ČESKÁ VLÁDA UVAŽUJE O SPOJENÍ SO SLOVENSKÝM NÁKLADNÝM PREPRAVCOM

Železničné podniky majú spojiť

Aj štátne železničné firmy sa učia, čo je to medzi sebou súťažiť. Myšlienka spojiť podniky českej a slovenskej nákladnej prepravy vznikla zo strachu z ambícií poľského, maďarského, ale najmä rakúskeho štátneho podniku.

BRATISLAVA. Český a slovenský štátni nákladní prepravcovia sa možno spoja. Informoval o tom včera český denník Hospodářské noviny. Slovenský podnik, ministerstvo dopravy aj úrad vlády scenár spojenia pripúšťajú. Hovorkyňa premiéra Silvia Glendová nepoprela informáciu, že na tému spojenia firiem už Robert Fico rokoval aj s predsedom českej vlády Mirkom Topolánkom.

Špecialisti na dopravu pridávajú dôvody, ktoré k spojeniu českého a slovenského carga vlády oboch republík vedú. Na českú a slovenskú firmu stále viac tlačí expanzia okolitých železničných podnikov. Hranice krajín majú stále menšiu úlohu, konkurenciu už nezastavujú, bývalé štátne monopoly preto už nemajú nič isté.

Na koľaje už môžu aj iní

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vidí za úvahami o spojení dôsledky liberalizácie železničného trhu. Myslia sa ňou opatrenia Európskej únie, ktoré búrajú umelé zábrany pre prepravcov, ktorí chcú konkurovať veľkým domácim železničným spoločnostiam. Najdôležitejšie je to, že koľajnice vlastnia iné firmy ako tie, ktoré po nich jazdia. Napríklad slovenské cargo tak nemôže zabrániť zahraničným konkurentom, ale ani novým slovenským firmám, aby prepravovali po Slovensku stále viac.

Okrem toho, železničným prepravcom berie stále viac zákaziek kamiónová doprava. Tú uprednostňujú najmä tie odvetvia priemyslu, ktoré vyžadujú dodávky s často až minútovou presnosťou doručenia. „Nákladné železničné spoločnosti v jednotlivých krajinách sa musia začať pozerať aj po iných tr­hoch, aby prežili tvrdú konkurenciu,“ povedal Palčák.

Dôkazom je aj rakúsky Rail Cargo, ktorý má záujem o maďarského konkurenta MÁV Cargo. Kúpiť ho chce aj slovenská investičná skupina Slavia Capital. V stredoeurópskom priestore zohráva významnú úlohu aj poľský PKP Cargo.

Slovákom fúzia pomôže

České cargo je v objeme prepravy väčšie ako slovenské a na rozdiel od našej firmy je v zisku. Palčák však pripomína, že v posledných troch rokoch česká firma znížila celkovú prepravu vrátane tranzitu, ktorý cez Česko len prechádzal. „Tiež majú dôvod obzerať sa okolo seba.“

Výhodami fúzie by bolo zníženie nákladov na prevádzkové riadenie, prerozdelenie si trhov či výmena informácií. Negatíva sa podľa Palčáka nedajú jasne vyšpecifikovať, pretože to bude záležať na tom, ako si spoločnosti medzi sebou rozdelia kompetencie.

„V každom prípade, takáto fúzia by mohla ekonomicky pomôcť slovenskému cargu,“ uzatvoril Palčák.

Opatrný v detailnom hodnotení dosahov možného spojenia je aj riaditeľ železničnej divízie špedičnej firmy DHL Vladimír Brna. Podľa neho je to krok k vytvoreniu jednotnej európskej železničnej siete. Tá by západným firmám umožnila cez územie Česka a Slovenska rýchle spojenie s ukrajinským či ruským trhom.

Brna si zároveň myslí, že ak by došlo k zjednoteniu obchodných aktivít oboch spoločností a zároveň k spoločnému využívaniu vozňového parku, „uľahčilo by to spoluprácu medzi zákazníkom a cargo spoločnosťou, zjednodušilo postupy a zároveň umožnilo lepší a širší výber vozňov“. Jednoznačne by to zlepšilo podmienky na trhu.

Slováci spojenie pripúšťajú


Na otázku, či vznikne spoločný železničný podnik, odpovedala hovorkyňa premiéra Silvia Glendová, že „je to zatiaľ otázkou budúcnosti“. Ministerstvo dopravy ako jediný akcionár slovenského carga pripomenul, že v rámci strategických rozvojových plánov spoločnosti sa uvažuje aj o alternatíve užšej spolupráce s českým partnerom. „Vzhľadom na to, že sa analyzujú viaceré možnosti, je predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by mohlo ísť,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Manažment carga možnú spoluprácu komentovať odmietol. „Je to v kompetencii ministerstva dopravy,“ povedal hovorca ŽSSK Cargo Slovakia Ján Tréger.

(th)


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 807
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 543
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 015
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 487
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 912
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 662
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 309
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 872
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop