Maďarsko-rakúske Cargo môže Slovensko obísť

BRATISLAVA 4. decembra (SITA) - Nový prepravca, ktorá vznikne spojením rakúskych a maďarských štátnych nákladných železničných firiem, môže ovládnuť prepravu v smere západ - juhovýchod a tým obísť Slovensko.

Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline (VÚD) Ľubomír Palčák, podľa ktorého cieľom každého konzorcia je posilniť a rozšíriť svoje postavenie na trhu a zvýšiť konkurencieschopnosť na celoeurópskom prepravnom trhu. “Európsky trh v tejto oblasti bude neskôr ovládať tri až päť veľkých operátorov, čo bude výsledkom postupnej globalizácie v železničnej doprave,“ uviedol ďalej Palčák.

Generálny riaditeľ VÚD sa ďalej v rozhovore pre SITA pozastavil nad tým, že kupcom maďarskej spoločnosti MÁV Cargo bola rakúska štátna firma ÖBB Rail Cargo Austria. "Privatizácia štátnej firmy štátnou firmou nemôže priniesť 100-percentné prínosy z podstaty privatizácie," povedal Palčák. Ako však dodal, rakúsko-maďarské spojenie môže mať svoje historické a ekonomické pozadie. Samotný predajca, Ministerstvo hospodárstva a dopravy Maďarska (GKM), očakáva od predaja maďarskej štátnej železničnej nákladnej spoločnosti efektívny rozvoj, a to nezávisle od štruktúry vlastníctva.

"Nový majiteľ vynaloží významnú investíciu v záujme posilnenia konkurenčnej schopnosti maďarskej železničnej nákladnej prepravy," uviedol pre SITA Gergely Arzt z komunikačného odboru GKM. Ministerstvo následne očakáva aj zvýšenie konkurencieschopnosti železničnej prepravy tovaru v Maďarsku a jej integráciu do spoločného systému. Maďarské úrady odmietli, že by spojenie rakúskej a maďarskej štátnej firmy mohlo byť precedensom, ktorý by sa dal uplatniť napríklad v prípade plánovanej akvizície maďarskej rafinérskej spoločnosti MOL jej rakúskym konkurentom OMV. "Postoj maďarskej vlády vo vzťahu k strategickým podnikom je nemenný,“ vyhlásil Arzt s tým, že MÁV Cargo medzi ne nepatrí.

Maďarsko nedávno schválilo privatizáciu spoločnosti MÁV Cargo za 102,5 mld. HUF v prospech rakúsko-maďarského konzorcia. To pritom tvorí divízia rakúskych štátnych železníc ÖBB Rail Cargo Austria a spoločná železničná spoločnosť GySEV, v ktorej patrí maďarskému štátu 61 %, rakúskemu 33 % a v súkromnom vlastníctve je zvyšných 6 % akcií. V tendri predložilo druhú najvyššiu ponuku, a to 86 mld. HUF, konzorcium so súkromnými slovenskými spoločnosťami Slavia Capital a Šped Trans, a.s. Levice a medzinárodným investičným fondom York Capital Management.

“Naše konzorcium teší, že v privatizačnom procese predložilo zo súkromných investorov najvyššiu ponuku. Suma 86 mld. HUF odráža ciele, ktoré sme v privatizácii mali,“ uviedol pre agentúru SITA Peter Benčurik, hovorca skupiny Slavia Capital, ktorá bola členom konzorcia. Ako dodal, MÁV Cargo ako prvá privatizovaná nákladná železničná firma v strednej Európe sa môže stať lídrom v celom regióne. “Plne rešpektujeme výsledky tendra, ako druhí v poradí sme však zároveň pripravení zúčastniť sa prípadných ďalších rokovaní, na ktoré potenciálne dávali priestor aj podmienky tendra,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 559
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 105
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 279
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop