AK PREJDÚ NÁVRHY MINISTERSTVA DOPRAVY, LETISKO MINIE ZBYTOČNE 5 MILIÁRD

Štát plánuje stavať draho

Plány na prestavbu bratislavského letiska ukazujú, že štát to chce urobiť podstatne drahšie ako súkromné firmy, ktoré sa uchádzali o jeho kúpu.

Rozšírenie letiska bude stáť štát viac, ako keby sa realizovalo v réžii súkromných investorov.(Zdroj: SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Plány na prestavbu bratislavského letiska ukazujú, že štát mieni stavať pomaly a veľmi draho.

Ministerstvo dopravy pripravilo na rokovanie vlády materiál o rozvoji najväčšieho slovenského letiska v Bratislave. Podľa odhadov by štát v rámci dvoch etáp výstavby minul 9,5 miliardy korún. Za rovnaké alebo podobné investície mali uchádzači o privatizáciu letiska zaplatiť o miliardy menej.

Reálne sú dve možnosti

Ak bude chcieť letisko zvládnuť v budúcnosti nárast cestujúcich, bude potrebovať investície na rozvoj. Ministerstvo dopravy odhaduje, že by malo ísť o viac ako 9,5 miliardy.

Do úvahy pritom pripadajú podľa ministerských úradníkov zdroje zo štátneho rozpočtu, kombinácia štátnych zdrojov a zdrojov letiska, vytvorenie spoločného podniku so strategickým investorom alebo prenájom letiska na 20 alebo 25 rokov formou koncesie.

Prvé dve možnosti sú však viac­menej vylúčené. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho politika štátu nepočíta s tým, že ich rezort mal do letiska vliať nejaké peniaze. Úverová kapacita letiska sú dve miliardy a keďže štát zvyšných 7,5 miliardy korún pravdepodobne zo štátnej kasy nepustí, aj možnosť kombinácie štátnych a letiskových zdrojov je mimo hry.

Reálne sú teda dva varianty. „Mne sa javí ako výhodný tretí alebo štvrtý variant,“ povedal v stredu po rokovaní vlády minister Vážny. Konečné rozhodnutie padne v januári.

Štát zaplatí viac

Štyri konzorciá, ktoré sa zúčastnili na tendri na predaj bratislavského letiska, však ponúkali za obdobné investície oveľa nižšie sumy. Za terminál, ako ho chce postaviť aj ministerstvo dopravy, chceli vynaložiť od 1,8 až 3,8 miliardy korún.

Napríklad víťazné konzorcium TwoOne chcelo podľa poslednej ponuky kompletne prestavať letisko na kapacitu šesť miliónov pasažierov ročne s nákladmi do 5 miliárd korún. To je asi o polovicu menej, ako chce štát investovať teraz.

„Naďalej trváme na tom, že naša ponuka bola výhodná pre Slovensko aj letisko. Je zrejmé, že parametre ministerstva sú slabšie, investície sú drahšie a časový horizont budovania letiska je dlhší,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík sa k porovnávaným číslam nechcel vyjadriť, lebo investičný plán rezortu vláda neprerokovala. Podľa neho treba rozlíšiť budovanie letiska v prvej a druhej etape.

V prvej chce štát vynaložiť na rekonštrukciu a dobudovanie starého terminálu 2,8 miliardy s tým, že bude mať maximálnu kapacitu 4,5 milióna cestujú­cich. Napríklad druhý v poradí v privatizačnom tendri, konzorcium Abertis ponúkal terminál na päť miliónov pasažierov ročne zhruba za 2,9 miliardy. Do roku 2014 majú podľa Jánošíka potom miliardové investície rozšíriť kapacitu letiska na 6,8 až osem miliónov cestujúcich ročne.

Údaje o cenách, za ktoré chcelo konzorcium slovenskej firmy Penta, viedenského letiska a rakúskej finančnej skupiny Raiffeisen stavať, pochádzali z konečnej záväznej ponuky v privatizačnej súťaži. Jej splnenie mohol štát po privatizácii vymáhať.

Investor bez tendra?

Ministerstvo dopravy priznalo, že rokuje aj s viacerými investormi. Na otázky SME, či vypíše preto medzinárodný tender na výber strategického investora, hovorca Jánošík povedal, že ide o špekulatívnu otázku.

Spoločnosť Penta, ktorá bola súčasťou víťazného privatizačného konrzorcia TwoOne, ešte v lete upozornila ministra Vážneho, že ak nebude tender vypísaný, bude to v rozpore s pravidlami Európskej únie. „Európska komisia môže v takom prípade rozhodnutie vlády zrušiť,“ povedal Danko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 314
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 981
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 687
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 491
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 429
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 732
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 322
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 740
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 667

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.