So štátnymi zárukami na úvery sa celkový dlh SE zvyšuje na 10,3 miliardy Sk

Bratislava 16. apríla (TASR) - V dôsledku regulácie cien elektrickej energie pri neregulovaných cenách vstupov do jej výroby čelí elektroenergetika ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - V dôsledku regulácie cien elektrickej energie pri neregulovaných cenách vstupov do jej výroby čelí elektroenergetika SR v súčasnosti hlbokej ekonomickej kríze. Nárast potreby štátnej pomoci vo forme nových úverov so štátnou garanciou má zo spomínaného dôvodu pre výrobcu elektriny - a. s. Slovenské elektrárne (SE) stále narastajúcu tendenciu zo štyroch miliárd Sk v roku 1999 cez 8,1 miliardy Sk v roku 2000 až na 10,3 miliardy Sk očakávaných na tento rok.

Ako sa ďalej uvádza vo vládou schválenom Zámere a postupe privatizácie rozvodných energetických podnikov, dôvodom krízy v elektroenergetike sú tiež ťažkosti splácania dlhov Ruskej federácie voči Ministerstvu financií SR, nízka úroveň reprodukcie a obnovy rozvodných sietí a ďalšie.

Úverové portfólio SE je zaťažené najmä dlhodobo návratnými investíciami, ako bola výstavba oboch blokov Atómových elektrární Mochovce (vyše 57 miliárd Sk), alebo investície na ekologizáciu, do ktorej SE vložili od roku 1990 viac ako 18,5 miliardy Sk. V dôsledku splácania vysokých úrokov z úverov následne narastá aj celkové zadlženie SE. Bankové úvery a výpomoci podniku dosiahli na konci roku 1999 sumu 58,848 miliardy Sk a v závere roka 2000 už boli na úrovni 63,788 miliardy Sk. Zastavenie zvyšovania sa úverovej zadlženosti SE by mala podľa vedenia podniku zabezpečiť práve logická úprava konečných cien elektriny.

Ministerstvo hospodárstva SR predpokladá vyriešiť krízový stav v SE a elektroenergetike okrem zvyšovania cien aj prostredníctvom privatizácie podniku (plánovaný predaj 49 % akcií), ktorá má byť ukončená v priebehu roka 2002.

* Martin Kováčik zll

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 482
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 183
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 548
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 242
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 163
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 107
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 031
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 771
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 609
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.