SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Uhrík: O Touaregu rozhodol Háčik

Zo socialistického riaditeľa sa stal úspešný kapitalistický manažér. Strojár, ktorý zasvätil život výrobe áut. Váži si expremiéra Čarnogurského, ale aj jeho rivala Mečiara. Dlhoročný šéf Volkswagenu Slovakia JOZEF UHRÍK.

(Zdroj: SME – ARCHÍV)

Do dôchodku oficiálne odišiel pred dvoma rokmi. Stále sa však točí okolo áut v Združení automobilového priemyslu. Začiatkom 90. rokov sa mu podarilo pritiahnuť na Slovensko automobilku Volkswagen. Začalo sa to prehliadkou „polomŕtvej“ bratislavskej BAZ-ky v Devínskej Novej Vsi. Návšteva Nem­cov nalomila. Vtedajší šéf koncernu sa o závode vyjadril tak, že vyzerá ako telo krásnej ženy, ktorej však chýba krv. „Tak som mu povedal, že by bolo dobré, keby sme sa spojili a tú krv do tela napumpovali,“ spomína Uhrík na to, ako presviedčal Nemcov, aby nepoškuľovali iba po českej Škodovke, ale začali si všímať aj Bratislavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Po dlhých presviedčaniach Nemci súhlasili. Na stôl však položili neštandardnú požiadavku. Podpis zmluvy o príchode Volkswagenu na Slovensko podmienili tým, aby firmu riadil Uhrík.

Manažérsku kariéru začal ešte za socializmu v dubnických Závodoch ťažkého strojárstva ako vedúci výroby. Potom postúpil na technického námestníka. Neskôr šéfoval ZŤS v Martine. Deficit praktických skúseností s trhovou ekonomikou pri rokovaniach s Volkswagenom vraj príliš nepociťoval. Tvrdí, že strategické riadenie a určité skúsenosti s trhovou ekonomikou zažil aj v socializme. „Niekoľkokrát sme museli v ZŤS robiť reštrukturalizáciu.“ Prišli napríklad 60. roky a s nimi raketománia. „Z jedného dňa na druhý sa zastavila delostrelecká výroba a boli sme nútení hľadať si náhradné programy.“

Skryť Vypnúť reklamu

VIDEO: Uhrík o minulosti slovenskej špeciálnej techniky ((koko1))

November 1989 príliš emotívne neprežíval. „Pre mňa to nebolo prekvapenie. Muselo k tomu prísť.“ Sledoval najmä vtedajší vývoj v Maďarsku, kde zmeny prebiehali postupne. Keď sa rúcala železná opona vo východnej Európe, mali podľa neho Maďari pred nami náskok.

Káble pre Slovákov

Spočiatku inklinoval k SDĽ, ale keď zistil, že začali robiť „salónnu“ politiku, odišiel od nich.

Bol členom prvej nekomunistickej federálnej vlády po roku 1989 ako námestník ministra hutníctva, strojárstva a elektrotechniky Slavomíra Stračára. Z ministerského námestníka sa neskôr stal vládny splnomocnenec pre automobilový priemysel a konverziu zbrojárskeho priemyslu. Pracoval na analýzach, čo by malo v štruktúre slovenského priemyslu nahradiť nerentabilné odvetvia. Napríklad zbrojárstvo, ktoré po rozpade RVHP prišlo o trhy a firmy postupne krachovali. „Jednoznačne nám vychádzalo, že by to mohol byť práve automobilizmus,“ hovorí Uhrík. Na rozbeh projektov chýbali peniaze a problémom boli aj nedostatočné kontakty na zahranič­ných trhoch, kde by sa produkcia dala umiestniť. „Museli sme hľadať partnerov v zahraničí, bez nich sme zámery neboli schopní uskutočniť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Investori spočiatku postsocialistickým krajinám príliš neverili. Pri jednom rozhovore v roku 1990 v Prahe mu predstavitelia jednej z najväčších automobilových firiem povedali, že na Slovensku by sa mohli vyrábať nanajvýš tak kábelové zväzky.

„Pre mňa bolo obrovským zadosťučinením, keď som ich dva roky pred odchodom do penzie mohol previesť fabrikou so špičkovou výrobou osobných automobilov.“

Komunistická pokuta

Uhrík nikdy nepatril medzi tých, ktorí hovorili, že zbrojovky mali potenciál rozvoja, ale politická naivita a aj závisť Čechov nám prakticky zo dňa na deň zničili perspektívne odvetvie. Konverzia bola podľa neho nevyhnutná. Pokúšal sa o ňu aj počas socializmu tak, že martinská ZŤS pod jeho vedením zámerne nenaplnila v 80. ro­koch plány nárastu vo výrobe delostreleckej techniky. Plán bol nezmyselný, nevyhádzal z reality. „Za to, že sme ho nedodržali, ma potrestali vysokou finančnou pokutou.“

Skryť Vypnúť reklamu

VIDEO: Uhrík o tom, či má špeciálna technika na Slovensku perspektívu ((koko2))

Vo vzťahoch k politikom, ale aj v práci sa drží zásady, že vždy si treba hľadať spojencov. Pri riadení používal vlastnú teóriou herectva. Hovorí, že pri riadení treba vychádzať z mentality človeka. Ľudia nemajú radi dirigovanie. Podľa neho nie je nič horšie, ako keď sa šéf posadí za stôl a urobí z porady monológ. „Oveľa účinnejšie je doviesť človeka do stavu, že za vás povie vašu myšlienku a vy ju potom podporíte.“ Dá sa to docieliť napríklad aj tým, že šéf kladie podriadeným zdanlivo hlúpe otázky a provokuje ich na diskusiu. Je dôležité vtiahnuť ľudí do riešenia problémov. „Nesmie to však prejsť do manipulácie.“ Ľuďom v riadiacich pozíciách by nemala chýbať schopnosť urobiť kompromis v záujme veci. Manažér by podriadených nemal považovať za „kusy“, ale vytvárať im také pracovné a sociálne podmienky, aby si našli k firme vzťah. „Ľudia by nemali chodiť do práce naštvaní.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pri rozbiehaní Volkswagenu na Slovensku stavil na ľudí a vzdelanie. Vo firme začínal ešte s dvoma ďalšími partnermi. Neprevzali automaticky ľudí z BAZ-ky. Robili špeciálne výberové procesy. To sa im neskôr osvedčilo. „Postavili sme to na dobrej kvalifikačnej štruktúre a odbornej príprave ľudí. Do nej sme vkladali najväčšiu energiu.“ V rámci koncernu napríklad vyhrali súťaž o výrobu Golfu Synchron so štvorkolesovým pohonom, ale aj o terénneho Touarega.

Háčik pred Touaregom

K Touaregu sa dopracovali zaujímavou cestou. Koncern nevyrábal terénne vozidlo. V Bratislave si teda povedali, že z ušetrených peňazí si pripravia vlastný prototyp. Nazvali ho pracovne Háčik.

Model ukázali jednému zo šéfov koncernu. Najprv ich „spucoval“, že kde naň vzali peniaze. Povedali mu, že z ušetrených zdrojov. Keď sa potom vo vedení koncernu diskutovalo o potrebe vyrábať tereňák, niekto sa zmienil, že jeden vzor už vyrobili v Bratislave. Prišli sa špeciálne naň pozrieť. Potom to už malo rýchly spád. „Vyprovokovali sme celú záležitosť. Pri výrobe modelu Synchro sme zároveň dokázali, že sme kvalitu schopní zvládnuť. Tieto dva faktory boli rozhodujúce, že v boji o Touareg zvíťazila Bratislava,“ spomína Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac na www.leaders.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 579
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 546
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 061
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 032
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 831
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 528
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 529
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 752
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 647
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: V prvý deň testovania bol záujem vysoký, prišla tretina ľudí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 37 911. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 134 obetí.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba i test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Špeciálny podcast

Špeciálne Dobré ráno: Ako zmenia 5G siete telekomunikačný biznis

Operátor O2 štartuje na Slovensku testovaciu sieť.

Podcast Dobré Ráno.
Eseročky musia daňové priznania podať elektronicky, papierové tlačivá daniari už akceptovať nebudú. Živnostníkov online dane čakajú v lete.

Sankcie USA spôsobujú Kube ročné straty niekoľko miliárd dolárov

Hospodárstvo krajiny sužuje aj pandémia a silná sezóna hurikánov.

Ilustračné foto.

Španielske hotely zaznamenali tento rok vyše 70-percentný úbytok dovolenkárov

Španielsko je druhou najobľúbenejšou destináciou na svete.

Ilustračné foto