AKTUALIZOVANÉ 16:00

Vzniká česko - slovenský obor v železničnej preprave

Sotva tri dni potom, čo česká vláda oznámila, že od decembra z Českých dráh vyčlení nákladnú dopravu do samostatnej firmy ČD Cargo, prišla v stredu správa o ďalšej zamýšľanej zmene.

Český a slovenský nákladný železničný prepravca plánujú užšiu spoluprácu.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Praha, Bratislava 25. októbra - Sotva tri dni potom, čo česká vláda oznámila, že od decembra z Českých dráh (ČD) vyčlení nákladnú dopravu do samostatnej firmy ČD Cargo, prišla v stredu správa o ďalšej zamýšľanej zmene. Český štát pracuje na tom, aby ČD Cargo prepojil s jeho slovenskou obdobou Cargo Slovakia. Informoval o tom dnes český denník Hospodářské noviny.

Kedy by k tomu malo dôjsť a ako by také spojenie mala vyzerať, ale nie je jasné. "Zatiaľ iba rokujeme. Nič viac preto v tejto chvíli nemožno povedať," uviedol český minister dopravy Aleš Řebíček. Podľa niektorých informácií sa skôr než o fúzii rokuje o holdingovom partnerstve.

Akciová spoločnosť ČD Cargo bude mať základné imanie takmer 9 miliárd Kč, čo je v prepočte 11,1 miliardy Sk, a od materskej firmy prevezme 13 000 zamestnancov.

Nákladná doprava ČD je 5. najväčšia v Európe; vlani prepravila vyše 80 miliónov ton tovarov a vykázala zisk 1,5 miliardy Kč. Cargo Slovakia prepraví ročne viac ako 50 miliónov ton.

Podľa Řebíčka je variant s prepojením oboch firiem logický. Bol by totiž oveľa zaujímavejší pre potenciálnych strategických partnerov ako samostatné ČD Cargo. "A koniec koncov, užšie prepojenie by znamenalo predĺženie uceleného železničného koridoru smerom na východ," povedal minister.

Hovorca Českých dráh Ondřej Kubala uviedol, že tento zámer iba potvrdzuje to, čo už v minulosti naznačoval premiér aj minister dopravy. "Lokomotívy, vozový park a neposlednom rade aj zamestnanci sú z obdobia spoločného štátu vzájomne kompatibilní. Je to teda aj príležitosť, z ktorej by mali ťažiť obe strany," povedal hovorca.

Podľa Karla Šidla, člena podvýboru Snemovne pre dopravu, bude mať v novo vzniknutej spoločnosti väčšinu akcií česká firma. V nej si naďalej podrží rozhodujúci vplyv štát. Podľa neho je Cargo Slovakia, ktoré vzniklo v roku 2005 oddelením od slovenských železníc, dostatočne silným partnerom. "Bude to protiváha poľskej strane, bude to protiváha maďarskej strane," povedal Šidlo.

Nad ďalším postupom ČD a vlády ČR pri prípadnej privatizácii ČD Cargo visel doteraz otáznik. Zhovorčivý nebol po pondelkovom zasadnutí vlády ani premiér Topolánek. "Máme nejaké ďalšie zámery, s ktorými budete včas oboznámení," povedal iba. Podľa Šidla však Topolánek už o fúzii rokoval so slovenským náprotivkom Robertom Ficom.

S fúziou súhlasí aj dekan dopravnej fakulty ČVUT Petr Moos. Podľa neho si na liberalizovanom európskom trhu budujú silnú pozíciu napríklad Nemci, Poliaci a Rakúšania, a v tejto konkurencii obstoja iba silní hráči, uviedli na záver Hospodářské noviny.

Ministerstvo dopravy: Uvažujeme o užšej spolupráci

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) možno bude v budúcnosti užšie spolupracovať s českým partnerom ČD Cargo. "V rámci strategických rozvojových plánov spoločnosti Cargo Slovakia sa uvažuje aj o alternatíve užšej spolupráce s českým partnerom. Vzhľadom na to, že sa analyzujú viaceré možnosti, je zatiaľ predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by malo ísť," povedal pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Marián Jánošík.

(tasr, sita)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 571
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 514
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 499
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 717
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 518
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 923
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 943
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 383
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

ŠPORT

Ranieriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop