PORTRÉTNA SOBOTU

Majoroš: S funkciou stúpa aj lojalita

Prezidentom Slovak Telekom je MIROSLAV MAJOROŠ už piaty rok. Za svoju osobnú výzvu považuje pracovať s tímom ľudí, ktorých si často nevybral sám a pritom ich musí byť schopný presvedčiť, aby išli za spoločným cieľom.

(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Podľa Majoroša čím vyššie sa manažér dostane vo firemnej hierarchii, nároky na špecifickú odbornosť klesajú. „Paradoxne, čím idete vo firemnej hierarchii vyššie, tým je vaša odbornosť menej dôležitá.“ Napríklad správca internetového servera musí byť odborník, na úrovni predstavenstva však takáto odbornosť nie je najdôležitejšia. Rozhodujúce vlastnosti manažéra sú podľa neho flexibilita, strategické myslenie, nadhľad, schopnosť rýchlo a správne reagovať a lojalita k firme. „Čím vyššie idete, tým je lojalita dôležitejšia.“

Do Slovak Telekomu, v tom čase Slovenských telekomunikácií, prišiel na začiatku roka 2003 z počítačovej firmy IBM, ktorej aktivity na slovenskom a neskôr aj na českom trhu viedol spolu takmer deväť rokov. Ponuku byť prezidentom Slovak Telekomu dostal od akcionárov spoločnosti, teda od Deutsche Telekomu. Najprv ju odmietol: „Za žiadnych okolností!“ Veď asi dva roky predtým si nechal zrušiť pevnú linku. Po dlhších rozhovoroch však ponuku prijal. Okrem toho, že bola v Prahe, kde vtedy pôsobil, zlá dopravná situácia, myslel si, že sa na Slovensku dejú zaujímavé veci. A to nielen v telekomunikáciách.

Jeho úlohou v pološtátnom operátorovi pevných liniek bolo zreštrukturalizovať firmu, ktorá mala v tom čase viac ako 10-tisíc zamestnancov. V súčasnosti zamestnáva zhruba štvrtinu z počtu na prelome tisícročí.

Kolegov si nevyberá sám

Na rozdiel od riaditeľov na nižších úrovniach si Majoroš nemôže sám vyberať svojich priamych podriadených, napríklad výkonných viceprezidentov. Na úrovni predstavenstva sa vrcholoví manažéri vyberajú dohodou akcionárov. „Ja sa nemôžem rozhodnúť sám, že vymením napríklad niektorého z výkonných viceprezidentov. Je to diskusia medzi Deutsche Telekomom, štátom a mnou.“

Jeho práca je však zaujímavejšia, keď musí robiť s tímom, čo si sám nevyberá, a zároveň je za všetko zodpovedný. A ak s niekým nedokáže vychádzať, sú len dve možnosti. Buď sa hrany obrúsia, alebo sa vzťah vyostrí. To sa už v minulosti stalo.

O nových ľuďoch, ktorí majú prísť na kľúčové pozície na nižšej úrovni, chce vedieť a prípadne spolurozhodovať o ich výbere. Ide napríklad o pozície na marketingu, technických oddeleniach či na personálnom oddelení. Hovorí však, že vedúcim pracovníkom treba nechať voľné pole pôsobnosti. „Keď im vezmete právomoci, prestanú pracovať a začnú sa vyhovárať, prečo veci nejdú.“ Ak však právomoci majú, nesú aj zodpovednosť v prípade problémov.

Nový generálny riaditeľ T-Mobilu Milan Vašina je jeho kolegom v predstavenstve mobilného operátora. Slovak Telekom je totiž stopercentným akcionárom T-Mobilu. „V rámci Deut­sche Telekomu to funguje tak, že sme v jednom tíme.“

Odkedy je T-Mobile súčasťou skupiny Slovak Telekom, môže Majoroš zasahovať do fungovania mobilnej dcéry Telekomu. Firmy totiž hľadajú možnosti, ako zefektívniť svoje aktivity. „Niektoré činnosti totiž vykonávame paralelne. Ide napríklad o predajné miesta. Niektoré z nich treba vylepšiť, iné môžeme zjednotiť.“

Doma nepracuje

Biznisu sa niekedy venuje aj počas víkendov. „Niektoré stretnutia sa totiž cez týždeň nedajú stihnúť.“ Okrem toho máva občas po večeroch pracovné stretnutia, a tak sa domov nedostane o siedmej ako inokedy. Prácu a materiály si domov nenosí. „Moja rodina si nezaslúži, aby som doma pracoval. To radšej ostanem dlhšie v práci.“ Rodina Majorošovcov si iné, ako že je otec dlho v práci, ani nepamätá. „Rozumná žena vidí len dve možnosti – buď je manžel doma a aj peňazí a komfortu je menej, alebo je v práci dlhšie a sú aj dovolenky.“

Jeho pracovný čas sa rokmi zefektívnil. „Zo začiatku som bol aj ja spotený manažér, musel som študovať dokumenty do detailov, hľadať v pozadí spojitosti.“ Príprava na stretnutia už pre neho nie je taká náročná. V problematike je už zorientovaný. Ani teraz, keď má za sebou 13-ročnú skúsenosť vedenia firiem, si však neprizná, že už je skúsený manažér.

Získavaním nových skúseností a vedomostí sa podľa neho rozhodovanie nezľahčuje. „Každá situácia je iná, ale skúsenosti a vedomosti mi uľahčujú sa pozerať na problémy z iných uhlov pohľadu, čo sa často podpíše pod dobré rozhodnutie.

885 miliónov

Slovak Telekom patrí medzi firmy, ktoré už dostali nejednu pokutu od regulačných úradov. Neberie ich však osobne. Najväčšiu pokutu, 885 miliónov korún, dostal bývalý monopol za obdobie rokov 1999 a 2002. To bolo ešte predtým, ako prišiel do Slovak Telekomu. S väčšinou pokút nesúhlasí.

Pokuty sú podľa neho súčasťou telekomunikačného biznisu. Dodáva však, že by sa pri ich ukladaní malo postupovať na základe väčšieho množstva informácií a citlivejšie. Slovenské regulačné orgány však nekritizuje. Aj v okolitých krajinách totiž podľa neho prebiehajú diskusie o výške a oprávnenosti pokút pre telekomunikačné firmy.

„Keď budú úrady takýmto spôsobom regulovať rozvoj nových služieb, tak sa Európa môže dostať do situácie, keď my budeme diskutovať o pokutách, rýchlo expandujúce ázijské firmy skúpia európske telekomunikačné podniky.“

Slovak Telekom je firmou, ktorú niektorí ľudia kritizujú za vyššie ceny pripojenia na internet či za ceny telefonovaní. Prejavujú to najmä v diskusných fórach na internete. Majoroš diskusie občas číta, ale sám sa do nich nezapája.

„Mrzí ma obsah príspevkov. Ukazuje sa v nich neznalosť problematiky a ‘schopnosť’ ľudí robiť maximálne závery na základe minima informácií.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 022
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 294
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 886
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 859
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 109
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 164
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 107
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 295
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 238
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 059

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme sa pozrieť na miesto, ktoré funguje ako európsky veľkosklad pre drogy.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi, najdrahšie zas už tradične v centre mesta.

PLUS

Ako vidia nevidiaci v snoch a predstavách

Aj nevidiaci majú predstavy, sny alebo vizuálne spomienky.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop