Rezort dopravy musí dopracovať návrh výstavby nového terminálu

BRATISLAVA 5. decembra (SITA) - Vláda bude rokovať o informatívnom materiáli o príprave nového terminálu pre cestujúcich na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave až po tom, čo ministerstvo dopravy dopracuje navrhované spôsoby financovania investície.

Ako informoval minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády, tento materiál stiahli z rokovania kabinetu práve pre určité nezrovnalosti okolo možného financovania rozvoja osobného terminálu. "Ešte to nie je rozhodnuté. Stále je na to možnosť z verejných a súkromných zdrojov," povedal o financovaní nového terminálu Ľ. Vážny v súvislosti s minuloročným rozhodnutím vlády zrušiť privatizáciu bratislavského letiska a ponechať ho vo vlastníctve štátu.

Minister dopravy považuje za najvýhodnejšie možnosti financovania terminálu vstup menšinového investora založením spoločného podniku alebo poskytnutie koncesie. Vážny dodal, že projektové prípravné práce, ktoré hradí letisko z vlastných zdrojov, stále pokračujú, koncepcia je jasná, ale nechcel by, aby sa rozhodnutie o konečnom spôsobe financovania naťahovalo.

"Náš cieľ je, aby sme mali koncom roku 2008 vybratého dodávateľa prác. Tri mesiace sú ešte potrebné na dokončenie projektových príprav," dodal Vážny. Súbežne s tým musí byť podľa neho aj dohoda o budúcom financovaní terminálu.

Orientačné stavebné náklady vrátane výdavkov na inžiniersko-projektovú činnosť pre nový bratislavský terminál predstavujú 9,507 mld. Sk. Vláda SR by mohla podľa materiálu v druhej polovici januára 2008 rozhodnúť o konečnom spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.

Nepôjde však o privatizáciu letiska a rozhodujúce právomoci štátu budú zachované v plnom rozsahu. Vzhľadom na to, že jestvujúce objekty terminálu nespĺňajú v súčasnosti požiadavky na nárast počtu cestujúcich, je nevyhnutná jeho rekonštrukcia s dostavbou novej časti terminálu.

Podľa materiálu ministerstva dopravy prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2012, pričom dostavba terminálu má byť ukončená v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky. Nový terminál by mal do roku 2014 pokrývať prevádzkové potreby spôsobom a v kvalite zodpovedajúcej terajšiemu európskemu štandardu. Odhadované náklady na stavbu pozemných objektov a komunikácií dosahujú spolu vyše 7,070 mld. Sk, na zabezpečenie letiskových technológií 2,256 mld. Sk a na inžiniersko-projektovú činnosť zvyšných 180,3 mil. Sk.

Ministerstvo dopravy predpokladá štyri možnosti financovania rozvoja osobného terminálu - z verejných zdrojov, príp. kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, navýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie. Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska.

V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov, počas ktorých by si koncesionár uplatňoval svoju obchodnú a prevádzkovú politiku, tá by však nemusela byť vždy totožná s poskytovateľom koncesie. Po uplynutí doby koncesie by sa celá investícia stala súčasťou majetku letiska. V súčasnosti je už spracovaná prípravná a projektová dokumentácia rozvoja terminálu, na základe ktorej bolo vydané rozhodnutie o umiestnení stavby.

Po rekonštrukcii a dostavbe terminálu má ročná kapacita dosahovať okolo 4 mil. až 4,5 mil. vybavených cestujúcich, čo zodpovedá zhruba 1 200 až 1 500 pasažierom v hodinovej špičke. Kapacita pohybov lietadiel má byť na úrovni 60 tis. vzletov a pristátí ročne. Zóna obchodného vybavenia by mala pozostávať zo 40 pultov na prízemí. Na prvom poschodí majú byť odletové priestory k lietadlám, z toho deväť gateov pre pasažierov schengenskej zóny a päť pre ostatných cestujúcich.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 867
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 279
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 537
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 870
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 719
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 237
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 029
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 162

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Do závodu chce americký výrobca lietadiel investovať okolo 20 miliónov libier.

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop