BRATISLAVA 10. decembra - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorí v utorok 11. decembra tohto roka časť úseku diaľnice D1 Važec - Mengusovce a v rovnaký deň aj úsek D3 Hričovské Podhradie - Žilina, Strážov. Druhý z nich však bude reálne uvedený do prevádzky v stredu 12. decembra dopoludnia.
V utorok tohto týždňa NDS plánuje aj začatie výstavby Strediska správy a údržby diaľnic Mengusovce, ktoré bude zabezpečovať prevádzku na úseku D1 Mengusovce - Jánovce. Súčasťou tohto úseku je aj tunel Bôrik v dĺžke 999 metrov, ktorý bude prerazený tento utorok a po dobudovaní bude vybavený najmodernejšou technológiou a bude spĺňať všetky bezpečnostné opatrenia. Informoval o tom v pondelok hovorca NDS Marcel Jánošík.
Na úseku D1 Važec - Mengusovce odovzdajú do užívania pravú stranu diaľnice od začiatku do vzdialenosti 7,706 kilometra a v plnom profile medzi kilometrami 7,706 až 11,960. Súčasťou odovzdania je aj vetva 2 križovatky Važec, ktorá umožní výjazd na predmetný úsek D1 smerom na Poprad. Križovatka Štrba nie je v súčasnosti dobudovaná, podobne ako odpočívadlá pri Štrbe. Do užívania ich odovzdajú pri spojazdnení celého úseku. Začiatkom prevádzky na tomto úseku D1 sa podľa Jánošíka zredukujú veľké problémy v zimnom období na ceste prvej triedy č. 18, vznikajúce medzi Važcom a Tatranskou Štrbou. Úsek D1 Važec - Mengusovce v dĺžke 12,2 kilometra s jedným tunelom a 22 mostmi. Výstavba tohto úseku, ktorá sa začala v septembri 1998, by mala skončiť v októbri 2008. Projektantom výstavby úseku D1 Važec - Mengusovce je Dopravoprojekt a.s. Bratislava a zhotoviteľom Inžinierske stavby a.s. Košice.
Prvá časť úseku D3 Hričovské Podhradie - Kysucké Nové Mesto po Žilinu, Strážov v dĺžke 7,5 kilometra odovzdajú po vyše dvojročnej výstavbe. Účelom tejto stavby, ktorej projektantom bola spoločnosť Geoconsult, s.r.o. a zhotoviteľom Doprastav, a.s. Bratislava, ako vedúci člen združenia Žilina (Strážov), bolo dobudovať základný diaľničný ťah a skvalitniť podmienky pre dopravu. Výstavbou tohto úseku sa podľa NDS vytvoria podmienky na odľahčenie dopravy na ceste č. 18.
Stredisko správy a údržby diaľnic Mengusovce by zhotoviteľ, ktorým je portugalsko-slovenské združenie Mota Engil Slovakia, a.s. & Mota Engil, Engenharia e Construcao, S.A., mal postaviť v apríli 2009.
Tunel Bôrik dnes prerazili
Podtatranský tunel Bôrik, ktorý je súčasťou diaľničného úseku D1 Mengusovce - Jánovce, dnes predpoludním slávnostne prerazili. Meria bezmála kilometer a v roku 2009 bude prvým dokončeným dvojrúrovým tunelom na diaľnici D1.
Prerazenie steny medzi východnou a západnou časťou tunela bolo aj podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho emotívnym zážitkom. Ako povedal, dnešný deň je významný pre tatranský región, keďže okrem tunela, ktorý budú môcť využívať motoristi o dva roky, im dnes pribudlo 12,2 km diaľnice v úseku Važec - Mengusovce.
Tunel Bôrik začali raziť na jar tohto roka po desaťmesačnej príprave. Práce zabezpečuje švajčiarska spoločnosť Marti Contractors Ltd. Je členom realizačného konzorcia diaľnice, ktoré vedú Inžinierske stavby, a. s., Košice. Konzorcium buduje 8 km dlhú časť úseku diaľnice D1 od Mengusoviec po okraj mesta Poprad.