NAMIESTO MILIÁRD NA NOVÚ TRAŤ POTREBUJÚ SLOVENSKÉ ŽELEZNICE MODERNIZOVAŤ

Železnice nechcú širokorozchodnú

Slovenské železničné trate sú momentálne vyťažené na tretinu. Železničný podnik chce radšej presadiť ich väčšie využitie, ako stavať novú širokorozchodnú trať od hraníc do Bratislavy.

Železnice Slovenskej republiky by namiesto vybudovania širokorozchodnej trate využili na prepravu tovarov z Ázie či z Ruska existujúce trate.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Ak sa majú prepravovať tovary z Ázie či z Ruska cez naše územie, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú namiesto vybudovania širokorozchodnej trate od slovensko-ukrajinských hraníc až po Bratislavu radšej využívať existujúce koľaje. Tie sa totiž využívajú iba na jednu tretinu.

Náklady na výstavbu novej širokorozchodnej trate by dosiahli minimálne 80 miliárd korún.

Využijeme existujúcu trať

Generálny riaditeľ ŽSR Dalibor Zelený včera potvrdil, že rokujú s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami o otázke prepravy tovarov z Ázie či Ruska cez Slovensko smerom ďalej na západ.

Počas týchto rokovaní chcú železnice dosiahnuť, aby dopravcovia využívali viac existujúce trate. „Dali sme veľký dôraz na väčšie využívanie existujúcich kapacít, predovšetkým na väčšie využitie východoslovenských prekladísk,“ povedal Zelený.

Na jar sa totiž objavila iniciatíva, s ktorou prišli ruské železnice. Tie chceli, aby sa cez územie Slovenska postavila nová širokorozchodná trať od ukrajinských hraníc po Bratislavu, prípadne až do Viedne. Tam by sa tovary preložili a smerovali ďalej do západnej Európy.

ŽSR: sme pragmatici

Podľa Zeleného železnice pristúpili k tomuto projektu veľmi pragmaticky. „Naše súčasné trate sa využívajú približne na 30 percent. Nedáva zmysel budovať nové trate, pokiaľ využitie doterajších nebude vyššie.“

Železnice si preto dali vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá by mala byť hotová v naj­bližších mesiacoch.

Podľa Zeleného je potrebné si povedať, čo by sa po tej trati vozilo. Železnice chcú dotiahnuť, aby sa viac tovarov prepravovalo po slovenských koľajach, lebo „bez toho nikto nedá na žiadnu investíciu nijaké peniaze“.

Na otázku SME, či budú slovenské železnice pri rokova­niach presviedčať ostatných partnerov, aby tovary prepravovali po existujúcich nevyužitých tratiach, odpovedal Zelený jasne. „Samozrejme. Pozrite sa, pokiaľ niečo máte, tak sa to najprv snažíte využiť, až keď to nestačí, budujete ďalšie. To je normálny logický prístup.“

Treba radšej modernizovať

Ak chce Slovensko získať lukratívne prepravy tovarov z východnej Ázie či Ruska, musí podľa Zeleného ponúknuť „aj niečo modernejšie“. Železnice majú preto dve hlavné priority. Zvýšiť objem nákladného prekladiska v Žiline a v Čiernej nad Tisou vybudovať nový, alebo zmodernizovať existujúci terminál.

„Ruská strana už má dnes kontrakty na prepravu tovarov z Južnej Kórey. My chceme na tom participovať,“ povedal Zelený.

Ešte v júni generálny riaditeľ ŽSR povedal, že ruská strana v memorande zazmluvnila 18 až 20 miliónov ton tovarov ročne. Keďže memorandum nie je právne záväzný dokument, slovenská strana si nemôže byť istá, či Rusi svoj sľub splnia.

Problémom naplnenia kapacít slovenských tratí však môže byť aj vysoká cena za ich využitie. „Slovensko je krajinou, kde je najvyššia cena za využívanie dopravnej cesty,“ povedal Zelený.

Podľa neho je to spôsobené vysokým podielom živej práce. Druhým dôvodom sú oproti iným krajinám nižšie platby od štátu. „Napríklad v Rakúsku sú náklady na údržbu štyrikrát vyššie ako na Slovensku, ale cena za využívanie infraštruktúry je polovičná. Je to dané prístupom štátu.“

Železnice preto ťažko môžu konkurovať cestnej doprave, keďže náklady železničného dopravcu sú na Slovensku 2,5­ až trikrát vyššie ako cestného dopravcu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 399
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 521
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 640
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 329
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 283
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 786
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 645
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 479
  9. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 343
  10. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 110

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne