ČESKÁ VLÁDA UVAŽUJE O SPOJENÍ SO SLOVENSKÝM NÁKLADNÝM PREPRAVCOM

Železničné podniky majú spojiť

Aj štátne železničné firmy sa učia, čo je to medzi sebou súťažiť. Myšlienka spojiť podniky českej a slovenskej nákladnej prepravy vznikla zo strachu z ambícií poľského, maďarského, ale najmä rakúskeho štátneho podniku.

BRATISLAVA. Český a slovenský štátni nákladní prepravcovia sa možno spoja. Informoval o tom včera český denník Hospodářské noviny. Slovenský podnik, ministerstvo dopravy aj úrad vlády scenár spojenia pripúšťajú. Hovorkyňa premiéra Silvia Glendová nepoprela informáciu, že na tému spojenia firiem už Robert Fico rokoval aj s predsedom českej vlády Mirkom Topolánkom.

Špecialisti na dopravu pridávajú dôvody, ktoré k spojeniu českého a slovenského carga vlády oboch republík vedú. Na českú a slovenskú firmu stále viac tlačí expanzia okolitých železničných podnikov. Hranice krajín majú stále menšiu úlohu, konkurenciu už nezastavujú, bývalé štátne monopoly preto už nemajú nič isté.

Na koľaje už môžu aj iní

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vidí za úvahami o spojení dôsledky liberalizácie železničného trhu. Myslia sa ňou opatrenia Európskej únie, ktoré búrajú umelé zábrany pre prepravcov, ktorí chcú konkurovať veľkým domácim železničným spoločnostiam. Najdôležitejšie je to, že koľajnice vlastnia iné firmy ako tie, ktoré po nich jazdia. Napríklad slovenské cargo tak nemôže zabrániť zahraničným konkurentom, ale ani novým slovenským firmám, aby prepravovali po Slovensku stále viac.

Okrem toho, železničným prepravcom berie stále viac zákaziek kamiónová doprava. Tú uprednostňujú najmä tie odvetvia priemyslu, ktoré vyžadujú dodávky s často až minútovou presnosťou doručenia. „Nákladné železničné spoločnosti v jednotlivých krajinách sa musia začať pozerať aj po iných tr­hoch, aby prežili tvrdú konkurenciu,“ povedal Palčák.

Dôkazom je aj rakúsky Rail Cargo, ktorý má záujem o maďarského konkurenta MÁV Cargo. Kúpiť ho chce aj slovenská investičná skupina Slavia Capital. V stredoeurópskom priestore zohráva významnú úlohu aj poľský PKP Cargo.

Slovákom fúzia pomôže

České cargo je v objeme prepravy väčšie ako slovenské a na rozdiel od našej firmy je v zisku. Palčák však pripomína, že v posledných troch rokoch česká firma znížila celkovú prepravu vrátane tranzitu, ktorý cez Česko len prechádzal. „Tiež majú dôvod obzerať sa okolo seba.“

Výhodami fúzie by bolo zníženie nákladov na prevádzkové riadenie, prerozdelenie si trhov či výmena informácií. Negatíva sa podľa Palčáka nedajú jasne vyšpecifikovať, pretože to bude záležať na tom, ako si spoločnosti medzi sebou rozdelia kompetencie.

„V každom prípade, takáto fúzia by mohla ekonomicky pomôcť slovenskému cargu,“ uzatvoril Palčák.

Opatrný v detailnom hodnotení dosahov možného spojenia je aj riaditeľ železničnej divízie špedičnej firmy DHL Vladimír Brna. Podľa neho je to krok k vytvoreniu jednotnej európskej železničnej siete. Tá by západným firmám umožnila cez územie Česka a Slovenska rýchle spojenie s ukrajinským či ruským trhom.

Brna si zároveň myslí, že ak by došlo k zjednoteniu obchodných aktivít oboch spoločností a zároveň k spoločnému využívaniu vozňového parku, „uľahčilo by to spoluprácu medzi zákazníkom a cargo spoločnosťou, zjednodušilo postupy a zároveň umožnilo lepší a širší výber vozňov“. Jednoznačne by to zlepšilo podmienky na trhu.

Slováci spojenie pripúšťajú


Na otázku, či vznikne spoločný železničný podnik, odpovedala hovorkyňa premiéra Silvia Glendová, že „je to zatiaľ otázkou budúcnosti“. Ministerstvo dopravy ako jediný akcionár slovenského carga pripomenul, že v rámci strategických rozvojových plánov spoločnosti sa uvažuje aj o alternatíve užšej spolupráce s českým partnerom. „Vzhľadom na to, že sa analyzujú viaceré možnosti, je predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by mohlo ísť,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Manažment carga možnú spoluprácu komentovať odmietol. „Je to v kompetencii ministerstva dopravy,“ povedal hovorca ŽSSK Cargo Slovakia Ján Tréger.

(th)


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 400
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 401
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 046
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 736
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 522
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 858
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 615
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 050
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 184
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Predaj Jaguar Land Rover vzrástol o 16 percent

Prispel k tomu zvýšený odbyt v Číne a Severnej Amerike.

Kažimír: Členské štáty by mali prestať súperiť v daniach

Päťpercentnú daň považuje minister financií za ukrutne nízku.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Ústavný súd: pár eur z Carrefouru je v poriadku

Obchodný reťazec vrátil svojim veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur