BRATISLAVA. Vláda by dnes mala prerokovať materiál ministerstva dopravy o príprave nového terminálu na bratislavskom letisku. Ministerstvo odhaduje stavebné náklady na približne 9,5 miliardy korún.
V materiáli navrhuje rezort štyri možnosti financovania - z verejných zdrojov, prípadne kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, zvýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie.
Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska. Ministerstvo nateraz považuje za najvýhodnejší tretí a štvrtý variant financovania projektu. V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov, počas ktorých by si koncesionár uplatňoval svoju obchodnú a prevádzkovú politiku, tá by však nemusela byť vždy totožná s poskytovateľom koncesie.
Po uplynutí doby koncesie by sa celá investícia stala súčasťou majetku letiska. Z materiálu ministerstva dopravy vyplýva, že nepôjde o privatizáciu letiska a rozhodujúce právomoci štátu budú zachované v plnom rozsahu.
Vláda by o konečnom spôsobe financovania mala rozhodnúť v polovici januára budúceho roka.
Nový terminál treba vybudovať preto, že súčasné kapacity nespĺňajú požiadavky na nárast počtu cestujúcich. Je preto nevyhnutná rekonštrukcia súčasného terminálu s dostavbou jeho novej časti.
Podľa ministerstva dopravy prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky.
Po rekonštrukcii a dostavbe terminálu má ročná kapacita letiska v Bratislave dosahovať približne 4,5 milióna vybavených cestujúcich. Kapacita pohybov lietadiel má byť na úrovni 60–tisíc vzletov a pristátí ročne.
Na prvom poschodí majú byť odletové priestory k lietadlám, z toho deväť gateov pre pasažierov schengenskej zóny a päť pre ostatných cestujúcich.