ČESKÁ VLÁDA UVAŽUJE O SPOJENÍ SO SLOVENSKÝM NÁKLADNÝM PREPRAVCOM

Železničné podniky majú spojiť

Aj štátne železničné firmy sa učia, čo je to medzi sebou súťažiť. Myšlienka spojiť podniky českej a slovenskej nákladnej prepravy vznikla zo strachu z ambícií poľského, maďarského, ale najmä rakúskeho štátneho podniku.

BRATISLAVA. Český a slovenský štátni nákladní prepravcovia sa možno spoja. Informoval o tom včera český denník Hospodářské noviny. Slovenský podnik, ministerstvo dopravy aj úrad vlády scenár spojenia pripúšťajú. Hovorkyňa premiéra Silvia Glendová nepoprela informáciu, že na tému spojenia firiem už Robert Fico rokoval aj s predsedom českej vlády Mirkom Topolánkom.

Špecialisti na dopravu pridávajú dôvody, ktoré k spojeniu českého a slovenského carga vlády oboch republík vedú. Na českú a slovenskú firmu stále viac tlačí expanzia okolitých železničných podnikov. Hranice krajín majú stále menšiu úlohu, konkurenciu už nezastavujú, bývalé štátne monopoly preto už nemajú nič isté.

Na koľaje už môžu aj iní

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vidí za úvahami o spojení dôsledky liberalizácie železničného trhu. Myslia sa ňou opatrenia Európskej únie, ktoré búrajú umelé zábrany pre prepravcov, ktorí chcú konkurovať veľkým domácim železničným spoločnostiam. Najdôležitejšie je to, že koľajnice vlastnia iné firmy ako tie, ktoré po nich jazdia. Napríklad slovenské cargo tak nemôže zabrániť zahraničným konkurentom, ale ani novým slovenským firmám, aby prepravovali po Slovensku stále viac.

Okrem toho, železničným prepravcom berie stále viac zákaziek kamiónová doprava. Tú uprednostňujú najmä tie odvetvia priemyslu, ktoré vyžadujú dodávky s často až minútovou presnosťou doručenia. „Nákladné železničné spoločnosti v jednotlivých krajinách sa musia začať pozerať aj po iných tr­hoch, aby prežili tvrdú konkurenciu,“ povedal Palčák.

Dôkazom je aj rakúsky Rail Cargo, ktorý má záujem o maďarského konkurenta MÁV Cargo. Kúpiť ho chce aj slovenská investičná skupina Slavia Capital. V stredoeurópskom priestore zohráva významnú úlohu aj poľský PKP Cargo.

Slovákom fúzia pomôže

České cargo je v objeme prepravy väčšie ako slovenské a na rozdiel od našej firmy je v zisku. Palčák však pripomína, že v posledných troch rokoch česká firma znížila celkovú prepravu vrátane tranzitu, ktorý cez Česko len prechádzal. „Tiež majú dôvod obzerať sa okolo seba.“

Výhodami fúzie by bolo zníženie nákladov na prevádzkové riadenie, prerozdelenie si trhov či výmena informácií. Negatíva sa podľa Palčáka nedajú jasne vyšpecifikovať, pretože to bude záležať na tom, ako si spoločnosti medzi sebou rozdelia kompetencie.

„V každom prípade, takáto fúzia by mohla ekonomicky pomôcť slovenskému cargu,“ uzatvoril Palčák.

Opatrný v detailnom hodnotení dosahov možného spojenia je aj riaditeľ železničnej divízie špedičnej firmy DHL Vladimír Brna. Podľa neho je to krok k vytvoreniu jednotnej európskej železničnej siete. Tá by západným firmám umožnila cez územie Česka a Slovenska rýchle spojenie s ukrajinským či ruským trhom.

Brna si zároveň myslí, že ak by došlo k zjednoteniu obchodných aktivít oboch spoločností a zároveň k spoločnému využívaniu vozňového parku, „uľahčilo by to spoluprácu medzi zákazníkom a cargo spoločnosťou, zjednodušilo postupy a zároveň umožnilo lepší a širší výber vozňov“. Jednoznačne by to zlepšilo podmienky na trhu.

Slováci spojenie pripúšťajú


Na otázku, či vznikne spoločný železničný podnik, odpovedala hovorkyňa premiéra Silvia Glendová, že „je to zatiaľ otázkou budúcnosti“. Ministerstvo dopravy ako jediný akcionár slovenského carga pripomenul, že v rámci strategických rozvojových plánov spoločnosti sa uvažuje aj o alternatíve užšej spolupráce s českým partnerom. „Vzhľadom na to, že sa analyzujú viaceré možnosti, je predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by mohlo ísť,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Manažment carga možnú spoluprácu komentovať odmietol. „Je to v kompetencii ministerstva dopravy,“ povedal hovorca ŽSSK Cargo Slovakia Ján Tréger.

(th)


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 920
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 200
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 988
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 626

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.