STAVAŤ DIAĽNICU V OKOLÍ ŽILINY ZO SÚKROMNÝCH ZDROJOV BY BOLO NÁROČNÉ

Drahý sever vypadol z PPP

Ministerstvo financií včera odporučilo nebudovať severnú časť diaľnice D1 zo súkromných zdrojov. Aj podľa odborníkov je to finančne aj geologicky náročné.

BRATISLAVA. Dnes má vláda rozhodnúť, ktoré úseky diaľnic sa nebudú stavať pomocou verejno­súkromného partnerstva (PPP). Pôvodne sa hovorilo o 151 kilometroch, podľa vyjadrení rezortu financií by sa tento balík mal zmenšiť o tretinu. Z PPP projektov by mal vypadnúť úsek diaľnice D1 v okolí Žiliny, ktorý je veľmi finančne aj geologicky náročný.

Tunely sú výhodné

Rezort financií navrhuje vyhodiť z PPP projektov úsek Hričovské Podhradie až Dubná Skala a Dubná Skala až Hubová. Výstavba týchto úsekov cez PPP by mala značný finančný dosah na verejné financie. Tieto úseky si totiž vyžadujú veľký balík peňazí a diaľnica cez PPP projekt by sa veľmi predražila.

„Rádovo sme sem doteraz vložili 3,7 miliardy, pričom samotný tunel Višňové za Žilinou už zhltol 2,5 miliardy,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Úsek je pripravený na výstavbu a NDS chýba vykúpiť asi 50 pozemkov.

V minulosti vypracovali odborníci 18 variantov trasy v okolí Žiliny, čo trvalo 19 rokov. „Všetky varianty majú negatívne stanovisko, iba jeden vyšiel ako pozitívny. A to tunelový,“ povedal Jánošík. Opäť sa však vynárajú špekulácie, že spojenie na východ by sa dalo urobiť pomocou rýchlostnej cesty R1 a R3, s ktorou sa nateraz uvažuje cez Turiec. „Táto časť R3 sa technicky pripravuje, ale trasa ešte nie je definitívne určená,“ povedal Jánošík.

Brzdou je geológia

O odklonenie trasy R3 sa usiluje aj primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor (Smer). Táto rýchlostná cesta by mala viesť cez Banskú Bystricu a ďalej popod Donovaly.

Ide však o územie, ktoré je stále geologicky aktívne a dotvára sa. „Môžu sa vyskytnúť problémy, ktoré ovplyvia výstavbu,“ povedal riaditeľ Geologického ústavu Slovenskej akadémie vied Jaroslav Lexa. Donovaly tvoria vápence a dolomity, ktoré sú narušené a môže cez ne presakovať podzemná voda.

Táto oblasť je aj významným zdrojom pitnej vody, povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Pri projektovaní sa uvažovalo aj s viacerými tunelovými riešeniami, ale vyskytli sa tu ekologické problémy, ktoré sa doteraz nevyriešili,“ dodal.

Rovnako je na tom aj úsek za Žilinou, pretože podľa Lexu aj toto územie neukončilo svoj vývoj a podlieha zmenám. V strednej a východnej časti tunela Višňové sa vyskytuje žula, ktorá je v dôsledku geologických pohybov narušená.

„Sú v nej zóny, cez ktoré môže presakovať podzemná voda a neočakávané prítoky vody,“ povedal Lexa. Problémy môžu mať aj tunelovacie stroje, ktoré sa pri razení môžu odchýliť zo svojej trasy.

Západnú časť tunela tvoria skôr vápence a dolomity, ktoré sú síce mäkšie, „no tiež sú narušené a môžu nastať rovnaké problémy ako na východnej strane“, povedal Lexa.

Pretrasovanie nie je dobré

Úvahy o zmene spojenia Bratislavy s Košicami vznikli už dávno. Podľa odborníkov však nie je dobré meniť už existujúce riešenia.

„Najväčším nešťastím je otváranie trasovania diaľnic. Tak, ako sú dnes navrhnuté, je ekonomicky i sociálne výhodné,“ povedal Palčák. Jeho slová potvrdzuje aj Jánošík, podľa ktorého NDS ide „v línii, ktorá je schválená“ a treba prepojiť najvýznamnejšie ekonomické oblasti Slovenska. Doteraz však nikto neurobil štúdiu, ktorá alternatíva je výhodnejšia. Do úvahy sa pritom berú nielen finančné nároky na výstavbu, ale aj sociálne faktory, ako je dostupnosť ciest pre ľudí či firmy.

Chorvátsky vzor

Pri diskusii o výstavbe diaľnic sa dáva za vzor Chorvátsko. Podľa Lexu sa stavali rýchlejšie najmä vďaka priaznivejšiemu geologickému prostrediu. „Zatiaľ čo my vyrazíme za deň 1,5 metra tunela, Chorváti asi päť metrov,“ ukončil Jánošík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 131
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 394
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 212
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 187
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 062
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 083
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 048
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 957
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 571
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 409

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.