BRATISLAVA. Rozpočet sa nestane brzdou zavedenia eura na Slovensku. Podľa najnovšieho odhadu ministerstva financií, o ktorom bude zajtra rokovať vláda, skončia verejné financie tento rok s deficitom 45,7 miliardy korún. V podiele na hrubom domácom produkte je to dva a pol percenta.
Pomohli dane a nižší dlh
Najnovší odhad schodku je oproti schválenému plánu približne o sedem miliárd korún nižší. Pod lepší vývoj rozpočtu sa podpísali najmä vyššie dane a nižšie náklady na štátny dlh. Ekonómovia tvrdia, že to zvýšilo pravdepodobnosť prijatia eura na Slovensku v roku 2009. Rozpočtové odhady ministerstva financií vytvorili predpoklad na ďalšie posilňovanie koruny.
Konečný schodok však bude o niečo vyšší. Ministerstvo financií prvýkrát oficiálne uviedlo, že súčasťou rozpočtu sa okrem verejnoprávnych médií stane zrejme aj Národná diaľničná spoločnosť. „Eurostat vyjadril názor, že tieto inštitúcie pravdepodobne nespĺňajú všetky kritériá na zaradenie mimo sektora verejnej správy,“ uvádza sa v analýze ministerstva.
Verdikt o diaľničnej spoločnosti mal štatistický úrad EÚ oznámiť 22. októbra. Neurobil tak. Očakáva sa, že by to malo byť tento mesiac. Ak podľa predpokladov zaradí diaľničnú spoločnosť do rozpočtu, schodok verejných financií stúpne na 2,7 percenta HDP. Na zavedenie eura v roku 2009 je potrebné, aby to nebolo viac ako tri percentá. „Bez ohľadu na konečné rozhodnutie Eurostatu splnenie maastrichtského kritéria nie je z pohľadu fiškálnej politiky ohrozené,“ tvrdí v analýze ministerstvo financií.
Bez diaľnic by to bolo lepšie
Nové čísla o vývoji rozpočtu v tomto roku sú podľa ekonómky Slovenskej sporiteľne Márie Valachyovej postavené na reálnych predpokladoch. „Riziko, že Slovensko nesplní maastrichtské kritérium na zavedenia eura je po zverejnení tejto správy nižšie,“ povedala Valachyová.
Myslí si to aj analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Peter Goliaš. Povedal však, že vláda zatiaľ neurobila maximum na prijatie eura. Najmä v tom, že sa rozhodla pre drahšiu alternatívu výstavby diaľnic cez súkromno-verejné projekty. Počíta s tým, že takto sa v nasledujúcich rokoch postaví približne 150 kilometrov diaľnic.
Minister financií Ján Počiatek navrhoval zhruba o 60 kilometrov menej. To malo zabezpečiť, aby nám únia pri rozhodovaní, či nás zoberie do eurozóny, nemohla vyčítať, že rozpočet sa v budúcnosti môže pre diaľnice dostať do problémov. „Ak by vláda prijala návrh ministerstva ohľadne súkromno-verejných projektov na diaľnice, pravdepodobnosť na prijatie eura by mohla byť vyššia,“ povedal Goliaš.
Zverejnená prognóza rozpočtu na tento rok uvoľnila podľa Valachyovej cestu pre to, aby sa koruna naďalej posilňovala.