Firmy sa na euro nenáhlia

Väčšina z firiem predpokladá, že prechod na euro ich nebude stáť viac ako pol milióna korún.Z podnikateľských subjektov, ktoré tvrdia, že sa začali pripravovať na euro, tretina zatiaľ len prijala rozhodnutie o začatí príprav.

S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Až 90 percent podnikateľských subjektov považuje za dôležité pripraviť sa včas na euro. S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica z nich. Európska komisia má rozhodnúť o našom vstupe do eurozóny v marci 2008. Dovtedy to chce stihnúť viac ako 80 percent spoločností.

Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý uskutočnila na vzorke 204 respondentov. Z nich 77 percent tvorili podnikateľské subjekty a 23 percent samosprávy.

Väčšie podniky sú v príprave rýchlejšie

„Platí pravidlo, že čím väčší podnik alebo mesto, tým pokročili prípravy na euro ďalej,“ povedal vedúci kancelárie Podnikateľskej aliancie Slovenska v Bruseli Juraj Studeník. Súvisí to s tým, že s veľkosťou podniku narastá aj celková náročnosť príprav na zavedenie eura. No zo subjektov, ktoré sa už začali pripravovať na euro, sa tretina nachádza na začiatku, teda zatiaľ len prijali rozhodnutie o začatí príprav. Ďalšia pätina určila aspoň zodpovedné osoby za tento proces. Marketingovú stratégiu na zavedenie eura majú len dve percentá podnikateľov. Zaujímavé je, že takmer 70 percent subjektov predpokladá, že výška nákladov spojená so zavedením eura v ich spoločnosti nepresiahne pol milióna korún.

Skutočnosť, že výška nákladov spojených so zavedením spoločnej európskej meny môže prevýšiť 5 miliónov korún, pripúšťa 12 percent respondentov. „Ak tieto údaje porovnáme s údajmi o veľkosti subjektov, kde 39 percent subjektov má nad 250 zamestnancov, možno konštatovať, že jednotlivé subjekty nemajú realistickú predstavu o nákladoch spojených s prechodom na euro,“ povedal Studeník.

S prístupom štátnych orgánov­ sú nespokojní

Právnické osoby za najdôležitejšie považujú pripravenosť informačných systémov, vnútropodnikovú pripravenosť či zrozumiteľnosť a včasnosť prijatej legislatívy. Za dôležité však považujú aj pripravenosť orgánov štátnej a verejnej správy. No ani jeden z respondentov nevyjadril úplnú spokojnosť s informačnou kampaňou verejných orgánov smerom k podnikateľom. A takmer tri štvrtiny opýtaných vnímajú ich celkový doterajší prístup negatívne.

Všeobecná informačná kampaň o eure sa aj podľa aliancie mala začať dávno. „Na to, že Slovensko sa už mohlo poučiť z príkladu krajín, ktoré v minulosti zaviedli euro, by sme mohli byť na tom lepšie,“ myslí si Studeník.

„Ministerstvo financií chce začať s informačnou kampaňou o eure pre občanov začiatkom budúceho roka cez komunikačnú agentúru,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Vo väčšom rozsahu sa má rozbehnúť v druhej polovici roku 2008.

Podľa ministerstva sa o otázky súvisiace so zavedením eura zaujímajú najmä väčšie firmy. „Malé firmy sú otázne,“ povedal Šmál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 745
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 146
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 127
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 293
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 252
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 036
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 991
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 821
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.