Nový terminál bratislavského letiska bude stáť 10 miliárd

Vláda SR by mohla v druhej polovici januára 2008 rozhodnúť o konečnom spôsobe zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku.

Vláda sa musí rozhodnúť, aký model financovania nového terminálu zvolí.(Zdroj: TASR - Miroslav Košírer)

BRATISLAVA 4. decembra (SITA) - Nepôjde však o privatizáciu letiska a rozhodujúce právomoci štátu budú zachované v plnom rozsahu. Vyplýva to z informatívneho materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) o príprave nového terminálu pre cestujúcich na Letisku M. R. Štefánika.

Vzhľadom na to, že jestvujúce objekty terminálu nespĺňajú v súčasnosti požiadavky na nárast počtu cestujúcich, je nevyhnutná jeho rekonštrukcia s dostavbou novej časti terminálu. Vláda má rokovať o spomínanom materiáli na svojom najbližšom zasadnutí. Orientačné stavebné náklady vrátane výdavkov na inžiniersko-projektovú činnosť pre nový bratislavský terminál predstavujú 9,507 mld. Sk.

Podľa materiálu ministerstva dopravy prvá etapa výstavby terminálu by mala byť odovzdaná do užívania v roku 2012, pričom dostavba terminálu má byť ukončená v roku 2010 a následná rekonštrukcia by mala trvať ďalšie dva roky. Odhadované náklady na stavbu pozemných objektov a komunikácií dosahujú spolu vyše 7,070 mld. Sk, na zabezpečenie letiskových technológií 2,256 mld. Sk a na inžiniersko-projektovú činnosť zvyšných 180,3 mil. Sk.

MDPT predpokladá štyri možnosti financovania rozvoja osobného terminálu - z verejných zdrojov, príp. kombináciou vlastných zdrojov letiska a verejných zdrojov, vstupom menšinového investora formou založenia spoločného podniku, navýšením základného imania alebo inými formami a napokon na základe koncesie. Žiadna z týchto možností nepočíta s privatizáciou letiska. Ministerstvo nateraz považuje za najvýhodnejší tretí a štvrtý variant financovania projektu. V prípade koncesie by išlo o jej vydanie na 20 až 25 rokov, počas ktorých by si koncesionár uplatňoval svoju obchodnú a prevádzkovú politiku, tá by však nemusela byť vždy totožná s poskytovateľom koncesie. Po uplynutí doby koncesie by sa celá investícia stala súčasťou majetku letiska. V súčasnosti je už spracovaná prípravná a projektová dokumentácia rozvoja terminálu, na základe ktorej bolo vydané rozhodnutie o umiestnení stavby.

Po rekonštrukcii a dostavbe terminálu má ročná kapacita dosahovať okolo 4 mil. až 4,5 mil. vybavených cestujúcich, čo zodpovedá zhruba 1 200 až 1 500 pasažierom v hodinovej špičke. Kapacita pohybov lietadiel má byť na úrovni 60 tis. vzletov a pristátí ročne. Zóna obchodného vybavenia by mala pozostávať zo 40 pultov na prízemí. Na prvom poschodí majú byť odletové priestory k lietadlám, z toho deväť gateov pre pasažierov schengenskej zóny a päť pre ostatných cestujúcich. Nový terminál by mal pokrývať prevádzkové potreby spôsobom a v kvalite zodpovedajúcej terajšiemu európskemu štandardu do roku 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 205
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 636
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 887
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 277
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 107
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 974
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 809
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 702
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 500
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 899

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop