Praha 15. novembra (TASR) - Veľký spoločný podnik nákladnej železničnej dopravy Česka a Slovenska má už jasnejšie obrysy.
Ministri dopravy oboch krajín pripravili materiál pre svoje vlády, v ktorom vysvetľujú, prečo sa vyplatí po viac ako desiatich rokoch rozdelenia podniku opäť spojiť železničnú nákladnú dopravu. "Až budú materiály pripravené, máme s mojim slovenským kolegom dohodnuté, že ich dáme do vlády súčasne," hovorí český minister dopravy Aleš Řebíček.
Podľa neho je schválenie českou aj slovenskou vládou len začiatok celého spojenia. "Potom by mal nasledovať podpis memoranda oboch premiérov, pretože to má ako medzinárodná zmluva určitú vážnosť a náležitosti, ktoré sa musia dodržať," hovorí Řebíček.
Z analýz českého aj slovenského ministerstva dopravy vyplýva, že spojenie sa vyplatí. Navyše, podniky sa poznajú takmer dôverne.
"Lokomotívy, vozový park a v neposlednom rade aj zamestnanci sú z čias spoločného štátu vzájomne kompatibilní. Je to teda aj príležitosť, z ktorej by mali ťažiť obe strany," vysvetľuje hovorca Českých dráh Ondřej Kubala. Spoločný podnik má byť silným protihráčom poľských a maďarských železníc.
Podľa exministra dopravy Petra Moosa to dáva zmysel, pretože na liberalizovanom európskom trhu budujú silnú pozíciu Nemci, Poliaci a Rakúšania.
To, že ministri dopravy začnú spojovať Cargo, ešte neznamená, že spojenie dopadne dobre. Je tam samozrejme rad vecí, ktoré môžu celý proces zvrátiť, domnieva sa Řebíček.
Musia sa vyriešiť základné otázky, napríklad, kde bude mať spojená firma sídlo, aký bude majetkový podiel, keďže české Cargo je väčšie ako slovenské, aký bude výkon akcionárskych práv, alebo ako sa bude deliť zisk.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.