Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline (VÚD) Ľubomír Palčák, podľa ktorého cieľom každého konzorcia je posilniť a rozšíriť svoje postavenie na trhu a zvýšiť konkurencieschopnosť na celoeurópskom prepravnom trhu. “Európsky trh v tejto oblasti bude neskôr ovládať tri až päť veľkých operátorov, čo bude výsledkom postupnej globalizácie v železničnej doprave,“ uviedol ďalej Palčák.
Generálny riaditeľ VÚD sa ďalej v rozhovore pre SITA pozastavil nad tým, že kupcom maďarskej spoločnosti MÁV Cargo bola rakúska štátna firma ÖBB Rail Cargo Austria. "Privatizácia štátnej firmy štátnou firmou nemôže priniesť 100-percentné prínosy z podstaty privatizácie," povedal Palčák. Ako však dodal, rakúsko-maďarské spojenie môže mať svoje historické a ekonomické pozadie. Samotný predajca, Ministerstvo hospodárstva a dopravy Maďarska (GKM), očakáva od predaja maďarskej štátnej železničnej nákladnej spoločnosti efektívny rozvoj, a to nezávisle od štruktúry vlastníctva.
"Nový majiteľ vynaloží významnú investíciu v záujme posilnenia konkurenčnej schopnosti maďarskej železničnej nákladnej prepravy," uviedol pre SITA Gergely Arzt z komunikačného odboru GKM. Ministerstvo následne očakáva aj zvýšenie konkurencieschopnosti železničnej prepravy tovaru v Maďarsku a jej integráciu do spoločného systému. Maďarské úrady odmietli, že by spojenie rakúskej a maďarskej štátnej firmy mohlo byť precedensom, ktorý by sa dal uplatniť napríklad v prípade plánovanej akvizície maďarskej rafinérskej spoločnosti MOL jej rakúskym konkurentom OMV. "Postoj maďarskej vlády vo vzťahu k strategickým podnikom je nemenný,“ vyhlásil Arzt s tým, že MÁV Cargo medzi ne nepatrí.
Maďarsko nedávno schválilo privatizáciu spoločnosti MÁV Cargo za 102,5 mld. HUF v prospech rakúsko-maďarského konzorcia. To pritom tvorí divízia rakúskych štátnych železníc ÖBB Rail Cargo Austria a spoločná železničná spoločnosť GySEV, v ktorej patrí maďarskému štátu 61 %, rakúskemu 33 % a v súkromnom vlastníctve je zvyšných 6 % akcií. V tendri predložilo druhú najvyššiu ponuku, a to 86 mld. HUF, konzorcium so súkromnými slovenskými spoločnosťami Slavia Capital a Šped Trans, a.s. Levice a medzinárodným investičným fondom York Capital Management.
“Naše konzorcium teší, že v privatizačnom procese predložilo zo súkromných investorov najvyššiu ponuku. Suma 86 mld. HUF odráža ciele, ktoré sme v privatizácii mali,“ uviedol pre agentúru SITA Peter Benčurik, hovorca skupiny Slavia Capital, ktorá bola členom konzorcia. Ako dodal, MÁV Cargo ako prvá privatizovaná nákladná železničná firma v strednej Európe sa môže stať lídrom v celom regióne. “Plne rešpektujeme výsledky tendra, ako druhí v poradí sme však zároveň pripravení zúčastniť sa prípadných ďalších rokovaní, na ktoré potenciálne dávali priestor aj podmienky tendra,“ dodal.