Nový terminál bratislavského letiska bude stáť 10 miliárd

Vláda SR by mohla v druhej polovici januára 2008 rozhodnúť o konečnom spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.

Vláda sa musí rozhodnúť, aký model financovania nového terminálu zvolí.(Zdroj: TASR - Miroslav Košírer)

BRATISLAVA 4. decembra (SITA) - Nepôjde však o privatizáciu letiska a rozhodujúce právomoci štátu budú zachované v plnom rozsahu. Vyplýva to z informatívneho materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) o príprave nového terminálu pre cestujúcich na Letisku M. R. Štefánika.

Vzhľadom na to, že jestvujúce objekty terminálu nespĺňajú v súčasnosti požiadavky na nárast počtu cestujúcich, je nevyhnutná jeho rekonštrukcia s dostavbou novej časti terminálu. Vláda má rokovať o spomínanom materiáli na svojom najbližšom zasadnutí. Orientačné stavebné náklady vrátane výdavkov na inžiniersko-projektovú činnosť pre nový bratislavský terminál predstavujú 9,507 mld. Sk.

Podľa materiálu ministerstva dopravy prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2012, pričom dostavba terminálu má byť ukončená v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky. Odhadované náklady na stavbu pozemných objektov a komunikácií dosahujú spolu vyše 7,070 mld. Sk, na zabezpečenie letiskových technológií 2,256 mld. Sk a na inžiniersko-projektovú činnosť zvyšných 180,3 mil. Sk.

MDPT predpokladá štyri možnosti financovania rozvoja osobného terminálu - z verejných zdrojov, príp. kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, navýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie. Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska. Ministerstvo nateraz považuje za najvýhodnejší tretí a štvrtý variant financovania projektu. V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov, počas ktorých by si koncesionár uplatňoval svoju obchodnú a prevádzkovú politiku, tá by však nemusela byť vždy totožná s poskytovateľom koncesie. Po uplynutí doby koncesie by sa celá investícia stala súčasťou majetku letiska. V súčasnosti je už spracovaná prípravná a projektová dokumentácia rozvoja terminálu, na základe ktorej bolo vydané rozhodnutie o umiestnení stavby.

Po rekonštrukcii a dostavbe terminálu má ročná kapacita dosahovať okolo 4 mil. až 4,5 mil. vybavených cestujúcich, čo zodpovedá zhruba 1 200 až 1 500 pasažierom v hodinovej špičke. Kapacita pohybov lietadiel má byť na úrovni 60 tis. vzletov a pristátí ročne. Zóna obchodného vybavenia by mala pozostávať zo 40 pultov na prízemí. Na prvom poschodí majú byť odletové priestory k lietadlám, z toho deväť gateov pre pasažierov schengenskej zóny a päť pre ostatných cestujúcich. Nový terminál by mal pokrývať prevádzkové potreby spôsobom a v kvalite zodpovedajúcej terajšiemu európskemu štandardu do roku 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 488
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 442
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 467
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 339
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 137
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 414
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 390
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 336
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 759
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 208

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

KOŠICE KORZÁR

Hámor na vrchol osemtisícovky nešliapne. Len sa ho dotkne

Stal sa najúspešnejším slovenským výškovým horolezcom.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways zrušila kvôli výpadku systému lety z Londýna

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.