Ide o dlhotrvajúci spor zamestnancov s nemeckou železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn (DB).
Štrajk, ktorý rozvíril obavy o jeho dopade na európsku najväčšiu ekonomiku, je najhorší v histórii spoločnosti. Nákladné vlaky sa zastavili v stredu o jednej hodine popoludní. Vlaky osobnej dopravy začali štrajk už o tretej hodine po polnoci v ten istý deň. K ukončeniu oboch nútených odstávok by malo dôjsť v sobotu o 3.00 h SELČ.
Nemecká vlaková doprava prepraví približne päť miliónov ľudí denne. Spoločnosť DB oznámila, že niektoré vlaky na dlhšie vzdialenosti premávajú.
Podľa ekonómov štrajk nákladných vlakov denne stojí Nemecko 50 miliónov EUR, v prepočte viac ako 1,6 miliardy SKK, pričom škoda by sa mohla vyšplhať až na 500 miliónov EUR, ak by štrajk trval celý týždeň.
Deutsche Bahn očakáva, že asi 50 % regionálnych vlakov bude premávať. V Berlíne bude naďalej fungovať 20 % mestských vlakov a v Hamburgu 40 %.
Štrajk vyhlásil jeden z menších odborových zväzov GDL, ktorý žiada Deutsche Bahn o samostatnú novú zmluvu pre svojich 34 000 rušňovodičov. Podľa GDL sú ich pracovníci znevýhodnení oproti svojim kolegom zo zahraničia. Spoločnosť chce, aby platila zmluva z júla tohto roka, dohodnutá so zástupcami celého sektora, ktorá platy zvýšila o 4,5 %. GDL uviedol, že ak by došlo k podpísaniu osobitnej zmluvy, platy by mohli narásť až o 31 %.
Železnice si dnes zaplatili inzerát, v ktorom riaditeľa odborov GDL Manfreda Schella oslovujú vetou: "Skončite s týmto šialenstvom, pán Schell."
Podľa ekonómov by zmluva s GDL rozdrobila nemecké odbory, čo by viedlo k zvýšeniu ceny práce, keďže aj ostatné menšie odbory by začali žiadať o osobitné zmluvy.
Informovala o tom agentúra Reuters.