Slabý dolár ohrozuje existenciu Airbusu

Berlín 25. novembra (TASR) - Výrazné oslabenie dolára predstavuje pre Airbus z dlhodobého hľadiska existenčné riziko. Môže viesť k presunu produkcie do ...

Berlín 25. novembra (TASR) - Výrazné oslabenie dolára predstavuje pre Airbus z dlhodobého hľadiska existenčné riziko. Môže viesť k presunu produkcie do dolárových regiónov a obmedzeniu rozvojových plánov, ako uviedol šéf materského koncernu EADS Louis Gallois pre nemecký nedeľník Welt am Sonntag.

EADS zatiaľ neuvažuje o ďalšom prepúšťaní, keďže objem objednávok je vysoký. Zamestnancom však hrozí viac práce bez mzdového vyrovnania.

"Budeme musieť premiestniť časť produkcie a dodávateľských reťazcov do dolárových regiónov," povedal Gallois. To bude mať negatívny vplyv na celý európsky letecký priemysel. Kurz spoločnej európskej meny sa koncom tohto týždňa vyšplhal až do blízkosti 1,50 USD/EUR a v piatok dosiahol nové maximum 1,4966 USD/EUR. "Prepad kurzu dolára je taký prudký, že nemôžeme na neho dostatočne rýchlo reagovať. Ohrozuje to celú európsku high-tech brandžu," dodal šéf EADS.

"Je jasné, že to ohrozuje našu existenciu - nie bezprostredne, ale v dlhodobom horizonte. V tejto situácii nemôžeme efektívne plánovať." Airbus predáva lietadlá v dolároch, ale takmer polovica jeho nákladov pripadá na euro, takže spoločnosť je veľmi citlivá na zmeny kurzu eura voči doláru.

Šéf Airbusu Tom Enders povedal vo štvrtok v Hamburgu pred predstaviteľmi závodných rád z celého Nemecka, že zamestnanci sa musia pripraviť na ďalšie rozsiahle úsporné opatrenia, ktoré majú kompenzovať negatívny vplyv vývoja na devízovom trhu. "Prudký pokles dolára je pre Airbus životunebezpečný. Kurz dolára už prekročil prah bolesti," uviedol Enders.

Dodal, že Airbus bude nútený zrevidovať celý obchodný model, keďže "racionálna korekcia" už nie je pravdepodobne možná. Vedenie preto hľadá radikálne opatrenia, ktoré predstaví v najbližších týždňoch. "Nemáme žiadne tabu." Airbus preskúma všetky veľké náklady. Spoločnosť v súčasnosti realizuje svoj reštrukturalizačný plán Power8, v rámci ktorého zruší približne 10 000 miest a predá niekoľko svojich závodov. Príčinou sú straty zapríčinené posunom dodávok superjumba A380. Power8 však počítal s kurzom eura v rozpätí 1,30 - 1,35 USD/EUR.

Materský koncern EADS už skôr tento mesiac uviedol, že reštrukturalizačný plán je nedostatočný, pretože nedokáže kompenzovať straty spôsobené pádom dolára. Nové opatrenia musia podľa EADS viesť do roku 2010 - 2011 k úsporám vo výške 1 miliardy EUR, v prepočte 33,46 miliardy SKK.

"Najväčším problémom budúcnosti je pre mňa slabý americký dolár. Nad našimi hlavami visí Damoklov meč, čo sa prejavuje najmä v konkurenčnom boji v oblasti civilnej leteckej techniky," uviedol minulý týždeň generálny riaditeľ koncernu Louis Gallois.

Airbus plánuje podľa nemeckého týždenníka Focus výstavbu nových výrobných závodov v Číne, Rusku, Indii a arabských štátoch. Hovorkyňa Airbusu uviedla, že koncern plánuje zvýšiť podiel výroby lietadiel v regiónoch mimo Európy na 50 %.

Nedeľník Euro am Sonntag zasa citoval nemenovaného manažéra Airbusu, podľa ktorého sa v spoločnosti nehovorí o ďalšom prepúšťaní, keďže v súčasnosti zvyšuje produkciu. Podľa Focusu koncern plánuje v Nemecku zvýšiť týždenný počet pracovných hodín z 35 na 40 bez mzdového vyrovnania.

Informovala o tom agentúra Reuters a Welt am Sonntag.

(1 EUR = 33,459 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení
  1. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  2. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  3. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  5. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  6. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  9. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 404
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 268
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 721
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 198
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 550
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 508
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 306
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 055

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Keď je prezident Zeman bojovníkom za pravdu

Najnovšie ocenenie je mnohým Čechom na smiech.

ŠPORT

Spor pokračuje. Neymar mal požiadať vedenie, aby predalo Cavaniho

Roztržka začala v zápase proti Lyonu.

Neprehliadnite tiež

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.

Toshiba rozpredala lukratívnu výrobu pamäťových čipov, potrebuje hotovosť

Toshiba zápasí s obrovskými stratami pre náklady spojené s bankrotom problematickej americkej jadrovej divízie Westinghouse Electric.

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník.

Humanitárne dary majú byť oslobodené od DPH

K zmenám má dôjsť aj pri daroch, ktoré budú vyvezené do tretích štátov prostredníctvom Ministerstva vnútra SR ako súčasť humanitárnej a dobročinnej činnosti.