Nemeckí železničiari sú ochotní štrajkovať až do Vianoc

BERLÍN 15. novembra - Na celom území Nemecka vo štvrtok už druhým dňom pokračuje štrajk rušňovodičov, ktorý je podľa miestnych médií najväčším železničiarskym štrajkom v nemeckej histórii.

Podľa spoločnosti Deutsche Bahn (DB) je štrajkom postihnutá asi tretina spojov na hlavných železničných ťahoch. Väčšie výpadky sú na východe krajiny, kde majú odborári medzi zamestnancami železníc väčšiu podporu. Vo východnej časti krajiny ide len 10 % bežne vypravovaných regionálnych vlakov, na západe je to asi polovica. Stojí aj 40 % nákladných vlakov. Podľa agentúry AFP sú štrajkom postihnuté aj medzinárodné vlaky v smere do a z Rakúska.

Štrajk rušňovodičov sa začal už v stredu napoludnie najprv v nákladnej železničnej doprave. Vo štvrtok o druhej v noci sa k nemu pripojili aj rušňovodiči osobných vlakov. Štrajk, na ktorom sa podľa odborárov zúčastňuje okolo 3 070 železničiarov, sa mal podľa pôvodných informácií skončiť v sobotu o druhej poobede. Vo štvrtok však odborový zväz rušňovodičov GDL pohrozil, že ak železničná spoločnosť do pondelka požiadavkám odborárov neustúpi, môže štrajk pokračovať až do Vianoc.

DB si vo štvrtkových vydaniach nemeckých denníkov zaplatila inzerát s výzvou adresovanou predsedovi GDL Manfredovi Schnellovi: "Zastavte toto šialenstvo, pán Schnell!" Odborový zväz GDL sa uchýlil k štrajku aj minulý týždeň, trval dva dni a týkal sa len nákladnej dopravy. To, že štrajk postihuje aj osobnú železničnú dopravu, je úplne novým prvkom v protestoch nemeckých rušňovodičov. V doterajšej histórii niekoľkokrát zastavili len premávku prímestských vlakov.

Železničné odbory, ktoré majú približne 34 tis. členov, odmietli ponuku Deutsche Bahn na nové kolo mzdových rokovaní. Odborová organizácia GDL je najmenšou z troch železničných odborových organizácií. GDL odmietla navrhované 4,5-percentné zvýšenie miezd, na ktoré pristali zvyšné dve odborové organizácie v júli. GDL taktiež odmietla neskoršiu ponuku Deutsche Bahn na 10-percentné zvýšenie platov. Odborová organizácia uvádza, že jej členovia majú nižšie mzdy, ako ich kolegovia z iných európskych štátov a chcú 31-percentné zvýšenie miezd, skrátenie pracovného týždňa na 40 hodín týždenne a nezávislú kolektívnu zmluvu. Spor o zvyšovanie miezd trvá už viac než mesiac. Štrajky v nemeckej železničnej doprave sú zriedkavé. Ako ekonómovia dodali, ak bude GDL štrajkovať v nákladnej železničnej doprave viac ako týždeň, mohlo by to stáť ekonomiku až 500 mil. eur denne.

Dozorná rada podporuje predstavenstvo Nemeckých železníc

Dozorná rada Nemeckých železníc dnes na svojom mimoriadnom zasadnutí podporila stanovisko predstavenstva spoločnosti ku štrajku rušňovodičov zastrešovaných Odborovým zväzom nemeckých rušňovodičov GDL.

Dozorná rada podporuje postoj predstavenstva, ktoré sa rozhodlo nepristúpiť na požiadavky GDL pre rušňovodičov, aj keď sa odbory rozhodnú ďalej štrajkovať. Dozorná rada vyzvala GDL, aby vstúpila s predstavenstvom železníc do nových rokovaní.

Nemecké železnice sú mamutím podnikom

Prebiehajúci štrajk rušňovodičov, členov odborového zväzu GDL, je najväčším v dejinách Nemeckej železnice. Zasahuje všetky štyri divízie podniku, diaľkovú, regionálnu a mestskú osobnú dopravu a nákladnú dopravu, ktorá je vyčlenená do dcérskej firmy Railion.

Osobnú dopravu využíva denne vyše 5 miliónov osôb, z nich 4,8 milióna cestuje v regionálnych a mestských vlakoch (S-Bahn). Diaľkovými rýchlikmi sa prepravuje za 24 hodín okolo 300 000 cestujúcich. V osobnej doprave je k dispozícií 26 000 regionálnych a mestských vlakov a 1 250 diaľkových spojov. Pre ne je k dispozícii 2 000 lokomotív, 9 300 motorových vozňov a 8 900 vagónov.

Dĺžka tratí Nemeckej železnice dosahuje vyše 34 000 km. Denne po nich jazdí 4 800 nákladných vlakov Railionu. Ten má k dispozícii 2 800 lokomotív a 97 000 vlastných vagónov. Railion dosiahol vlani výkon 96,4 miliardy tonkilometrov. Takmer 32 % z prepravených nákladov pripadlo na uhlie, oceľ a železnú rudu. Najmenej 28-% podiel pripadol na prepravu kontajnerov a rôzneho tovaru. Ropa, výrobky z nej a chemikálie mali na výkone DB 14-% podiel. Agrárne produkty a drevo tvorili 12 % jej prepravných výkonov. Stavebné materiály 8 %, náhradné dielce a automobily 6 % uzatvárali prepravné spektrum DB.

Informovali o tom agentúry AP, AFP a DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 072
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 266
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 245
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 936
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 663
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 794
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 407
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 812
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 571
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 380

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenské kosatce sú hodné Oscara

Babičkina čipka, Zlatovláska či Bratislavský princ nie sú názvy rozprávok, ale originálne odrody irisov a gladiol, ktoré získali prestížne svetové ocenenia.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.