PODĽA POLITIKA OPOZIČNEJ SDKÚ-DS SA MÁ VYTVORIŤ SPOLOČNÝ PODNIK S ČESKÝMI DRÁHAMI ALEBO ICH DIVÍZIOU CARGA, V KTOROM BY MALO SLOVENSKÉ CARGO MENŠINOVÝ, NAJVIAC 34-PERCENTNÝ PODIEL

Prokopovič tvrdí, že sa pripravuje vytunelovanie ZSSK Cargo

BRATISLAVA 11. novembra (SITA) - Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a ...

BRATISLAVA 11. novembra (SITA) - Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a prípravu na vytunelovanie. Ak by sa podľa neho pripravovala výhodná privatizácia a predaj podniku za podmienok, ako predpokladala bývalá vláda Mikuláša Dzurindu, opozičná strana by to podporila. Bývalý minister dopravy v tejto súvislosti pripomenul, že predošlá vláda chcela ZSSK Cargo predať za 19,5 mld. Sk, ale terajší premiér Robert Fico a minister dopravy Ľubomír Vážny, keď boli v opozícii, privatizačné zámery vtedajšej vlády kritizovali ako rozpredávanie a rozkrádanie.

"Chystá sa vytunelovanie, vykradnutie tohto podniku spôsobom, že sa vytvorí spoločný podnik s Českými dráhami a ich divíziou Cargo, ktorá by sa mala osamostatniť v decembri. Slovenské Cargo by tam malo vstúpiť s menšinovým, najviac 34-percentným podielom," vyslovil predpoklad Prokopovič. Ako ďalej odhadol, ľahko by sa mohlo stať, že vedenie nového spoločného podniku o niekoľko rokov rozhodne, že tento podnik nesplnil ich očakávanie a vrátili by slovenské Cargo späť, ale už bez aktív a so starými vagónmi a niekoľko tisíc zamestnancami.

Od 1. januára 2009 má byť úplná liberalizácia nákladnej dopravy v Európskej únii, keď už budú mať spoločnosti voľný prístup s vlastnými dopravnými prostriedkami na trh iných členských štátov únie. "Nevidím dôvod, prečo by mali brať vysoko stratové Cargo, keď za rok ho môžu dostať úplne zadarmo a nemusia si zobrať partnera, ktorý je stratový," dodal Prokopovič o prípadnom záujme českého a rakúskeho Carga o slovenský podnik. Opozičný politik má podozrenie, že v pozadí je snaha vytiahnuť zo slovenského Carga aktíva a postupne sa ho zbaviť.

Vláda Fica podľa Prokopoviča nevie, čo robiť ďalej s týmto podnikom. "Nechce porušiť svoje slová a spustiť privatizáciu, aj keď si myslím, že už je veľmi neskoro. Kvôli liberalizácii nákladnej dopravy v Európskej únii o ňu už nebude mať nikto záujem," tvrdí politik SDKÚ-DS. Podľa neho do minuloročnej straty ZSSK Cargo vo výške necelých 2 mld. Sk bola zahrnutá aj rezerva za 1,2 mld. Sk na environmentálne záťaže, čo Prokopovič označil za umelo vytvorenú stratu. Pritom z uvedenej rezervy, ako dodal, nebolo nič použité.

O možnej budúcej užšej spolupráci ZSSK Cargo s českým partnerom ČD Cargo v rámci strategických rozvojových plánov informoval v októbri hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Vzhľadom na analýzu viacerých možností je však podľa neho zatiaľ predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by malo ísť. ZSSK Cargo vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Zakladateľom a stopercentným vlastníkom akcií je štát, jeho práva ako akcionára vykonáva ministerstvo dopravy. ZSSK Cargo hospodárila podľa predbežných výsledkov v minulom roku so stratou 266,2 mil. Sk, čo medziročne znamená jej zníženie o 718,7 mil. Sk. ZSSK Cargo prepravila vlani 50,055 mil. ton tovaru, čo bolo oproti roku 2005 viac o 4,8 %. Spoločnosť ČD Cargo by mala vzniknúť vyčlenením nákladnej dopravy z Českých dráh v decembri tohto roku. Nákladná doprava ČD je piata najväčšia v Európe. Vlani prepravila vyše 80 mil. ton tovarov.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 480
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 147
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 145
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 267
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 168
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 278
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 088
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 633
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 516

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop