Schwechat rokuje o investíciách do bratislavského letiska

Dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranouo spolupráci viedenského letiska vo Schwechatea bratislavského letiskaje údajne na spadnutie. Ministerstvo dopravy rokovania potvrdilo,no skorú dohodu odmieta.

BRATISLAVA. Ovládnutiu bratislavského letiska Viedňou údajne už nikto nebráni a dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranou je na spadnutie. Informoval o tom v pondelkovom vydaní rakúsky ekonomický denník WirtschaftsBlatt. „Už to môže ísť veľmi rýchlo,“ tvrdia zainteresované zdroje. Ovládnutie by malo podľa denníka prebehnúť buď formou 20-ročnej dohody o jeho prevádzkovaní, alebo založení spoločného podniku.

Rokovania prebiehajú na viacerých úrovniach, no ministerstvo dopravy odmieta, že by dohoda bola na spadnutie. „Ministerstvo dopravy s rakúskou stranou rokuje, ale tieto rokovania zďaleka nemožno považovať za finálne,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Dodal, že rezort uvažuje o viacerých scenároch spolupráce a vytvorenie spoločného podniku je len jedným z nich.

Podľa informácií SME by malo k dohode dôjsť ešte tohto roku.

Súčasná vláda vlani v záverečnej fáze zastavila privatizáciu 66 percent akcií bratislavského letiska a naďalej akúkoľvek formu privatizácie odmieta. Vytvorenie spoločného podniku za privatizáciu nepovažuje, keďže letisko Schwechat by sa nestalo akcionárom samotného letiska. Viedeň preto požaduje dostatočné záruky pre svoje plánované investície. Na ich výške by sa pritom od neúspešnej privatizácie nemalo nič zmeniť. Viedenské letisko chcelo investovať 200 miliónov eur (6,7 miliardy korún).

Penta a Schwechat majú iné záujmy

Schwechat šiel do privatizácie Štefánikovho letiska v konzorciu TwoOne spolu so skupinou Penta a s rakúskou bankou Raiffeisen. Po zrušení privatizácie Ficovou vládou hrozila Slovensku zo strany TwoOne medzinárodná arbitráž. Tá nebude, pretože Schwechat do nej na rozdiel od Penty nechce. Miesto totho rokuje s Bratislavou o inej forme spolupráce.

Schwechat sa v súčasnosti nezaujíma len o bratislavské letisko. „Hľadáme ďalšie projekty vo východnej Európe a máme záujem o pražské letisko Ruzyň,“ povedal podľa agentúry SITA generálny riaditeľ viedenského letiska Herbert Kaufmann. Česká vláda pripravuje pražské letisko na vstup investora, no zatiaľ nie je jasné, či pôjde o predaj alebo prenájom.

Koncovka je otázna

Vstup Schwechatu do bratislavského letiska by bol veľmi komplikovaný, aj keby vláda nestopla privatizáciu. Protimonopolný úrad totiž spojenie letísk neodporúčal s tým, že by vznikol na relevantnom trhu monopol. Súhlasné stanovisko úradu bolo podmienkou predaja akcií. Úrad podľa jeho hovorkyne Alexandry Bernáthovej zatiaľ nemá dostatok informácií na posúdenie vplyvu spolupráce letiska vo Schwechate a v Bratislave.

Spolupráca letísk by zrejme umožnila Viedni bratislavské letisko kontrolovať. Počas privatizácie boli okrem vzniku monopolu a rastu letiskových poplatkov aj obavy, že ak by viedenské letisko získalo letisko v Bratislave, upadlo by a nerozvíjalo sa.

Letisko v súčasnosti stagnuje a medziročný rast počtu pasažierov je na úrovni niekoľkých percent. To je zapríčinené najmä neistou situáciou okolo investora a nedostatkom peňazí na rozširovanie kapacity letiska, ktoré je v súčasnosti vyťažené na maximum.

Privatizácia 66 percent akcií letiska mohla okrem investícií priniesť aj miliardy do štátneho rozpočtu. V prípade konzorcia TwoOne by to bolo zhruba 10 miliárd, v prípade druhého v poradí Ko­Bra by to bolo 6,6 miliardy korún.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 249
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 512
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 247
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 200
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 132
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 069
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 006
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 448
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 359

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.