Dnes o tom informoval zdroj blízky záležitosti.
Ratifikácia novej kolektívnej zmluvy, ktorú musí odsúhlasiť väčšina hlasujúcich členov odborov, je po víkende ohrozená. Členovia regionálnych sekcií odborovej organizácie UAW v Michigane, Missouri, Ohiu a Delaware totiž v piatok odmietli dohodu s Chryslerom a zvyšuje sa opozícia proti navrhovanému 4-ročnému kontraktu s automobilkou. Päť z 8 regionálnych sekcií UAW, ktoré hlasovali vo štvrtok a piatok, nový kontrakt odmietlo. Týchto 8 sekcií reprezentuje 14 177 pracovníkov, čo je 31 % z takmer 49 000 zamestnancov Chrysleru združených v UAW.
Výhrady proti dohode začali narastať v pondelok minulý týždeň, keď prezident odborovej organizácie UAW v Sterling Heights Bill Parker, ktorý bol súčasťou vyjednávacieho tímu, odporúčal členom odborov, aby ju odmietli. Povedal, že on by hlasoval proti, pretože prezident UAW Ron Gettelfinger nedokázal zabezpečiť prácu pre americké továrne Chrysleru aj v budúcnosti, ako sa to podarilo odborárom pri rokovaniach s General Motors.
"Ak bude kontrakt hlasovaním zamietnutý, Gettelfinger sa bude musieť vrátiť do automobilky a povedať - potrebujem väčšie garancie výroby," povedal analytik Michiganského technologického centra Dan Luria.
Viceprezidnet UAW General Holiefield však dnes lokálnym odborárskym lídrom v Sterling Heights povedal, že výroba v tomto montážnom závode je garantovaná až do roku 2016. Sľub daný predstaviteľom tohto závodu je veľmi dôležitý, pretože fabrika sa spája s hnutím vo vnútri odborov, ktoré chce potopiť navrhovaný kontrakt.
UAW sa 10. októbra dohodla s automobilkou Chrysler na novej kolektívnej zmluve. Ukončila tak po niekoľkých hodinách štrajk asi 37 000 zamestnancov tretieho najväčšieho amerického výrobcu áut. Podľa vtedajšieho vyhlásenia odborov nová 4-ročná kolektívna zmluva ochraňuje mzdy, dôchodkové a zdravotné zabezpečenie zamestnancov a penzionovaných zamestnancov Chrysleru, ktorí sú združení v UAW.
Nový kontrakt obsahuje garancie, že výroba áut sa nepresunie mimo USA. Garancie však nie sú také rozsiahle ako v prípade dohody UAW s General Motors. V mnohých prípadoch zaručujú zachovanie pracovných miest iba počas životnosti súčasných produktov.
Obe strany informovali, že súčasťou novej zmluvy je vytvorenie fondu, ktorý bude mať na starosti financovanie zdravotnej starostlivosti pre pracovníkov automobilky na dôchodkoch. V tejto záležitosti je dohoda podobná prelomovej zmluve, ktorú v septembri uzatvorili UAW s General Motors.
Nespokojnosť vo vnútri UAW vyvoláva aj založenie spomínaného dôchodkového fondu. Odborári by boli najradšej, aby celá zodpovednosť za zdravotnú starostlivosť zamestnancov v dôchodku zostala na pleciach manažmentu automobilky. Ďalším problematickým bodom nového kontraktu sú nízke mzdy pre novo prijatých pracovníkov. Tí by mali dostávať asi polovicu v porovnaní so súčasnými zamestnancami.
Informovala o tom agentúra Reuters.