Tender na diaľnice mešká

Ministerstvo dopravy chce vyhlásiť súťaž na výstavbu súkromných diaľnic tento týždeň. Aj napriek časovému zdržaniu minister Vážny verí, že zmluvy so súkromnými investormi podpíše na budúci rok v máji.

Napriek časovému sklzu ministerstvo dopravy predpokladá, že so súkromnými investormi podpíše zmluvy na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na budúci rok v máji.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy pripravilo nový program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010. Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy začať s výstavbou takmer 350 kilometrov a odovzdať do užívania približne 240 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Podmienkou úspechu je však ukončenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Termíny sa posúvajú

Minister dopravy Ľubomír Vážny v septembri v rozhovore pre SME povedal, že tender na súkromné diaľnice vyhlási už 19. septembra. Stane sa tak až tento týždeň. Za zdržaním stojí analýza ministerstva financií, ktoré malo odpovedať, či sa PPP započítajú, alebo nezapočítajú do verejného dlhu.

„Ministerstvo financií si vyžiadalo čas,“ odôvodňoval minister Vážny kroky Počiatkovho úradu. To nakoniec rozhodlo, že pre štát sú síce PPP projekty výhodné, ale investori by mali postaviť namiesto navrhova­ných 151 kilometrov iba 92.

Na strane ministerstva financií je aj guvernér Národnej banky Slovenska Ivan Šramko. PPP projekty tak, ako ich schválila vláda, síce podporil, ale zároveň zdôraznil, že vláda musí začať šetriť v iných oblastiach.

„Finančné hľadisko nie je jediné čaro projektov PPP. Sú z nich­ aj ekonomické výhody, výhody v očakávaní nižšej ceny, ak sa správne rozdelia riziká medzi štát a investora,“ povedal v septembri minister Vážny.

Zmluva bude do mája

Minister Vážny aj premiér Robert Fico, ktorý s nápadom súkromných diaľnic prišiel, odporúčanie ministra financií neakceptovali. V hre ostalo pôvodných 151 kilometrov.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka spustia tender na prvý balík už tento týždeň a druhý balík príde na rad do konca novembra. Na tretí, najkomplikovanejší úsek v okolí Žiliny a Martina, začne rezort dopravy hľadať vhodného súkromného investora približne o pol roka.

Zdržanie o niekoľko týždňov by však nemalo ohroziť termín, do ktorého chce minister Vážny uzatvoriť zmluvu s víťazným investorom. „Ak všetko dobre pôjde, 1. mája budúceho roku by malo dôjsť k podpísaniu zmluvy,“ povedal Vážny v rozhovore pre SME. Jeho slová včera potvrdil aj hovorca Jánošík.

„Tento termín je reálny, ale celá súťaž musí byť transparentná,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Súťažné podklady a kritériá výberu musia byť podľa neho jednoznačné. Inak hrozí, že neúspešní investori by sa mohli odvolať a celý proces by sa zabrzdil.

Na východ do 2010

Ministerstvo dopravy sa nevzdalo ani myšlienky, že na východ Slovenska povedie diaľnica už v roku 2010. V najnovšom dokumente, ktorý má prerokovať vláda, však pripustilo, že to bude bez náročných úsekov v okolí Žiliny a Martina. Tie sa dostavajú o dva roky neskôr.

Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy pripraviť na výstavbu 348,3 kilometra a odovzdať 237,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.

„Je to na hrane realizovateľnosti. Ak sa však ministerstvu podarí presadiť celú legislatívu tak, ako ju navrhlo, mali by to všetko stihnúť,“ povedal Palčák.

V záujme urýchlenej výstavby navrhuje ministerstvo okrem iného aj zákon, ktorý umožní stavať diaľnice na majetkovo nevyrovnaných pozemkoch. Viacerí právnici sa už vyjadrili, že zákon môže naraziť na ústavu, keďže zasahuje do práv občanov.

Balíky diaľnic

V prvom balíku v hodnote 2,2 miliardy eur sú úseky medzi Dubnou Skalou a Ivachnovou a na východe Slovenska medzi Jánovcami a Jablonovom a Fričovcami a Sviniou.

Medzi Nitrou a Tekovskými Nem­cami sa postaví rýchlostná cesta, ktorá je súčasťou druhého balíka. Obstarávacia cena je pol miliardy eur.

O pol roka vyhlási ministerstvo dopravy tender aj na tretí balík. V ňom sú úseky medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou za 1,2 miliardy eur.

(th)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 371
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 470
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 712
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 240
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 009
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 981
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 907
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 700
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 498
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Premiér ľuďom pri energiách klamal, faktúry sa musia platiť, tvrdí SaS

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop