AKTUALIZOVANÉ 15:35

SDKÚ: Pripravuje sa vytunelovanie Carga

BRATISLAVA 9. novembra - Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a prípravu na vytunelovanie.

BRATISLAVA 9. novembra (SITA) - Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a prípravu na vytunelovanie. Ak by sa podľa neho pripravovala výhodná privatizácia a predaj podniku za podmienok, ako predpokladala bývalá vláda Mikuláša Dzurindu, opozičná strana by to podporila. Bývalý minister dopravy v tejto súvislosti pripomenul, že predošlá vláda chcela ZSSK Cargo predať za 19,5 mld. Sk, ale terajší premiér Robert Fico a minister dopravy Ľubomír Vážny, keď boli v opozícii, privatizačné zámery vtedajšej vlády kritizovali ako rozpredávanie a rozkrádanie.

"Chystá sa vytunelovanie, vykradnutie tohto podniku spôsobom, že sa vytvorí spoločný podnik s Českými dráhami a ich divíziou Cargo, ktorá by sa mala osamostatniť v decembri. Slovenské Cargo by tam malo vstúpiť s menšinovým, najviac 34-percentným podielom," vyslovil predpoklad Prokopovič. Ako ďalej odhadol, ľahko by sa mohlo stať, že vedenie nového spoločného podniku o niekoľko rokov rozhodne, že tento podnik nesplnil ich očakávanie a vrátili by slovenské Cargo späť, ale už bez aktív a so starými vagónmi a niekoľko tisíc zamestnancami.

Od 1. januára 2009 má byť úplná liberalizácia nákladnej dopravy v Európskej únii, keď už budú mať spoločnosti voľný prístup s vlastnými dopravnými prostriedkami na trh iných členských štátov únie. "Nevidím dôvod, prečo by mali brať vysoko stratové Cargo, keď za rok ho môžu dostať úplne zadarmo a nemusia si zobrať partnera, ktorý je stratový," dodal Prokopovič o prípadnom záujme českého a rakúskeho Carga o slovenský podnik. Opozičný politik má podozrenie, že v pozadí je snaha vytiahnuť zo slovenského Carga aktíva a postupne sa ho zbaviť.

Vláda Fica podľa Prokopoviča nevie, čo robiť ďalej s týmto podnikom. "Nechce porušiť svoje slová a spustiť privatizáciu, aj keď si myslím, že už je veľmi neskoro. Kvôli liberalizácii nákladnej dopravy v Európskej únii o ňu už nebude mať nikto záujem," tvrdí politik SDKÚ-DS. Podľa neho do minuloročnej straty ZSSK Cargo vo výške necelých 2 mld. Sk bola zahrnutá aj rezerva za 1,2 mld. Sk na environmentálne záťaže, čo Prokopovič označil za umelo vytvorenú stratu. Pritom z uvedenej rezervy, ako dodal, nebolo nič použité.

O možnej budúcej užšej spolupráci ZSSK Cargo s českým partnerom ČD Cargo v rámci strategických rozvojových plánov informoval v októbri hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Vzhľadom na analýzu viacerých možností je však podľa neho zatiaľ predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by malo ísť. ZSSK Cargo vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Zakladateľom a stopercentným vlastníkom akcií je štát, jeho práva ako akcionára vykonáva ministerstvo dopravy. ZSSK Cargo hospodárila podľa predbežných výsledkov v minulom roku so stratou 266,2 mil. Sk, čo medziročne znamená jej zníženie o 718,7 mil. Sk. ZSSK Cargo prepravila vlani 50,055 mil. ton tovaru, čo bolo oproti roku 2005 viac o 4,8 %. Spoločnosť ČD Cargo by mala vzniknúť vyčlenením nákladnej dopravy z Českých dráh v decembri tohto roku. Nákladná doprava ČD je piata najväčšia v Európe. Vlani prepravila vyše 80 mil. ton tovarov.

Ministerstvo: Opozícia by si mala naštudovať rozdiel medzi privatizáciou a vytvorením spoločného podniku

Žiadna skrytá, ani iná forma privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovensko sa nepripravuje. V reakcii na dnešné vyjadrenia exministra dopravy Pavla Prokopoviča (SDKÚ-DS) o nevýhodnosti prípadného vytvorenia spoločného podniku českého a slovenského Carga to pre TASR uviedol hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Marian Jánošík.

"V súčasnosti sa analyzuje možnosť rozvoja Carga ako samostatného subjektu a možnosť rozvoja spoločnosti v spolupráci s iným subjektom. Všetky ostatné otázky sú zatiaľ predčasné," vyhlásil Jánošík. Podľa neho by si "ekonomickí experti opozície zrejme mali lepšie naštudovať rozdiel medzi privatizáciou a vytvorením spoločného podniku".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 630
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 889
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 092
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 671
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 358
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 154
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 087
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 696
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 608

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.