ODKIAĽ MINISTERSTVO DOPRAVY VEZME PENIAZE, ZATIAĽ NIE JE ZNÁME. V HRE SÚ ŠTYRI MOŽNOSTI

Letisko má investovať miliardy

Do roku 2014 má bratislavským letiskom prejsť až osem miliónov ľudí. Na to však bude jeho vedenie potrebovať 9,5 miliardy. Podľa ministerstva dopravy súv hre štyri alternatívy. Konečné rozhodnutie má padnúť v januári.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy prišlo včera na rokovanie vlády s materiálom, ktorý mal povedať, akým smerom sa bude uberať rozvoj bratislavského letiska a kto ho zafinancuje. Materiál však nakoniec z rokovania vlády ministri stiahli. Nie je preto známe, odkiaľ ministerstvo dopravy zoberie 9,5 miliardy na investície.

Pritom vďaka privatizácii, ktorú kabinet Roberta Fica hneď po svojom nástupe zrušil, prišlo najväčšie slovenské letisko o investície za takmer 19 miliárd od víťazného konzorcia TwoOne. Ďalších takmer desať miliárd mohol zinkasovať štát za predaj 66­percentného podielu na letisku.

Rozhodnú do januára

Minister dopravy Ľubomír Vážny včera povedal, že materiál stiahli pre drobné nezrovnalosti. „Dali sme si preto čas, aby sme ho dopracovali.“

Vážny chce lepšie rozpracovať najmä spôsoby financovania. Nateraz navrhuje jeho rezort štyri možnosti: z verejných zdrojov, kombináciou vlast­ných zdrojov letiska a štátu, vstupom minoritného investora alebo prenajatím letiska formou koncesie na určitú dobu.

Pritom v polovici novembra pri otváraní zatiaľ jedinej viditeľnej investície letiska, odletových mostov za 170 miliónov, sám minister Vážny povedal, že so zdrojmi zo štátneho rozpočtu letisko nemôže rátať: „Nie je koncepciou štátu investovať do letiska.“

Letisko má úverovú kapacitu dve miliardy. Keďže ministerstvo vyčíslilo investície na výstavbu nového terminálu na úrovni 9,5 miliardy, zvyšných 7,5 miliardy bude musieť priniesť strategický investor.

Akcionári letiska, ktorými sú Fond národného majetku a ministerstvo dopravy, buď vytvoria spoločný podnik so strategickým investorom, alebo letisko prenajmú formou koncesie. V takom prípade by malo ísť o rovnaký spôsob financovania, akým sa majú stavať diaľnice.

Konečné rozhodnutie, odkiaľ vedenie rezortu a letiska zoberie peniaze na rozvoj, by malo padnúť v januári. „Naším cieľom je, aby sme do konca roku 2008 vybrali dodávateľa prác,“ povedal včera Vážny.

Nikoho a nič nepreferujeme

Minister Vážny včera odmietol aj tvrdenia, že vláda preferuje pri vstupe do bratislavského letiska jeho konkurenta z Viedne, letisko Schwechat.

„Ja som nikdy nepovedal, že preferujeme viedenské letisko. Rokujeme s nimi, to je pravda.“

Zopakoval tak svoje slová z polovice novembra, keď potvrdil rokovania nielen s viedenským letiskom, ale aj s investormi z Hongkongu či Ruska.

Konkrétnejší bol premiér Fico. Pri otváraní nového diaľničného spojenia z Bratislavy do Viedne potvrdil záujem prepojiť aj letiská oboch hlavných miest. „Dnes máme diaľnicu, verím, že sa naplnia aj naše predstavy o prepojení bratislavského a viedenského letiska,“ povedal.

Spoločný podnik s investorom by však podľa Vážneho nebola privatizácia. „Najväčšia devíza letiska bola, že ostalo slovenské. A tá ostane stále.“

Výstavba v dvoch etapách

Nový terminál sa má postaviť na dve etapy. V prvej etape sa do roku 2010 dobuduje prístavba terajšej haly a o dva roky neskôr sa stará hala kompletne zrekonštruuje. Cez nové priestory by malo prejsť ročne 4,5 milióna cestujúcich.

V rámci druhej etapy sa vybuduje nová hlavná budova s príletovými mostmi. V rámci výstavby nového terminálu vznikne aj parkovací dom so ­6900 parkovacími miestami, pričom ďalších šesťtisíc ich má vzniknúť v širšom území letiskového areálu. Do roku 2015 má na letisko viesť aj nová železnica. Celé letisko tak by malo byť dobudované do roku 2014.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 817
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 090
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 258
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 222
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 828
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 477
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 385
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 633
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Z pelotónu sa odtrhla skupina jazdcov, je v nej aj Sagan

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop