Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPMBB), a. s., bude od pondelka 22. októbra pripravovať postupné spúšťanie dvoch trolejbusových liniek. Kompletne na všetkých linkách - rovnako ako predtým - začnú premávať najneskôr do konca roka.
Trolejbusová doprava prestala byť súčasťou mestskej hromadnej dopravy (MHD) v meste pod Urpínom v roku 2006, keď sa stala jej prevádzkovateľom zvolenská spoločnosť SAD. Trolejbusy vyšli opätovne do banskobystrických ulíc 6. júna 2007 na testovacie jazdy.
"Dostali sme už list od prvostupňového povoľovacieho orgánu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), v ktorom oznamuje, že považuje rozhodnutie druhostupňového orgánu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR za definitívu z hľadiska pridelenia licencie na prevádzkovanie dopravy na mestskej trolejbusovej dráhe. Napriek tomu, že sme si dali urobiť právnu analýzu, som presvedčený, že DPMBB, a. s., už má pridelenú licenciu," informoval dnes na tlačovej besede primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor.
Jednou z prekážok spustenia trolejbusovej dopravy bol fakt, že chýbalo kolaudačné rozhodnutie pre veľký kruhový objazd pri bývalom Krajskom úrade v Banskej Bystrici. V súčasnosti sa čaká už len na vydanie písomného kolaudačného rozhodnutia. V tom prípade bude pripravená celá trolejbusová trasa. Aj keby nebolo vydané písomné kolaudačné rozhodnutie, trolejbusy začnú premávať na dvoch linkách, ktoré nevedú cez spomínaný kruhový objazd, dodal Saktor.
Obaja prevádzkovatelia MHD v Banskej Bystrici SAD Zvolen, a. s., i DPMBB, a. s., už predložili žiadosti na nový cestovný poriadok. Mestský úrad odsúhlasí nový cestovný poriadok, ktorý zohľadní znovuzavedenie trolejbusovej dopravy v sieti MHD v Banskej Bystrici.
DPMBB dostal od BBSK licenciu na prevádzkovanie trolejbusovej dopravy na trolejbusovej dráhe už v júli. Vedenie dopravcu ako aj mesto sa voči nej odvolali, pretože podľa nich Dráhový správny úrad zastúpený Úradom BBSK obmedzujúcim rozhodnutím o vydaní licencie prekročil svoje kompetencie, ktoré sú mu dané zo zákona o dráhach. Licencia obsahovala podmienky, ktoré prakticky znemožňovali prevádzku trolejbusov. Išlo najmä o obmedzenie rozsahu dopravy v závislosti od spojov iných dopravcov v meste.
Úrad stanovil, že v čase od 6. do 9. a od 13. do 17. hodiny, teda v dopravnej špičke, nemôžu trolejbusy využívať zastávky MHD 10 minút pred a po čase, keď tam má zastať autobus iného dopravcu. Mimo špičky by museli dodržiavať polhodinový odstup. Počas dňa by teda trolejbusy nemohli premávať a keby premávali, tak iba v noci.
Voči licencii sa odvolala aj zvolenská SAD, podľa názoru jej predstaviteľov by trolejbusy nemali premávať ani v noci. Úrad BBSK dostal vyjadrenia všetkých účastníkov konania o odvolaniach. Tie vyhodnotil a postúpil odvolaciemu orgánu MDPT SR. Ten upravil podmienky tak, že vyhovujú prevádzkovateľovi trolejbusovej dopravy.