Firmy sa na euro nenáhlia

Väčšina z firiem predpokladá, že prechod na euro ich nebude stáť viac ako pol milióna korún.Z podnikateľských subjektov, ktoré tvrdia, že sa začali pripravovať na euro, tretina zatiaľ len prijala rozhodnutie o začatí príprav.

S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Až 90 percent podnikateľských subjektov považuje za dôležité pripraviť sa včas na euro. S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica z nich. Európska komisia má rozhodnúť o našom vstupe do eurozóny v marci 2008. Dovtedy to chce stihnúť viac ako 80 percent spoločností.

Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý uskutočnila na vzorke 204 respondentov. Z nich 77 percent tvorili podnikateľské subjekty a 23 percent samosprávy.

Väčšie podniky sú v príprave rýchlejšie

„Platí pravidlo, že čím väčší podnik alebo mesto, tým pokročili prípravy na euro ďalej,“ povedal vedúci kancelárie Podnikateľskej aliancie Slovenska v Bruseli Juraj Studeník. Súvisí to s tým, že s veľkosťou podniku narastá aj celková náročnosť príprav na zavedenie eura. No zo subjektov, ktoré sa už začali pripravovať na euro, sa tretina nachádza na začiatku, teda zatiaľ len prijali rozhodnutie o začatí príprav. Ďalšia pätina určila aspoň zodpovedné osoby za tento proces. Marketingovú stratégiu na zavedenie eura majú len dve percentá podnikateľov. Zaujímavé je, že takmer 70 percent subjektov predpokladá, že výška nákladov spojená so zavedením eura v ich spoločnosti nepresiahne pol milióna korún.

Skutočnosť, že výška nákladov spojených so zavedením spoločnej európskej meny môže prevýšiť 5 miliónov korún, pripúšťa 12 percent respondentov. „Ak tieto údaje porovnáme s údajmi o veľkosti subjektov, kde 39 percent subjektov má nad 250 zamestnancov, možno konštatovať, že jednotlivé subjekty nemajú realistickú predstavu o nákladoch spojených s prechodom na euro,“ povedal Studeník.

S prístupom štátnych orgánov­ sú nespokojní

Právnické osoby za najdôležitejšie považujú pripravenosť informačných systémov, vnútropodnikovú pripravenosť či zrozumiteľnosť a včasnosť prijatej legislatívy. Za dôležité však považujú aj pripravenosť orgánov štátnej a verejnej správy. No ani jeden z respondentov nevyjadril úplnú spokojnosť s informačnou kampaňou verejných orgánov smerom k podnikateľom. A takmer tri štvrtiny opýtaných vnímajú ich celkový doterajší prístup negatívne.

Všeobecná informačná kampaň o eure sa aj podľa aliancie mala začať dávno. „Na to, že Slovensko sa už mohlo poučiť z príkladu krajín, ktoré v minulosti zaviedli euro, by sme mohli byť na tom lepšie,“ myslí si Studeník.

„Ministerstvo financií chce začať s informačnou kampaňou o eure pre občanov začiatkom budúceho roka cez komunikačnú agentúru,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Vo väčšom rozsahu sa má rozbehnúť v druhej polovici roku 2008.

Podľa ministerstva sa o otázky súvisiace so zavedením eura zaujímajú najmä väčšie firmy. „Malé firmy sú otázne,“ povedal Šmál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 017
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 104
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 963
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 876
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 615
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 755
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 768
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 609
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 503

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.