Pred 35 rokmi začala pracovať atómka v Bohuniciach

Odborná a laická verejnosť si 24. októbra pripomenie 35. výročie začiatku jadrovej energetiky v bývalom Československu.

Od začiatku výstavby až po spustenie reaktora v atómovej elektrárni Jaslovské Bohunice prešlo 14 rokov.(Zdroj: ČTK - Koller Jan)

Jaslovské Bohunice. V tento deň sa začala prevádzka v atómovej elektrárni A1 v Jaslovských Bohuniciach (EBO).

Výstavbu atómovej elektrárne v Československu pripravovali kompetentné orgány od roku 1955. Pre novú stavbu vybrali najskôr 24 lokalít, ktoré museli spĺňať geologické podmienky a nachádzať sa v blízkosti vodných zdrojov.

Pre prvú atómovú elektráreň na území Československa určili experti reaktor sovietskej konštrukcie KS-150 (A1, ktorý bol osobitný tým, že ako palivo používal prírodný neobohatený urán, ako moderátor ťažkú vodu a na chladenie mu slúžil oxid uhličitý. S výstavbou elektrárne v Jaslovských Bohuniciach sa začalo v auguste 1958, s montážou techniky v roku 1964 a ku spusteniu elektrárne prišlo 24. októbra 1972, kedy nainštalovaný reaktor dosiahol po prvý raz kritický stav. Blok A-1 prifázovali k sieti o dva mesiace neskôr - 25. decembra 1972.

V dobe, kedy bol v Československu akútny nedostatok elektriny, obohatil nový bohunický blok sieť o cca 100 MW. Prevádzku bloku A1 však sprevádzali prakticky sústavne technické poruchy a havárie, jeho produkcia ostala ďaleko za očakávaniami, preto 17. mája 1979 prijala vláda ČSSR uznesenie č.135, ktoré rozhodlo o trvalom vyradení bloku A1 z prevádzky.

Problémy pri budovaní reaktora A1 prinútili československú vládu, aby ešte pred spustením elektrárne A1 uzatvorila v roku 1970 zmluvu so Sovietskym zväzom o vybudovaní dvoch atómových elektrární so štyrmi blokmi VVER-440 (v230). Za miesto výstavby nového zariadenia vybrali opäť Jaslovské Bohunice, druhou lokalitou sa stali juhomoravské Dukovany.

V Jaslovských Bohuniciach sa s prípravnými prácami na prvých dvoch blokoch VVER začalo 24. apríla 1972, pracovať naplno sa začalo v roku 1974. Krátko po začiatku stavby sa rozhodlo o zmene projektu dvoch bohunických reaktorov z typu v230 na modernejšie v213. Odvtedy sa začali prvé dva bloky v Bohuniciach označovať ako elektráreň V-1 a ďalšie dva bloky ako elektráreň V-2. Bloky elektrárne V1 sa na rozvodnú sieť napojili v roku 1978 a 1980, bloky elektrárne V2 v rokoch 1984 a 1985. Za zlatú éru elektrárne v Jaslovských Bohuniciach označujú energetici roky 1985-1990.

V roku 1999 prijala slovenská vláda uznesenie č 801. v ktorom sa zaviazala, že vyradí oba najstaršie bloky elektrárne predčasne z prevádzky - v rokoch 2006 a 2008. Predstavitelia Európskej komisie argumentovali tým, že reaktory sovietskeho typu nespĺňajú bezpečnostné kritériá EÚ, obavy v Európe vzrástli po havárii černobyľskej atómovej elektrárne v roku 1986.

Podľa názoru energetikov sa Slovensko odstavením elektrárne v Bohuniciach stane závislým od dovozu elektrickej energie zo zahraničia. Prvý blok elektrárne V-1 odstavili 31. decembra 2006. Znižovanie výkonu sa uskutočnilo za účasti predsedu vlády SR Roberta Fica, ministra hospodárstva SR Ľubomíra Jahnátka, predsedníčky Úradu jadrového dozoru SR Marty Žiakovej a ďalších hostí. Minister Jahnátek označil tento deň za čierny deň slovenskej energetiky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 509
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 845
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 122
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 975
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 769
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 143
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 691
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 405
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.