Podľa spoločnosti Deutsche Bahn (DB) je štrajkom postihnutá asi tretina spojov na hlavných železničných ťahoch. Väčšie výpadky sú na východe krajiny, kde majú odborári medzi zamestnancami železníc väčšiu podporu. Vo východnej časti krajiny ide len 10 % bežne vypravovaných regionálnych vlakov, na západe je to asi polovica. Stojí aj 40 % nákladných vlakov. Podľa agentúry AFP sú štrajkom postihnuté aj medzinárodné vlaky v smere do a z Rakúska.
Štrajk rušňovodičov sa začal už v stredu napoludnie najprv v nákladnej železničnej doprave. Vo štvrtok o druhej v noci sa k nemu pripojili aj rušňovodiči osobných vlakov. Štrajk, na ktorom sa podľa odborárov zúčastňuje okolo 3 070 železničiarov, sa mal podľa pôvodných informácií skončiť v sobotu o druhej poobede. Vo štvrtok však odborový zväz rušňovodičov GDL pohrozil, že ak železničná spoločnosť do pondelka požiadavkám odborárov neustúpi, môže štrajk pokračovať až do Vianoc.
DB si vo štvrtkových vydaniach nemeckých denníkov zaplatila inzerát s výzvou adresovanou predsedovi GDL Manfredovi Schnellovi: "Zastavte toto šialenstvo, pán Schnell!" Odborový zväz GDL sa uchýlil k štrajku aj minulý týždeň, trval dva dni a týkal sa len nákladnej dopravy. To, že štrajk postihuje aj osobnú železničnú dopravu, je úplne novým prvkom v protestoch nemeckých rušňovodičov. V doterajšej histórii niekoľkokrát zastavili len premávku prímestských vlakov.
Železničné odbory, ktoré majú približne 34 tis. členov, odmietli ponuku Deutsche Bahn na nové kolo mzdových rokovaní. Odborová organizácia GDL je najmenšou z troch železničných odborových organizácií. GDL odmietla navrhované 4,5-percentné zvýšenie miezd, na ktoré pristali zvyšné dve odborové organizácie v júli. GDL taktiež odmietla neskoršiu ponuku Deutsche Bahn na 10-percentné zvýšenie platov. Odborová organizácia uvádza, že jej členovia majú nižšie mzdy, ako ich kolegovia z iných európskych štátov a chcú 31-percentné zvýšenie miezd, skrátenie pracovného týždňa na 40 hodín týždenne a nezávislú kolektívnu zmluvu. Spor o zvyšovanie miezd trvá už viac než mesiac. Štrajky v nemeckej železničnej doprave sú zriedkavé. Ako ekonómovia dodali, ak bude GDL štrajkovať v nákladnej železničnej doprave viac ako týždeň, mohlo by to stáť ekonomiku až 500 mil. eur denne.
Dozorná rada podporuje predstavenstvo Nemeckých železníc
Dozorná rada Nemeckých železníc dnes na svojom mimoriadnom zasadnutí podporila stanovisko predstavenstva spoločnosti ku štrajku rušňovodičov zastrešovaných Odborovým zväzom nemeckých rušňovodičov GDL.
Dozorná rada podporuje postoj predstavenstva, ktoré sa rozhodlo nepristúpiť na požiadavky GDL pre rušňovodičov, aj keď sa odbory rozhodnú ďalej štrajkovať. Dozorná rada vyzvala GDL, aby vstúpila s predstavenstvom železníc do nových rokovaní.
Nemecké železnice sú mamutím podnikom
Prebiehajúci štrajk rušňovodičov, členov odborového zväzu GDL, je najväčším v dejinách Nemeckej železnice. Zasahuje všetky štyri divízie podniku, diaľkovú, regionálnu a mestskú osobnú dopravu a nákladnú dopravu, ktorá je vyčlenená do dcérskej firmy Railion.
Osobnú dopravu využíva denne vyše 5 miliónov osôb, z nich 4,8 milióna cestuje v regionálnych a mestských vlakoch (S-Bahn). Diaľkovými rýchlikmi sa prepravuje za 24 hodín okolo 300 000 cestujúcich. V osobnej doprave je k dispozícií 26 000 regionálnych a mestských vlakov a 1 250 diaľkových spojov. Pre ne je k dispozícii 2 000 lokomotív, 9 300 motorových vozňov a 8 900 vagónov.
Dĺžka tratí Nemeckej železnice dosahuje vyše 34 000 km. Denne po nich jazdí 4 800 nákladných vlakov Railionu. Ten má k dispozícii 2 800 lokomotív a 97 000 vlastných vagónov. Railion dosiahol vlani výkon 96,4 miliardy tonkilometrov. Takmer 32 % z prepravených nákladov pripadlo na uhlie, oceľ a železnú rudu. Najmenej 28-% podiel pripadol na prepravu kontajnerov a rôzneho tovaru. Ropa, výrobky z nej a chemikálie mali na výkone DB 14-% podiel. Agrárne produkty a drevo tvorili 12 % jej prepravných výkonov. Stavebné materiály 8 %, náhradné dielce a automobily 6 % uzatvárali prepravné spektrum DB.
Informovali o tom agentúry AP, AFP a DPA.