ROZHODUJÚCA VLASTNOSŤ, PODĽA KTOREJ TREBA VYBERAŤ NAVIGÁCIU, JE PRESNOSŤ MAPY

GPS do ruky nemusí v aute stačiť

Ďalším elektrospotrebičom, ktorý sa stáva v slovenských domácnostiach bežným, a bude hitom tohtoročných vianočných nákupov, je navigačný prístroj.

Navigácia s použitím technológie GPS prestala byť vecou špecialistov. Aj v jej prípade tým, čo rozhodlo o masovosti produktu, neboli úžitkové vlastnosti. Ich cena klesla na úroveň nedotovaných mobilov strednej triedy. Popularite pomohlo aj ich zaradenie do darčekových balíčkov napríklad mobilných operátorov.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Bez mapy ste stratení

Najdôležitejšou časťou GPS navigácie sú mapy, ktorých kvalita sa značne líši. Niektorí výrobcovia ponúkajú online prehliadanie mapových podkladov na ich stránkach, pri ostatných by sa o podrobnosti pokrytia treba presvedčiť v predajni. Zamerať sa treba hlavne na Slovensko a krajiny strednej a východnej Európy.

Netreba si robiť nádej, že nekvalitná mapa sa s aktualizá­ciou veľmi rýchlo zlepší. Nové prvky sú zapracovávané zvyčajne minimálne po roku. Zvýhodnené súpravy navigátorov s balíkom máp ušetria peniaze, no všímajte si aj dostupnosť a cenu aktualizácií.

Pri niektorých modeloch môžete počítať i s turistickými topografickými mapami, ktoré vám umožnia odhaľovať krásy prírody v teréne.

Súčasťou podkladov je aj databáza informácií o objektoch označovaných skratkou POI (body záujmu). Ide o informácie o umiestnení čerpacích staníc, ubytovacích a stravovacích zariadení či bankomatov, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v neznámom prostredí.

Databázy je možné aktualizovať a na internete nájdete množstvo doplnkových dát tvorených používateľmi, ktoré prezradia i to, kde sú umiestnené radary pre meranie rýchlostí.

Plánovanie trasy

Od spracovania softvéru závisí aj komfort obsluhy. Ak si môžete trasy naplánovať priamo v počítači, vytvoriť si prednastavený zoznam destinácií a po jazde vygenerujete tabuľky s prehľadom jázd, získate lepšie možnosti pri vypracovaní knihy jázd. Čím viac vecí z počítača obslúžite, tým menej budete musieť prstami ťukať po displeji zariadenia. Je praktické, ak si cieľové a výjazdové destinácie môžete uložiť do pamäti. Prepojenie na aktualizácie z internetu by malo byť samozrejmé.

Prehliadnite si používateľské rozhranie navigátora a skúste si v predajni naplánovať trasu, vložiť do nej niekoľko prestupných bodov a preverte si funkciu zoomu. 2D a 3D pohľady na mapu sú dnes prehľadnejšie ako kedykoľvek v minulosti, zo zrozumiteľnosti strach mať nemusíte.

Komfort nadovšetko

Veľká uhlopriečka širokouhlého displeja a vysoký jas sú zárukou toho, že vás prístroj nebude pri jazde zdržiavať, ak budú svetelné podmienky nevhodné. Výrobcovia uvádzajú parametre čitateľnosti displeja na priamom slnku, nemali by ste ich prehliadať.

Hlasový výstup nahrádza pri jazde displej a zariadenie vás s dostatočným predstihom upozorní na križovatky, odbočenia či prekročenie rýchlosti. Lokalizácia by mala byť samozrejmosťou, linkový výstup je výhodou.

Navigačné zariadenia do automobilov sú okrem tlačidiel rýchlej voľby vybavené aj dotykovým displejom, ktorý pohotovo reaguje na vaše povely.

Čím je uhlopriečka displeja väčšia, tým menej presnosti ovládanie vyžaduje. S hrubými prstami na malom displeji zažijete viac problémov ako osohu. Tlačidlá s možnosťou programovania ovládanie zjednodušujú. Presvedčte sa, či k nim môžete priradiť najpoužívanejšie funkcie.

Pri havárii

Aj keď navigačné prístroje prispievajú k bezpečnosti jazdy a upozorňujú vás na rýchlostné limity, predsa len treba myslieť aj na prípadné kolízie.

Konzola na upevnenie zariadenia na palubnú dosku by mala byť robustná a nesmie pri náraze dopustiť, aby navigátor vykĺzol a spôsobil niekomu zranenie. Univerzálne držiaky vám bezpečnosť nezaručia, značkoví výrobcovia vás môžu o bezpečnosti uistiť certifikátmi.

Pozor, obchádzka!

Zariadenia vybavené takzvaným TMC modulom kombinujú navigáciu s informáciami z dopravného spravodajstva. Z RDS signálu FM vysielačov dekódujú informácie o dopravných zápchach, výlukách a obchádzkach.

Kým v zahraničí je táto služba štandardom, na Slovensku je prevádzka zatiaľ iba v plien­kach. Navigátor, ktorý je TMC prijímačom vybavený, si vyžaduje pripojenie externej antény na príjem FM signálu, niektoré modely je možné o túto funkciu dodatočne rozšíriť. Iba lepšie vybavené modely sú vybavené profilom pre nákladný automobil, kde treba pri výbere trasy prihliadnuť na jeho hmotnosť, rýchlostné možnosti a nadrozmerný formát.

Stačí navigácia v telefóne?

BRATISLAVA. GPS moduly sú dnes obsiahnuté v mobilných telefónoch či vreckových počítačoch PDA, dodávajú sa ako samostatné zariadenia s bluetooth­ rozhraním. Siahnuť možno aj po čistokrvnom navigátore určenom do automobilu alebo do terénu.

Výhodou mobilných telefónov a PDA je nízka cena, no treba pri nich počítať s obmedzeniami. Keďže nie sú pripravené na intenzívne teplotné výkyvy a navigačný softvér je závislý od operačného systému, drobným zlyhaniam sa nevyhnete.

Automobilový navigátor je zameraný na bezpečnosť pri jazde a komfort obsluhy, ručné zariadenia do terénu majú extrémnu výdrž batérií a odolávajú vode a nečistotám. Ak má byť navigačné zariadenie doplnkom na príležitostné použitie, PDA či mobil vybavený špeciálnym softvérom sú dobrou voľbou.

Komu ide najmä o navigáciu, ocení jednoúčelové zariadenia. Netreba sa nalákať na doplnkové funkcie, akými sú multimediálny prehrávač či prehliadač fotografií – tie vás do cieľa nedovedú. (mg)

domacnost.sme.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 639
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 428
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 970
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 240
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 716
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 942
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 315
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 010
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 621
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop