Schwechat rokuje o investíciách do bratislavského letiska

Dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranouo spolupráci viedenského letiska vo Schwechatea bratislavského letiskaje údajne na spadnutie. Ministerstvo dopravy rokovania potvrdilo,no skorú dohodu odmieta.

BRATISLAVA. Ovládnutiu bratislavského letiska Viedňou údajne už nikto nebráni a dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranou je na spadnutie. Informoval o tom v pondelkovom vydaní rakúsky ekonomický denník WirtschaftsBlatt. „Už to môže ísť veľmi rýchlo,“ tvrdia zainteresované zdroje. Ovládnutie by malo podľa denníka prebehnúť buď formou 20-ročnej dohody o jeho prevádzkovaní, alebo založení spoločného podniku.

Rokovania prebiehajú na viacerých úrovniach, no ministerstvo dopravy odmieta, že by dohoda bola na spadnutie. „Ministerstvo dopravy s rakúskou stranou rokuje, ale tieto rokovania zďaleka nemožno považovať za finálne,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Dodal, že rezort uvažuje o viacerých scenároch spolupráce a vytvorenie spoločného podniku je len jedným z nich.

Podľa informácií SME by malo k dohode dôjsť ešte tohto roku.

Súčasná vláda vlani v záverečnej fáze zastavila privatizáciu 66 percent akcií bratislavského letiska a naďalej akúkoľvek formu privatizácie odmieta. Vytvorenie spoločného podniku za privatizáciu nepovažuje, keďže letisko Schwechat by sa nestalo akcionárom samotného letiska. Viedeň preto požaduje dostatočné záruky pre svoje plánované investície. Na ich výške by sa pritom od neúspešnej privatizácie nemalo nič zmeniť. Viedenské letisko chcelo investovať 200 miliónov eur (6,7 miliardy korún).

Penta a Schwechat majú iné záujmy

Schwechat šiel do privatizácie Štefánikovho letiska v konzorciu TwoOne spolu so skupinou Penta a s rakúskou bankou Raiffeisen. Po zrušení privatizácie Ficovou vládou hrozila Slovensku zo strany TwoOne medzinárodná arbitráž. Tá nebude, pretože Schwechat do nej na rozdiel od Penty nechce. Miesto totho rokuje s Bratislavou o inej forme spolupráce.

Schwechat sa v súčasnosti nezaujíma len o bratislavské letisko. „Hľadáme ďalšie projekty vo východnej Európe a máme záujem o pražské letisko Ruzyň,“ povedal podľa agentúry SITA generálny riaditeľ viedenského letiska Herbert Kaufmann. Česká vláda pripravuje pražské letisko na vstup investora, no zatiaľ nie je jasné, či pôjde o predaj alebo prenájom.

Koncovka je otázna

Vstup Schwechatu do bratislavského letiska by bol veľmi komplikovaný, aj keby vláda nestopla privatizáciu. Protimonopolný úrad totiž spojenie letísk neodporúčal s tým, že by vznikol na relevantnom trhu monopol. Súhlasné stanovisko úradu bolo podmienkou predaja akcií. Úrad podľa jeho hovorkyne Alexandry Bernáthovej zatiaľ nemá dostatok informácií na posúdenie vplyvu spolupráce letiska vo Schwechate a v Bratislave.

Spolupráca letísk by zrejme umožnila Viedni bratislavské letisko kontrolovať. Počas privatizácie boli okrem vzniku monopolu a rastu letiskových poplatkov aj obavy, že ak by viedenské letisko získalo letisko v Bratislave, upadlo by a nerozvíjalo sa.

Letisko v súčasnosti stagnuje a medziročný rast počtu pasažierov je na úrovni niekoľkých percent. To je zapríčinené najmä neistou situáciou okolo investora a nedostatkom peňazí na rozširovanie kapacity letiska, ktoré je v súčasnosti vyťažené na maximum.

Privatizácia 66 percent akcií letiska mohla okrem investícií priniesť aj miliardy do štátneho rozpočtu. V prípade konzorcia TwoOne by to bolo zhruba 10 miliárd, v prípade druhého v poradí Ko­Bra by to bolo 6,6 miliardy korún.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 915
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 279
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 538
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 870
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 724
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 234
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 031
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 164

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Do závodu chce americký výrobca lietadiel investovať okolo 20 miliónov libier.

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop