MINISTERSTVO FINANCIÍ ZLEPŠILO TOHTOROČNÝ ROZPOČET

Rozpočet nebude prekážkou pre euro

Aj po zaradení Národnej diaľničnej spoločnosti by mal rozpočet bez väčších problémov vyhovieť euru. Tvrdí to v najnovšej prognóze ministerstvo financií. Koruna by sa mala preto naďalej posilňovať.

Úvery, ktoré si tento rok zobrala Národná diaľničná spoločnosť na výstavbu diaľnic, zavedenie eura v januári 2009 neovplyvnia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Rozpočet sa nestane brzdou zavedenia eura na Slovensku. Podľa najnovšieho odhadu ministerstva financií, o ktorom bude zajtra rokovať vláda, skončia verejné financie tento rok s deficitom 45,7 miliardy korún. V podiele na hrubom domácom produkte je to dva a pol percenta.

Pomohli dane a nižší dlh

Najnovší odhad schodku je oproti schválenému plánu približne o sedem miliárd korún nižší. Pod lepší vývoj rozpočtu sa podpísali najmä vyššie dane a nižšie náklady na štátny dlh. Ekonómovia tvrdia, že to zvýšilo pravdepodobnosť prijatia eura na Slovensku v roku 2009. Rozpočtové odhady ministerstva financií vytvorili predpoklad na ďalšie posilňovanie koruny.

Konečný schodok však bude o niečo vyšší. Ministerstvo financií prvýkrát oficiálne uviedlo, že súčasťou rozpočtu sa okrem verejnoprávnych médií stane zrejme aj Národná diaľničná spoločnosť. „Eurostat vyjadril názor, že tieto inštitúcie pravdepodobne nespĺňajú všetky kritériá na zaradenie mimo sektora verejnej správy,“ uvádza sa v analýze ministerstva.

Verdikt o diaľničnej spoločnosti mal štatistický úrad EÚ oznámiť 22. októbra. Neurobil tak. Očakáva sa, že by to malo byť tento mesiac. Ak podľa predpokladov zaradí diaľničnú spoločnosť do rozpočtu, schodok verejných financií stúpne na 2,7 percenta HDP. Na zavedenie eura v roku 2009 je potrebné, aby to nebolo viac ako tri percentá. „Bez ohľadu na konečné rozhodnutie Eurostatu splnenie maastrichtského kritéria nie je z pohľadu fiškálnej politiky ohrozené,“ tvrdí v analýze ministerstvo financií.

Bez diaľnic by to bolo lepšie

Nové čísla o vývoji rozpočtu v tomto roku sú podľa ekonómky Slovenskej sporiteľne Márie Valachyovej postavené na reál­nych predpokladoch. „Riziko, že Slovensko nesplní maastrichtské kritérium na zavedenia eura je po zverejnení tejto správy nižšie,“ povedala Valachyová.

Myslí si to aj analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Peter Goliaš. Povedal však, že vláda zatiaľ neurobila maximum na prijatie eura. Najmä v tom, že sa rozhodla pre drahšiu alternatívu výstavby diaľnic cez súkromno-verejné projekty. Počíta s tým, že takto sa v nasledujúcich rokoch postaví približne 150 kilometrov diaľnic.

Minister financií Ján Počiatek navrhoval zhruba o 60 kilometrov menej. To malo zabezpečiť, aby nám únia pri rozhodovaní, či nás zoberie do eurozóny, nemohla vyčítať, že rozpočet sa v budúcnosti môže pre diaľnice dostať do problémov. „Ak by vláda prijala návrh ministerstva ohľadne súkromno-verejných projektov na diaľnice, pravdepodobnosť na prijatie eura by mohla byť vyššia,“ povedal Goliaš.

Zverejnená prognóza rozpočtu na tento rok uvoľnila podľa Valachyovej cestu pre to, aby sa koruna naďalej posilňovala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 316
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 592
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 060
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 581
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 701
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 278
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 237
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 057
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 023
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 984

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

Neprehliadnite tiež

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok