SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
NAJVÄČŠIA NÍZKONÁKLADOVÁ SPOLOČNOSŤ V EURÓPE CHCE ÚPLNÚ LIBERALIZÁCIU LETECKEJ DOPRAVY

O`Leary: Chceme u vás základňu

Za dva roky pôsobenia prepravil Ryanair z Bratislavy milión pasažierov. O dva roky ich má byť 2,5-­násobne viac. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Michaela O`Learyho je kapacita bratislavského letiska dostačujúca.

Politici presadzujú politiku, ktorá zvyšuje ceny leteniek.Politici presadzujú politiku, ktorá zvyšuje ceny leteniek. (Zdroj: REUTERS)

Aké podmienky ponúka momentálne bratislavské letisko na váš rozvoj a čo očakávate od nového vedenia?

„Sú to rovnaké podmienky, aké sa vyžadujú na iných letiskách. Bratislavské letisko musí mať efektívne zariadenia a vybavenie, ktoré nám umožní za 25 minút otočiť lietadlo. Najmä toto spolu s nízkymi nákladmi vyžadujeme od letiska.“

Budete tlačiť na nové vedenie letiska, aby zvyšovalo jeho kapacitu v najbližších rokoch?

„V súčasnosti nie je pre nás dôležité vyvíjať tlak na zvýšenie kapacity. Veľkosť letiska je podľa nášho názoru dostatočná. Vedenie vie o našich podmienkach a aj o tom, aké sú podmienky pre náš rozvoj. V prvom rade je to zlepšenie toho, čo už existuje. To znamená napríklad zbaviť sa autobusov medzi lietadlom, ktoré pristálo, a halou. Terminály potrebujeme čo najbližšie, aby ľudia mohli okamžite prechádzať. “

Pýtame sa preto, lebo letisková kapacita je dva milióny pasažierov. Na tlačovej konferencii ste uviedli, že chcete zo Slovenska prepravovať ročne 2,5 milióna. A vy tu nie ste jediní.

„Letisko nakoniec zistí, že tá kapacita je oveľa vyššia, ako uvádzajú – pokojne aj tri milióny pasažierov ročne.“

S Európskou komisiou sa vaša firma súdi pre finančnú podporu francúzskej vlády pre spoločnosť Air France. Prečo ste sa rozhodli pustiť do súdneho sporu a aký to bude mať vplyv na leteckú dopravu v Európe?

„Snažíme sa len o to, aby sa na všetkých vzťahovali rovnaké podmienky. Musíme ísť cez súdy, lebo to je jediná možnosť, ako rokovať s Európskou komisiou. Air France nie je jediný prípad. Začali sme súdne konanie proti Lufthanse. Nemecká vláda isto poskytla štátnu podporu druhému terminálu v Mníchove, ktorý je stratový, a preto mu bola poskytnutá ne­oprávnená štátna pomoc. Mienime to isté podniknúť aj s talianskou Alitaliou. Je to pre nás jednoducho jediná možnosť, ako môžeme rokovať so skorumpovanými európskymi úradníkmi.“

Vo Francúzsku žiadate, aby sa na vašich francúzskych zamestnancov vzťahovali írske pracovné zákony. Považujete to za fér, aby sa na domácich pracovníkov vzťahovali zákony inej krajiny, vo vašom prípade benevolentnejšie írske zákony?

„S týmto má problém francúzska vláda. Zmluvy zamestnancov sú uzatvorené na írske podmienky, sú uzatvorené s írskym zamestnávateľom. Pretože lietadlo, na ktorom pracujú, sa považuje za írske teritórium. A je to tak všade. Vzťahujú sa na ne írske zákony a francúzska vláda to chce iba zmeniť.“

Európska komisia vám neumožnila prevziať vášho domáceho konkurenta Aer Lingus. Máte oň stále záujem a chcete akvizíciou ďalších firiem dosiahnuť veľkosť ako Lufthansa či Air France, prípadne sa stať najväčším leteckým prepravcom na svete?

„Je nonsens, aké rozhodnutie vydala Európska komisia. V našom prípade malo ísť o fúziu dvoch spoločností, ktoré by spolu nezabrali ani päť percent európskeho trhu. Je to prvýkrát v histórii, keď zakázali spojenie dvoch firiem s takým malým trhovým podielom. Chceli byť pekní voči írskej vláde. Ak je možné, aby veľké spoločnosti nakupovali veľké spoločnosti, napríklad, keď sa spojili holandský KLM a francúzsky Air France, prečo Ryanair nemohol kúpiť Aer Lingus?“

Vnímate to ako ich strach z vašej agresívnej expanzívnej politiky?

„Európska komisia robí svoje rozhodnutie tak, aby sa zapáčila jednotlivým vládam a aby vyhovela ich záujmom. Írska vláda nechcela predať Aer Lingus. V budúcnosti bude pôsobiť iba ako podporná spoločnosť, írska vláda nemá preň žiadnu koncepciu rozvoja.“

Aké podmienky by vám vyhovovali na európskom trhu? Úplná liberalizácia?

„Áno. Myslím si, že politika, ktorú presadzujú európski politici, je zameraná na zvyšovanie cien a má umožniť iba tým najväčším prepravcom skupovať iných prepravcov. Tým sa budú zvyšovať ceny za palivové poplatky a ceny za letenky. Jediná budúcnosť sú nízkonákladové spoločnosti, z ktorých majú jednoducho strach. Sme konkurenciou pre tie veľké.“

Ryanair sľubuje viac letov

Na zvýšenie počtu letov chce firma podporu od slovenskej vlády.

Najväčšia nízkotarifná spoločnosť v Európe včera oznámila, že uvažuje o Bratislave ako o základni pre svoje lietadlá. Tých má v Európe zatiaľ 23, budúci rok v lete otvorí dve nové.

„Začali sme rokovania s vedením bratislavského letiska, ale žiadne zmluvy neboli zatiaľ uzatvorené,“ povedal generálny riaditeľ Rya­nairu Michael O`Leary. Rozhodnutie o tom, kde bude prvá základňa, padne v novembri. Miesto pre druhú bude známe do Vianoc.

Podmienky, o ktoré prepravca so štátnym letiskom bojuje, nie sú verejne známe. V minulosti bol Ryanair kritizovaný za tvrdosť, s akou pri podobných rokovaniach tlačil na vedenie letísk. V Bratislave si napríklad vydobyl nižšie ceny za využívanie služieb ako konkurenti a tiež to, že ich lietadlo má byť po pristátí odbavené ako prvé.

O`Leary včera potvrdil, že rokujú s vedením bratislavského letiska o rozširovaní počtu liniek z Bratislavy. „Malo by ísť o 20 liniek namiesto terajších deväť,“ povedal. Všetko však bude závisieť od toho, aké podmienky im letisko ponúkne. Na otázku, či budú novými linkami kopírovať najväčšieho konkurenta SkyEurope, O`Leary odpovedal, že to nie je ich politika. „V súčasnosti nie je pre nás SkyEurope žiadnou konkurenciou,“ tvrdí.

(th)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 435
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 928
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 645
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 659
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 884
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 668
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 087
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 826
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.
Podpredseda parlamentu musel zavolať políciu.

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Vidíte, čo sa odohráva na STU

Dve základné podmienky, ktoré akademici na STU nezvládli.

Tomáš Prokopčák.

Neprehliadnite tiež

Turecký prezident Erdogan vyzval na bojkot francúzskej produkcie

Macron sa po vražde učiteľa zaviazal k boju proti islamským radikálom.

Ilustračné foto.

Bezobalové obchody prišli pre koronu o zákazníkov

Po vypuknutí epidémie sa dozvedeli, že majú obmedziť predaj do vlastných obalov.

Bezobalovo sa predávajú napríklad aj tekuté mydlá.

Ceny ropy klesli o viac ako dve percentá

Vývoj na trhu ovplyvnili aj vyhliadky na zvýšenie dodávok.

Ilustračná fotografia.

Štát pripravuje protiústavnú novelu o poľnohospodárskej pôde, tvrdí Klub 500

Klub 500 žiada o novelu stiahnuť z legislatívneho procesu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ján Mičovský.