ODKIAĽ MINISTERSTVO DOPRAVY VEZME PENIAZE, ZATIAĽ NIE JE ZNÁME. V HRE SÚ ŠTYRI MOŽNOSTI

Letisko má investovať miliardy

Do roku 2014 má bratislavským letiskom prejsť až osem miliónov ľudí. Na to však bude jeho vedenie potrebovať 9,5 miliardy. Podľa ministerstva dopravy súv hre štyri alternatívy. Konečné rozhodnutie má padnúť v januári.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy prišlo včera na rokovanie vlády s materiálom, ktorý mal povedať, akým smerom sa bude uberať rozvoj bratislavského letiska a kto ho zafinancuje. Materiál však nakoniec z rokovania vlády ministri stiahli. Nie je preto známe, odkiaľ ministerstvo dopravy zoberie 9,5 miliardy na investície.

Pritom vďaka privatizácii, ktorú kabinet Roberta Fica hneď po svojom nástupe zrušil, prišlo najväčšie slovenské letisko o investície za takmer 19 miliárd od víťazného konzorcia TwoOne. Ďalších takmer desať miliárd mohol zinkasovať štát za predaj 66­percentného podielu na letisku.

Rozhodnú do januára

Minister dopravy Ľubomír Vážny včera povedal, že materiál stiahli pre drobné nezrovnalosti. „Dali sme si preto čas, aby sme ho dopracovali.“

Vážny chce lepšie rozpracovať najmä spôsoby financovania. Nateraz navrhuje jeho rezort štyri možnosti: z verejných zdrojov, kombináciou vlast­ných zdrojov letiska a štátu, vstupom minoritného investora alebo prenajatím letiska formou koncesie na určitú dobu.

Pritom v polovici novembra pri otváraní zatiaľ jedinej viditeľnej investície letiska, odletových mostov za 170 miliónov, sám minister Vážny povedal, že so zdrojmi zo štátneho rozpočtu letisko nemôže rátať: „Nie je koncepciou štátu investovať do letiska.“

Letisko má úverovú kapacitu dve miliardy. Keďže ministerstvo vyčíslilo investície na výstavbu nového terminálu na úrovni 9,5 miliardy, zvyšných 7,5 miliardy bude musieť priniesť strategický investor.

Akcionári letiska, ktorými sú Fond národného majetku a ministerstvo dopravy, buď vytvoria spoločný podnik so strategickým investorom, alebo letisko prenajmú formou koncesie. V takom prípade by malo ísť o rovnaký spôsob financovania, akým sa majú stavať diaľnice.

Konečné rozhodnutie, odkiaľ vedenie rezortu a letiska zoberie peniaze na rozvoj, by malo padnúť v januári. „Naším cieľom je, aby sme do konca roku 2008 vybrali dodávateľa prác,“ povedal včera Vážny.

Nikoho a nič nepreferujeme

Minister Vážny včera odmietol aj tvrdenia, že vláda preferuje pri vstupe do bratislavského letiska jeho konkurenta z Viedne, letisko Schwechat.

„Ja som nikdy nepovedal, že preferujeme viedenské letisko. Rokujeme s nimi, to je pravda.“

Zopakoval tak svoje slová z polovice novembra, keď potvrdil rokovania nielen s viedenským letiskom, ale aj s investormi z Hongkongu či Ruska.

Konkrétnejší bol premiér Fico. Pri otváraní nového diaľničného spojenia z Bratislavy do Viedne potvrdil záujem prepojiť aj letiská oboch hlavných miest. „Dnes máme diaľnicu, verím, že sa naplnia aj naše predstavy o prepojení bratislavského a viedenského letiska,“ povedal.

Spoločný podnik s investorom by však podľa Vážneho nebola privatizácia. „Najväčšia devíza letiska bola, že ostalo slovenské. A tá ostane stále.“

Výstavba v dvoch etapách

Nový terminál sa má postaviť na dve etapy. V prvej etape sa do roku 2010 dobuduje prístavba terajšej haly a o dva roky neskôr sa stará hala kompletne zrekonštruuje. Cez nové priestory by malo prejsť ročne 4,5 milióna cestujúcich.

V rámci druhej etapy sa vybuduje nová hlavná budova s príletovými mostmi. V rámci výstavby nového terminálu vznikne aj parkovací dom so ­6900 parkovacími miestami, pričom ďalších šesťtisíc ich má vzniknúť v širšom území letiskového areálu. Do roku 2015 má na letisko viesť aj nová železnica. Celé letisko tak by malo byť dobudované do roku 2014.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 728
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 820
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 112
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 306
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 151
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 677
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 673
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 409
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 405

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.