SLOVENSKÉ FIRMY SA DO DIAĽNIČNÉHO PPP TENDRA SAMY PRIHLÁSIŤ NEMÔŽU

Supertender už vyhlásili

Hlavným kritériom pre najväčší tender v histórii Slovenska má byť cena. Svoje maximum štát tají, odhad hovorí o 50 miliardách korún.

BRATISLAVA. Súťaž o najväčšiu vládnu zákazku v histórii Slovenska sa začala. Od soboty 17. novembra visí v Úradnom vestníku Európskej únie oznámenie o koncesiách na výstavbu a spravovanie prvého balíka časti diaľnice D1.

Víťaz by mal na diaľnicu dlhú 75 kilometrov zohnať pôžičku, vypracovať projektovú dokumentáciu, diaľnicu postaviť a potom ju opravovať a prevádzkovať. Najviac by mala koncesia, čiže prevádzkovanie diaľnice, trvať 30 rokov.

Podmienky tendra nehovoria o predpokladanej hodnote zákazky, jej objem možno odhadovať najmä z predošlých vyjadrení ministerstva dopravy. Tie hovorili o 49 miliardách korún bez dane z pridanej hodnoty. To je takmer dvaapolnásobok predpokladaného objemu doteraz najväčšej štátnej súťaže.

Aj tú vyhlásila súčasná vláda a priamo súvisí s financovaním výstavby diaľnic. Ide totiž o postavenie a prevádzkovanie mýtneho systému. Tento tender má byť dokončený tak, aby od januára 2009 neplatili nákladné autá diaľničné známky, ale mýto.

Konzorciá so zahraničnými firmami

Ak sa ministerstvu dopravy naozaj podarilo vyrokovať cenu menej ako 50 miliárd korún, znamenalo by to priemernú sumu za výstavbu a tridsať rokov prevádzky a opráv vyše 650 miliónov korún za jeden kilometer v terajších cenách.

Pre hrubé porovnanie, náklady na výstavbu jedného kilometra diaľnice na Slovensku sa pohybujú podľa rezortu dopravy od 400 miliónov po 1,1 miliardy korún. Výsledná cena závisí napríklad od geologického a geografického prostredia, predpokladaného komfortu a z toho vyplývajúcich požiadaviek.

Cenu dvíha aj objednávka stavať rýchlejšie, ako je bežné. V slovenských podmienkach dochádzalo skôr k predražovaniu, ktoré vyvolával štát meškaním financovania už objednaných úsekov. Mosty dvíhajú cenu o 30 a tunely dokonca o 40 percent.

Do aktuálneho tendra by sa mali konzorciá prihlásiť do 8. januára. Hoci sa predpokladá, že v najbližších rokoch budú stavať diaľnice všetky veľké slovenské stavebné firmy, nebude to stačiť. Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že PPP projekty budú musieť stavať z väčšej časti zahraniční stavbári.

Stavebné spoločnosti budú navyše musieť nájsť dohody s finančníkmi, ktorí na projekt požičajú. Štát totiž začne platiť až po tom, čo sa úseky sprevádzkujú.

Ďalšie balíky

Ministerstvo dopravy predpokladá, že prvý tender bude úplne ukončený do mája budúceho roka. Víťaz má byť vybratý podľa toho, aké vysoké navrhne platby. O dva týždne sa pripravuje vyhlásenie tendra na druhý balík PPP pri výstavbe a prevádzke 47 kilometrov troch úsekov na trase Nitra - Tekovské Nemce za predpokladanú cenu 16,7 miliardy korún.

Tretí tender PPP na výstavbu a prevádzku ďalších úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov a v odhadovanej cene 40 miliárd korún by mohol byť vyhlásený o pol roka neskôr.

Podmienky tendra skrátene

Celkové tržby v prípade skupiny dodávateľov z posledných troch rokov musia byť minimálne 1,2 miliardy eur (40 miliárd korún).

Vlastné imanie záujemcov musí byť v sume minimálne 800 miliónov eur (27 miliárd korún).

Peňažné toky z prevádzkovej činnosti z posledných troch rokov musia byť najmenej 50 miliónov eur (1,7 miliardy korún).

Prvé dve podmienky nespĺňa ani jedna slovenská stavebná firma, tretiu by splnilo viacero z nich.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 781
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 639
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 860
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 084
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 838
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 404
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 885
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 838
  9. Jarné prázdniny pri mori? 3 721
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 417

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop