Ministerstvo dopravy stále považuje prípadné spojenie slovenskej a českej nákladnej železničnej dopravy za zmysluplný krok, a to bez ohľadu na odpor menšej vládnej strany HZDS.

Bratislava 14. decembra (ČTK) - Ministerstvo dopravy stále považuje prípadné spojenie slovenskej a českej nákladnej železničnej dopravy (cargo) za zmysluplný krok, a to bez ohľadu na odpor menšej vládnej strany ĽS-HZDS. Experti z oboch krajín už o možnej fúzii rokovali, počas januára chce ministerstvo poznať predbežné výsledky analýzy tohto variantu. V rozhovore pre ČTK to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.

"Zatiaľ sa nám zdá, že je to zmysluplný krok, pretože prakticky celá Európa sa v železničnom cargu globalizuje," uviedol Vážny. Jednou z výhod spojenia s českým prepravcom by bolo vytvorenie silnejšieho hráča na trhu, za hovorí aj jazyková, technologická či legislatívna príbuznosť.

Podľa ministra však zatiaľ nie je jasný napríklad ani podiel oboch strán v prípadnom spoločnom podniku. Naznačil, že slovenská strana by v spoločnom podniku nechcela výrazne menšinové postavenie, aj keď je slovenské cargo menšie ako české.

Spojenie carga by podľa ministra okrem vlády premiéra Roberta Fica zrejme posúdila aj koaličná rada. Tam by mohol projekt česko-slovenského carga naraziť na odpor šéfa ĽS-HZDS Vladimíra Mečiara, podľa ktorého lídri vládnych strán túto možnosť pred viac ako dvoma týždňami na jeho podnet odmietli. Vážny, ktorý v kabinete zastupuje Ficovu stranu Smer-SD, však tvrdí, že premiér sa proti zlúčeniu carga nepostavil.

Okrem vytvorenia spoločného podniku s iným prepravcom si však Vážny vie predstaviť, že by Cargo pokračovalo v samostatnom podnikaní pod kontrolou štátu. "Privatizácia menšinového podielu nemá význam," myslí si. Minulá vláda chcela predať celé Cargo.

Minister poznamenal, že slovenská strana tiež čaká na to, ako sa rozbehne fungovanie českého carga. Podľa rozhodnutia vlády Mirka Topolánka sa nákladná doprava oddelila od materských Českých dráh do samostatnej dcérskej spoločnosti ČD Cargo až od decembra. Česká vláda prepojenie nákladnej železnice so Slovenskom podporuje.

Nákladná železničná preprava na Slovensku sa oddelila od osobnej v roku 2005. Vzniknutý podnik Železničná spoločnosť Cargo Slovakia stále kontroluje štát. Bývalá vláda Mikuláša Dzurindu ho chcela predať strategickému investorovi. Tender, v ktorom zvíťazilo konzorcium rakúskeho dopravcu Rail Cargo Austria a finančnej skupiny J&T, však pozastavila pre vlaňajšie predčasné parlamentné voľby.

Hospodárenie ZSSK Cargo doteraz každoročne skončilo v červených číslach, podľa Vážneho podnik predbežne počíta na tento rok so stratou asi 150 miliónov korún. "Slovenské cargo najviac ničí poplatok za dopravnú cestu," pripomenul minister. Na poplatky za využívanie koľajníc, ktoré spravujú štátne Železnice SR, spoločnosť údajne minie asi polovicu ročných tržieb. Zopakoval výhrady voči minulej vláde, ktorá podľa neho nezapočítavala v Cargu opravné položky, ekologické a ďalšie náklady, čím účtovná strata podniku ešte vzrástla. Pripustil, že chýbajúce peniaze bude treba nájsť v štátnej pokladnici, a to aj napriek odporu ministerstva financií, ktoré sa snaží držať čo najnižší verejný deficit pre plánované prijatie eura v roku 2009.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 575
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 212
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 794
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 573
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 119
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 106
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 016
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 510
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 557
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 478

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop