STAVAŤ DIAĽNICU V OKOLÍ ŽILINY ZO SÚKROMNÝCH ZDROJOV BY BOLO NÁROČNÉ

Drahý sever vypadol z PPP

Ministerstvo financií včera odporučilo nebudovať severnú časť diaľnice D1 zo súkromných zdrojov. Aj podľa odborníkov je to finančne aj geologicky náročné.

BRATISLAVA. Dnes má vláda rozhodnúť, ktoré úseky diaľnic sa nebudú stavať pomocou verejno­súkromného partnerstva (PPP). Pôvodne sa hovorilo o 151 kilometroch, podľa vyjadrení rezortu financií by sa tento balík mal zmenšiť o tretinu. Z PPP projektov by mal vypadnúť úsek diaľnice D1 v okolí Žiliny, ktorý je veľmi finančne aj geologicky náročný.

Tunely sú výhodné

Rezort financií navrhuje vyhodiť z PPP projektov úsek Hričovské Podhradie až Dubná Skala a Dubná Skala až Hubová. Výstavba týchto úsekov cez PPP by mala značný finančný dosah na verejné financie. Tieto úseky si totiž vyžadujú veľký balík peňazí a diaľnica cez PPP projekt by sa veľmi predražila.

„Rádovo sme sem doteraz vložili 3,7 miliardy, pričom samotný tunel Višňové za Žilinou už zhltol 2,5 miliardy,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Úsek je pripravený na výstavbu a NDS chýba vykúpiť asi 50 pozemkov.

V minulosti vypracovali odborníci 18 variantov trasy v okolí Žiliny, čo trvalo 19 rokov. „Všetky varianty majú negatívne stanovisko, iba jeden vyšiel ako pozitívny. A to tunelový,“ povedal Jánošík. Opäť sa však vynárajú špekulácie, že spojenie na východ by sa dalo urobiť pomocou rýchlostnej cesty R1 a R3, s ktorou sa nateraz uvažuje cez Turiec. „Táto časť R3 sa technicky pripravuje, ale trasa ešte nie je definitívne určená,“ povedal Jánošík.

Brzdou je geológia

O odklonenie trasy R3 sa usiluje aj primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor (Smer). Táto rýchlostná cesta by mala viesť cez Banskú Bystricu a ďalej popod Donovaly.

Ide však o územie, ktoré je stále geologicky aktívne a dotvára sa. „Môžu sa vyskytnúť problémy, ktoré ovplyvia výstavbu,“ povedal riaditeľ Geologického ústavu Slovenskej akadémie vied Jaroslav Lexa. Donovaly tvoria vápence a dolomity, ktoré sú narušené a môže cez ne presakovať podzemná voda.

Táto oblasť je aj významným zdrojom pitnej vody, povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Pri projektovaní sa uvažovalo aj s viacerými tunelovými riešeniami, ale vyskytli sa tu ekologické problémy, ktoré sa doteraz nevyriešili,“ dodal.

Rovnako je na tom aj úsek za Žilinou, pretože podľa Lexu aj toto územie neukončilo svoj vývoj a podlieha zmenám. V strednej a východnej časti tunela Višňové sa vyskytuje žula, ktorá je v dôsledku geologických pohybov narušená.

„Sú v nej zóny, cez ktoré môže presakovať podzemná voda a neočakávané prítoky vody,“ povedal Lexa. Problémy môžu mať aj tunelovacie stroje, ktoré sa pri razení môžu odchýliť zo svojej trasy.

Západnú časť tunela tvoria skôr vápence a dolomity, ktoré sú síce mäkšie, „no tiež sú narušené a môžu nastať rovnaké problémy ako na východnej strane“, povedal Lexa.

Pretrasovanie nie je dobré

Úvahy o zmene spojenia Bratislavy s Košicami vznikli už dávno. Podľa odborníkov však nie je dobré meniť už existujúce riešenia.

„Najväčším nešťastím je otváranie trasovania diaľnic. Tak, ako sú dnes navrhnuté, je ekonomicky i sociálne výhodné,“ povedal Palčák. Jeho slová potvrdzuje aj Jánošík, podľa ktorého NDS ide „v línii, ktorá je schválená“ a treba prepojiť najvýznamnejšie ekonomické oblasti Slovenska. Doteraz však nikto neurobil štúdiu, ktorá alternatíva je výhodnejšia. Do úvahy sa pritom berú nielen finančné nároky na výstavbu, ale aj sociálne faktory, ako je dostupnosť ciest pre ľudí či firmy.

Chorvátsky vzor

Pri diskusii o výstavbe diaľnic sa dáva za vzor Chorvátsko. Podľa Lexu sa stavali rýchlejšie najmä vďaka priaznivejšiemu geologickému prostrediu. „Zatiaľ čo my vyrazíme za deň 1,5 metra tunela, Chorváti asi päť metrov,“ ukončil Jánošík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 986
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 698
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 129
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 630
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 833
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 220
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 105
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 096
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 085
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 954

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal päť minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.