SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
SLOVENSKÉ FIRMY SA DO DIAĽNIČNÉHO PPP TENDRA SAMY PRIHLÁSIŤ NEMÔŽU

Supertender už vyhlásili

Hlavným kritériom pre najväčší tender v histórii Slovenska má byť cena. Svoje maximum štát tají, odhad hovorí o 50 miliardách korún.

BRATISLAVA. Súťaž o najväčšiu vládnu zákazku v histórii Slovenska sa začala. Od soboty 17. novembra visí v Úradnom vestníku Európskej únie oznámenie o koncesiách na výstavbu a spravovanie prvého balíka časti diaľnice D1.

Víťaz by mal na diaľnicu dlhú 75 kilometrov zohnať pôžičku, vypracovať projektovú dokumentáciu, diaľnicu postaviť a potom ju opravovať a prevádzkovať. Najviac by mala koncesia, čiže prevádzkovanie diaľnice, trvať 30 rokov.

Podmienky tendra nehovoria o predpokladanej hodnote zákazky, jej objem možno odhadovať najmä z predošlých vyjadrení ministerstva dopravy. Tie hovorili o 49 miliardách korún bez dane z pridanej hodnoty. To je takmer dvaapolnásobok predpokladaného objemu doteraz najväčšej štátnej súťaže.

Aj tú vyhlásila súčasná vláda a priamo súvisí s financovaním výstavby diaľnic. Ide totiž o postavenie a prevádzkovanie mýtneho systému. Tento tender má byť dokončený tak, aby od januára 2009 neplatili nákladné autá diaľničné známky, ale mýto.

Konzorciá so zahraničnými firmami

Ak sa ministerstvu dopravy naozaj podarilo vyrokovať cenu menej ako 50 miliárd korún, znamenalo by to priemernú sumu za výstavbu a tridsať rokov prevádzky a opráv vyše 650 miliónov korún za jeden kilometer v terajších cenách.

Pre hrubé porovnanie, náklady na výstavbu jedného kilometra diaľnice na Slovensku sa pohybujú podľa rezortu dopravy od 400 miliónov po 1,1 miliardy korún. Výsledná cena závisí napríklad od geologického a geografického prostredia, predpokladaného komfortu a z toho vyplývajúcich požiadaviek.

Cenu dvíha aj objednávka stavať rýchlejšie, ako je bežné. V slovenských podmienkach dochádzalo skôr k predražovaniu, ktoré vyvolával štát meškaním financovania už objednaných úsekov. Mosty dvíhajú cenu o 30 a tunely dokonca o 40 percent.

Do aktuálneho tendra by sa mali konzorciá prihlásiť do 8. januára. Hoci sa predpokladá, že v najbližších rokoch budú stavať diaľnice všetky veľké slovenské stavebné firmy, nebude to stačiť. Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že PPP projekty budú musieť stavať z väčšej časti zahraniční stavbári.

Stavebné spoločnosti budú navyše musieť nájsť dohody s finančníkmi, ktorí na projekt požičajú. Štát totiž začne platiť až po tom, čo sa úseky sprevádzkujú.

Ďalšie balíky

Ministerstvo dopravy predpokladá, že prvý tender bude úplne ukončený do mája budúceho roka. Víťaz má byť vybratý podľa toho, aké vysoké navrhne platby. O dva týždne sa pripravuje vyhlásenie tendra na druhý balík PPP pri výstavbe a prevádzke 47 kilometrov troch úsekov na trase Nitra - Tekovské Nemce za predpokladanú cenu 16,7 miliardy korún.

Tretí tender PPP na výstavbu a prevádzku ďalších úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov a v odhadovanej cene 40 miliárd korún by mohol byť vyhlásený o pol roka neskôr.

Podmienky tendra skrátene

Celkové tržby v prípade skupiny dodávateľov z posledných troch rokov musia byť minimálne 1,2 miliardy eur (40 miliárd korún).

Vlastné imanie záujemcov musí byť v sume minimálne 800 miliónov eur (27 miliárd korún).

Peňažné toky z prevádzkovej činnosti z posledných troch rokov musia byť najmenej 50 miliónov eur (1,7 miliardy korún).

Prvé dve podmienky nespĺňa ani jedna slovenská stavebná firma, tretiu by splnilo viacero z nich.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

V Česku prudko rastie počet hospitalizovaných aj úmrtí

Česká republika má pondelňajší rekord.

V Česku bude od stredy pre zhoršujúcu sa situáciu v súvislosti s koronavírusom platiť nočný zákaz vychádzania.

Neprehliadnite tiež

Práca z domu navýšila zisky technologických gigantov

Firmy minuli na zabezpečenie práce z domu približne 12,7 miliardy eur týždenne.

Ilustračné foto

Objem majetku v 2. dôchodkovom pilieri klesol 13,5 milióna eur

V negarantovaných fondoch objem majetku predstavoval takmer 2,93 miliardy eur.

Index Dow Jones posilnil o 2,1 percenta na 26 180,30 bodu.

Britský ropný gigant BP dosiahol v treťom kvartáli zisk

V druhom štvrťroku pritom skončila v strate 6,7 miliardy dolárov.

British Petrol

Tretina domácností musela siahnuť na svoje úspory

Najviac peňazí ide na spotrebu, na ktorej sa dá ušetriť.

Ilustračná fotografia.