PORTRÉT NA SOBOTU

Janek: Nebojme sa originálnych riešení

Nápad nosil v hlave päť rokov. Dnes reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú firmy, ktoré vyžadujú presnosť na tisíciny milimetra.Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea BARTOLOMEJ JANEK.

(Zdroj: PRE SME – Róbert Sándor)

Nápad nosil v hlave päť rokov. Dnes reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú firmy, ktoré vyžadujú presnosť na tisíciny milimetra. Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea BARTOLOMEJ JANEK.

PREŠOV. Nápad nosil v hlave päť rokov. Ďalšie dva ho vyrábal a skúšal doma v garáži. Po medzinárodných registráciách, ktoré zabezpečili svetovú ochranu patentu, začali ho sério­vo vyrábať. Reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú lídri vo výrobe robotov, v leteckom priemysle, zbrojárstve, producenti medicínskych prístrojov, obrábacích, tlačiarenských, textilných strojov. Všade, kde sa vyžaduje presnosť na tisíciny milimetra.

Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea, ktorá patrí medzi absolútnu svetovú špičku producentov ložiskových prevodoviek na svete, Bartolomej Janek.

Robot epileptik

Pred tridsiatimi rokmi, po absolvovaní štúdia obrábacích strojov so zameraním na robotiku na Vysokej škole technickej v Košiciach nastúpil do prešovského VUKOV-u ako konštruktér. Výskumný ústav bol garantom robotizácie v bývalom Československu.

Dušou matematik a fyzik, ktorý sa v dizertačnej práci zameral na dynamiku zložitých mechanických systémov, rozmýšľal, ako odstrániť základný nedostatok vyvinutých robotov.

„Predovšetkým mali zlé dynamické vlastnosti, boli nepresné, boli problémy s polohovaním. Aj keď sme používali japonské prevodovky, robot sa pri práci triasol ako epileptik. S takým veľa nenarobíte,“ spomína na „pravek“ nápadu jeho autor.

Zariadenie plní zároveň dve funkcie – ložiska a otáčkového reduktora, teda prevodovky. Princíp fungovania vysvetľuje na modeli robota svetové lídra, spoločnosti KUKA, ktorý patrí medzi najprestížnejších odberateľov prešovskej firmy.

„Tento robot používajú v montážnych linkách automobiliek. Manipuluje s ťažkými bremenami ako napríklad blok motora. A musí s ním pracovať veľmi presne. Pri montáži okien na osobné autá musí uložiť sklo s presnosťou desatín či stotín milimetra. Ďalší robot tlakovou pištoľou nanesie okolo tmel, tretí založí tesniacu gumu. Keby pracovali nepresne, voda by zatekala do interiéru. To si žiaden výrobca nemôže dovoliť.“

Robot v montážnej linke zaťažený bremenom vykonáva súčasne viac pohybov v rôznych polohách. „Tieto sily zachytáva ložisko. Konštrukčne je vyriešené tak, aby sa nedeformovalo. Prevodovka zasa musí byť podľa možnosti čo najmenšia, má však mať vysoký výkon. Volá sa to výkonová hustota. Ani jedna z prevodoviek, ktoré sme v tom čase použili, nespĺňala tieto kritériá.“

V garáži

Mladému inžinierovi, výskumnému pracovníkovi v odbore vývoja pohonov pre roboty, problém nedal spávať. Výzva bola preňho dvojnásobná. V Európe sa v tom čase nikto nevenoval vývoju a výrobe ložiskových reduktorov. Robila to len filiálka japonskej firmy, no ani jej prevodovky neboli podľa jeho predstáv.

Niekedy v roku 1985 už mal akú-takú víziu. „Nápad som nosil v hlave päť rokov, kým úplne nedozrel. Potom to náhle pri­šlo.“ Dva roky potom vyrábal funkčný model. Prípravu financoval z vlastného vrecka. Model skúšal doma v garáži na drevenom ponku. „Musel som odcestovať do Talianska. S otcom som každý deň telefonoval, hlásil mi namerané charakteristiky. Reduktor nabehal niekoľko tisíc hodín. Moja predstava sa potvrdila.“ Z modelu sa zachovali len fotografie. „Boli to hektické časy, viackrát sme sa sťahovali, kdesi sa stratil. Škoda. Pre mňa má nevyčísliteľnú hodnotu.“

Revolúcia

Skôr, ako sa začala sériová výroba, reduktor patentovali na Slovensku. Potom ho v roku 1994 zaregistrovali v Nemecku, neskôr vo Švajčiarsku, Švédsku i v Japonsku. Vybral si najuznávanejšie patentové úrady, ktoré nový produkt dokonale prelustrovali a porovnali s inými patentovanými výrobkami tohto druhu. Certifikáty sú zárukou, že ide o technické riešenie, ktoré nebolo použité nikde na svete. „Nemôže sa teda stať, že o pár rokov nám niekto zamáva akýmsi papierom pred nosom, že také čosi tu už bolo a my sme len prevzali o zdokonalili nápad niekoho iného,“ hovorí Janek.

„Garážový projekt“ predstavili v roku 1997 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v nemeckom Hannoveri. Záujem bol obrovský.

„Zrazu sa objavil pred naším stánkom nejaký Japonec. Stál tam hodinu, dve, prezeral si reduktor z každej strany, listoval v technických údajoch. Pozvali sme ho a ponúkli slovenským pivom. Predstavil som sa mu ako autor technického riešenia reduktora. On na to: Volám sa Yamada, som autorom reduktora našej firmy. Aj keď sme dodnes konkurentmi so všetkým, čo k tomu patrí, navzájom sa vážime a rešpektujeme.“

O revolučné reduktory z Prešova je vo svete záujem. Vlani ich vyrobili 20-tisíc, medziročný nárast produkcie je približne štvrtinový. Medzi rozhodujú­cich odberateľov patrí jeden z najväčších svetových výrobcov robotov, nemecká spoločnosť Kuka, ktorá svoje zariadenia dodáva do automobilových liniek, a talianska firma Comau, patriaca do skupiny Fiat. Jedným z posledných zákazníkov je najväčší európsky výrobca lietadiel.

„Predtým tu bola materská škola. Keď sme budovu kúpili, museli sme ju poriadne nafúknuť. O chvíľu nám ani to nebude stačiť,“ usmieva sa vynálezca.

Zo samostatného výskumného pracovníka je technický riaditeľ spoločnosti s obrovskou perspektívou. „Pracuje u nás vynikajúci tvorivý tím. Myslím si, že na Slovensku máme veľký potenciál ľudí s originálnymi nápadmi. Bez masívnej štátnej podpory školstva, vedy a výskumu však často vychádza nazmar.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 972
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 081
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 688
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 559
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 416
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 827
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Štátne Cargo reaguje na Ficov balíček, chce znížiť príspevky zamestnancom

Zmeny v príspevkoch predstavili traja poslanci za stranu Smer, prihlásil sa k nim aj premiér a minister práce.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.