PODĽA GENERÁLNEHO RIADITEĽA VÝSKUMNÉHO ÚSTAVU DOPRAVNÉHO ĽUBOMÍRA PALČÁKA POSLEDNÁ ŠTÚDIA ÚSTAVU POTVRDILA VÝRAZNÝ PRÍNOS Z VÝSTAVBY DIAĽNIC

Ľubomír Palčák je za využitie projektov PPP napriek riziku

BRATISLAVA 18. novembra (SITA) - Urýchlenie výstavby diaľnic na Slovensku s pomocou realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) má význam aj napriek riziku. V rozhovore pre agentúru SITA ...

BRATISLAVA 18. novembra (SITA) - Urýchlenie výstavby diaľnic na Slovensku s pomocou realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) má význam aj napriek riziku. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. Ľubomír Palčák s tým, že štúdia ústavu potvrdila výrazný prínos z výstavby diaľnic. Posledná štúdia, ktorú VÚD nedávno uskutočnil, podľa neho ukázala, že pri pôvodne plánovanom ukončení nadradenej cestnej infraštruktúry v roku 2015 by vznikli priame úspory vo výške zhruba 50 mld. Sk. Následné multiplikačné efekty v peňažnom vyjadrení by pritom dosiahli vyše 300 mld. Sk. Ani Slovensko nemá podľa Ľ. Palčáka prostriedky na to, aby nadradenú cestnú infraštruktúru stavalo len z vlastného rozpočtu alebo s použitím európskych peňazí.

"Keď vieme dobre, že bez projektov PPP by cestná infraštruktúra nebola hotová ani do roku 2020, tak z toho vyplýva, že priame efekty z urýchlenia výstavby, zvýšenia bezpečnosti a zníženia dopravenej nehodovosti, menšej spotreby pohonných hmôt či vplyvu na životné prostredie sa vyšplhajú až na 100 mld. Sk," uviedol ďalej Palčák pre agentúru SITA. Ako pritom dodal, uvedené multiplikačné efekty pritom stále zostávajú na úrovni okolo 300 mld. Sk. Podľa šéfa VÚD sú to také vysoké čísla, že prínos z urýchlenia výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry je výrazný a je potrebné ísť touto cestou.

Palčák zároveň uviedol, že z hľadiska dopravy by pri realizácii projektov PPP na stavbe diaľnic uprednostnil tretí balík na stavbu a prevádzku úsekov D1 pri Žiline Hričovské Podhradie - Dubná Skala. S vyhlásením tendra v tomto prípade však ministerstvo dopravy počíta až s polročným odstupom po rozhodnutí o realizácii prvých dvoch balíkov na iných úsekoch D1 a na rýchlostnej ceste R1 Nitra - Tekovské Nemce. Bez výstavby úseku v treťom balíku bude dopravná infraštruktúra v okolí Žiliny stále problematická. "Je najkomplikovanejší, ale z pohľadu finančného aj technickej realizovateľnosti máme o ňom najviac informácií na základe kompletného geologického prieskumu. Efekty projektov PPP, ktoré sú všeobecne známe, sa práve na tomto úseku dajú najviac dosiahnuť," povedal Palčák o treťom balíku PPP. Na tomto úseku by sa podľa neho dalo aj najviac posúdiť, či cena, ktorú koncesionári ponúknu, je reálna alebo je určitá obava, že by mohli nadhodnotiť svoje ponuky.

Na základe zahraničných skúseností s realizáciou projektov PPP pri výstavbe dopravnej infraštruktúry Palčák priznal, že na Slovensku nie sú skúsenosti s ich využitím. Dodal však, že v zahraničí je viac pozitívnych dôvodov v prospech týchto projektov. Pripomenul, že týmto spôsobom postavili väčšie úseky v Európe napríklad vo Veľkej Británii, v Portugalsku, vo Francúzsku, čiastočne v Španielsku.

"Spomínajú sa aj negatívne skúsenosti s PPP v Česku a Maďarsku. Tam boli problémy trochu iné. V Maďarsku zle odhadli riziko dopytu, a keďže ho prevzal na seba koncesionár, neúmerne zvyšoval cenu za prejazd diaľnicou M5," vysvetlil Palčák. Intenzita dopravy na uvedenej diaľnici sa postupne znižovala, až ju napokon štát odkúpil od koncesionára späť. Projekt sa dostal do krízy a nebolo ho z čoho splácať. V tejto súvislosti dodal, že plánovaný výber elektronického mýta od roku 2009 na Slovensku pre vozidlá nad 3,5 tony sa bude uplatňovať centrálne na všetkých spoplatnených úsekoch diaľnic a ciest bez ohľadu na to, či sú postavené zo zdrojov štátu alebo cez PPP. Český projekt PPP podľa Palčáka skrachoval hneď na začiatku, lebo bol zle ekonomicky postavený. Zmluva s budúcim koncesionárom bola nastavená tak, že výstavba diaľničného úseku pri Ostrave by sa veľmi predražila. Aj zlé skúsenosti sú skúsenosti, na ktorých sa dá poučiť, tvrdí Palčák, pričom pri snahe sa proces výstavby prostredníctvom PPP projektov podľa neho dá zvládnuť.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.