Nemeckí železničiari sú ochotní štrajkovať až do Vianoc

BERLÍN 15. novembra - Na celom území Nemecka vo štvrtok už druhým dňom pokračuje štrajk rušňovodičov, ktorý je podľa miestnych médií najväčším železničiarskym štrajkom v nemeckej histórii.

Podľa spoločnosti Deutsche Bahn (DB) je štrajkom postihnutá asi tretina spojov na hlavných železničných ťahoch. Väčšie výpadky sú na východe krajiny, kde majú odborári medzi zamestnancami železníc väčšiu podporu. Vo východnej časti krajiny ide len 10 % bežne vypravovaných regionálnych vlakov, na západe je to asi polovica. Stojí aj 40 % nákladných vlakov. Podľa agentúry AFP sú štrajkom postihnuté aj medzinárodné vlaky v smere do a z Rakúska.

Štrajk rušňovodičov sa začal už v stredu napoludnie najprv v nákladnej železničnej doprave. Vo štvrtok o druhej v noci sa k nemu pripojili aj rušňovodiči osobných vlakov. Štrajk, na ktorom sa podľa odborárov zúčastňuje okolo 3 070 železničiarov, sa mal podľa pôvodných informácií skončiť v sobotu o druhej poobede. Vo štvrtok však odborový zväz rušňovodičov GDL pohrozil, že ak železničná spoločnosť do pondelka požiadavkám odborárov neustúpi, môže štrajk pokračovať až do Vianoc.

DB si vo štvrtkových vydaniach nemeckých denníkov zaplatila inzerát s výzvou adresovanou predsedovi GDL Manfredovi Schnellovi: "Zastavte toto šialenstvo, pán Schnell!" Odborový zväz GDL sa uchýlil k štrajku aj minulý týždeň, trval dva dni a týkal sa len nákladnej dopravy. To, že štrajk postihuje aj osobnú železničnú dopravu, je úplne novým prvkom v protestoch nemeckých rušňovodičov. V doterajšej histórii niekoľkokrát zastavili len premávku prímestských vlakov.

Železničné odbory, ktoré majú približne 34 tis. členov, odmietli ponuku Deutsche Bahn na nové kolo mzdových rokovaní. Odborová organizácia GDL je najmenšou z troch železničných odborových organizácií. GDL odmietla navrhované 4,5-percentné zvýšenie miezd, na ktoré pristali zvyšné dve odborové organizácie v júli. GDL taktiež odmietla neskoršiu ponuku Deutsche Bahn na 10-percentné zvýšenie platov. Odborová organizácia uvádza, že jej členovia majú nižšie mzdy, ako ich kolegovia z iných európskych štátov a chcú 31-percentné zvýšenie miezd, skrátenie pracovného týždňa na 40 hodín týždenne a nezávislú kolektívnu zmluvu. Spor o zvyšovanie miezd trvá už viac než mesiac. Štrajky v nemeckej železničnej doprave sú zriedkavé. Ako ekonómovia dodali, ak bude GDL štrajkovať v nákladnej železničnej doprave viac ako týždeň, mohlo by to stáť ekonomiku až 500 mil. eur denne.

Dozorná rada podporuje predstavenstvo Nemeckých železníc

Dozorná rada Nemeckých železníc dnes na svojom mimoriadnom zasadnutí podporila stanovisko predstavenstva spoločnosti ku štrajku rušňovodičov zastrešovaných Odborovým zväzom nemeckých rušňovodičov GDL.

Dozorná rada podporuje postoj predstavenstva, ktoré sa rozhodlo nepristúpiť na požiadavky GDL pre rušňovodičov, aj keď sa odbory rozhodnú ďalej štrajkovať. Dozorná rada vyzvala GDL, aby vstúpila s predstavenstvom železníc do nových rokovaní.

Nemecké železnice sú mamutím podnikom

Prebiehajúci štrajk rušňovodičov, členov odborového zväzu GDL, je najväčším v dejinách Nemeckej železnice. Zasahuje všetky štyri divízie podniku, diaľkovú, regionálnu a mestskú osobnú dopravu a nákladnú dopravu, ktorá je vyčlenená do dcérskej firmy Railion.

Osobnú dopravu využíva denne vyše 5 miliónov osôb, z nich 4,8 milióna cestuje v regionálnych a mestských vlakoch (S-Bahn). Diaľkovými rýchlikmi sa prepravuje za 24 hodín okolo 300 000 cestujúcich. V osobnej doprave je k dispozícií 26 000 regionálnych a mestských vlakov a 1 250 diaľkových spojov. Pre ne je k dispozícii 2 000 lokomotív, 9 300 motorových vozňov a 8 900 vagónov.

Dĺžka tratí Nemeckej železnice dosahuje vyše 34 000 km. Denne po nich jazdí 4 800 nákladných vlakov Railionu. Ten má k dispozícii 2 800 lokomotív a 97 000 vlastných vagónov. Railion dosiahol vlani výkon 96,4 miliardy tonkilometrov. Takmer 32 % z prepravených nákladov pripadlo na uhlie, oceľ a železnú rudu. Najmenej 28-% podiel pripadol na prepravu kontajnerov a rôzneho tovaru. Ropa, výrobky z nej a chemikálie mali na výkone DB 14-% podiel. Agrárne produkty a drevo tvorili 12 % jej prepravných výkonov. Stavebné materiály 8 %, náhradné dielce a automobily 6 % uzatvárali prepravné spektrum DB.

Informovali o tom agentúry AP, AFP a DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 844
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 652
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 892
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 655
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 316
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 357
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 821
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 206
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop