Vo Fínsku úspešne využívajú výstavbu diaľnic formou PPP

Prievidza/Helsinki 12. decembra (TASR) Na výstavbu nových úsekov diaľnic v ostatných rokoch vo Fínsku úspešne využívajú formu partnerstva verejného a súkromného sektora, takzvané PPP projekty.

Fínsko má približne 80 000 km ciest a z toho takmer 600 km diaľnic. Z nich približne 15 % postavili, alebo ešte stavajú pomocou súkromných investorov.

V rokoch 1996 až 1999 takto financovali 70-km úsek Järvenpää Lahti na diaľnici E 75 Nelostie a v súčasnosti budujú v náročnom teréne 51 km diaľnice E 18 Ykköstie na trase Muurla Lohja. V minulých dňoch v sídle stavebnej firmy Skanska OY v Helsinkách, ktorá sa na oboch stavbách podieľa, informoval o týchto projektoch manažér spoločnosti pre výstavbu diaľnic Tom Schmidt a riaditeľ projektu Matti Vehviläinen.

Prvý projekt, výstavba úseku Nelostie, prevádzka a doterajšie výsledky, sa stal podkladom pre prípravu a financovanie formou PPP aj výstavby diaľnice Ykköstie, ktorý začali v roku 2005 s termínom ukončenia 2008. Nelostie, ako potvrdil riaditeľ Vehviläinen, postavili v priebehu dva a pol roka v celkovom náklade 210 miliónov EUR, z čoho stavebné náklady dosiahli 100 miliónov. Úver, ktorý na to poskytlo bankové konzorcium, budú splácať z mýtneho 15 rokov. Účelová spoločnosť, ktorá vznikla na základe projektu, vyberá nielen mýto, ale zabezpečuje počas celého obdobia aj údržbu diaľničného úseku. V porovnaní s predchádzajúcim systémom financovania výstavby diaľnic vo Fínsku boli náklady na výstavbu uvedeného úseku o 15 až 20 % nižšie, zrýchlila sa výstavba a dnes už možno povedať, že každé investované euro sa vrátilo trikrát. Na uvedenom úseku sa totiž každoročne zvyšuje počet áut, z pôvodných 22 000 na súčasných 25 000 denne. Z toho je asi 10 % nákladných vozidiel. Nezanedbateľné je, že podstatne klesol počet dopravných nehôd a zlepšila sa ochrana prírody, zdôraznil Vehviläinen.

Uvedené výsledky boli podkladom pre rozhodnutie fínskej vlády postaviť formou PPP projektu aj oveľa náročnejší diaľničný úsek Muurla Lohja. Projekt financuje združenie piatich domácich i zahraničných bánk a spoločnosť, ktorá diaľnicu projektuje, vybuduje a bude 20 až 25 rokov prevádzkovať, vznikla zo štyroch subjektov, vrátane dodávateľa stavebných prác Skanska ID AB. Celková cena kontraktu je 638 miliónov EUR, z čoho stavebná časť predstavuje náklady 229 miliónov EUR.

Pritom, podľa informácie Schmidta, na trase treba vybudovať sedem dvojrúrových tunelov v celkovej dĺžke niečo vyše 5 km. Všetky sú už vyrazené, postupne ich začnú vybavovať potrebnou štruktúrou. Dva z nich, 2,2 km dlhý tunel Karnainen a 645 m dlhý tunel Orosomäki v minulom roku vyrazili slovenské osádky razičov zo spoločnosti Skanska BS Prievidza.

Okrem tunelov musia na trase postaviť 47 mostných objektov ponad jazerá a na zárezoch vylámať vyše 8,2 milióna m3 skál a premiestniť bezmála 5 milióny m3 zeminy. Pretože diaľnica sčasti vedie na podmáčaných pôdach, musia vozovku ešte spevňovať hustou sieťou pylónov. Bez pomoci súkromného kapitálu by túto diaľnicu nebolo možné postaviť, konštatoval na záver prezentácie projektov Smidt.

Švédsky nadnárodný koncern Skanska, ktorý pôsobí v približne 60 krajinách sveta, realizuje PPP projekty aj vo Veľkej Británii, kde takto stavajú nielen diaľnice, ale napríklad aj nemocnice, či iné objekty. Diaľnice takýmto spôsobom budujú aj v Nórsku, Čile a v súčasnosti i v Poľsku. Skanska sa chce uchádzať o takto financované stavby aj na Slovensku. Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska BS Prievidza Miroslava Beku sú na to kapacitne pripravení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 876
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 640
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 557
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 136
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 818
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 641
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 512
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 310
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 433

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

EKONOMIKA

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér kritizoval šetriace opatrenia v štátnej poisťovni.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop