EK chce podporiť autá na vodík

Brusel 10. októbra (TASR) - Európska komisia (EK) chce podporiť autá na vodík. Vyplýva to z návrhu novej smernice EK.

Na jednej strane chce zjednodušiť a zjednotiť získanie povolení pre takéto autá. Okrem toho plánuje do roku 2013 investovať do ich rozvoja 470 miliónov EUR, v prepočte 15,8 miliardy SKK. Ide o program s názvom Palivové články a spoločná vodíková technologická iniciatíva (Fuel Cells and Hydrogen Joint Technology Initiative), ktorý by mal urýchliť vývoj vodíkových technológií a priviesť ich na takú úroveň, aby sa medzi rokmi 2010 až 2020 mohlo začať s ich komerčným využitím.

"Automobilová doprava narastá a zostáva jednou z hlavných príčin ekologických problémov, predovšetkým znečistenia ovzdušia v mestách," uviedol európsky komisár pre podnikanie a priemysel Günter Verheugen. Preto je nevyhnutné, čo najrýchlejšie hľadať alternatívy, ktoré človeku zaistia mobilitu, zároveň sú však neškodné pre okolie a zdravie, dodal Verheugen.

Zelení v Európskom parlamente (EP) však tvrdia, že Komisia iba márni svoj čas, keďže táto technológia nebude v dohľadnej dobe životaschopná.

Vodík sa v súčasnosti využíva predovšetkým v palivových článkoch. Tieto sú niečo ako malé elektrárne, v ktorých sa vyrába prúd z vodíka a kyslíka. Veľkou prednosťou tejto technológie je jej vysoká účinnosť a ekologickosť. Asi 40 % až 60 % energie vodíka sa premení na elektrický prúd a ako "odpad" zostane čistá voda.

Nevýhodou je náročná výroba a skladovanie vodíka. Navyše, ak sa získa z fosílnych palív, ako je ropa alebo plyn, mizne ekologická výhodnosť jeho využívania. Verheugen zdôraznil, že treba zaistiť, aby výroba vodíka neviedla k zvýšeniu škodlivých emisií kysličníka uhličitého. To znamená, že vodík nebude možné získavať z fosílnych energetických zdrojov.

Komisia uviedla, že vodíkové autá, ktoré budú pripravené pre trh budú zahrnuté do spoločného systému schvaľovania v rámci Európskej únie určujúceho, ktoré vozidlá spĺňajú požadované štandardy. Tento krok zjednoduší získavanie povolení pre vodíkové vozidlá a zabezpečí jednotné štandardy, ktoré platia v rámci únie.

Návrh ešte musí schváliť EP a vlády jednotlivých krajín EÚ. Podľa Verheugena v najbližších 10 rokoch síce neuvidíme na cestách veľa vodíkových áut, ale príde doba, keď tradičné benzínové autá budú nahradené modelmi s nižším objemom emisií. "Auto budúcnosti bude iné ako autá, ktoré poznáme dnes. Nebude ho poháňať ani benzín ani nafta."

Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 711
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 539
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 913
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 161
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 773
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 181
  7. Jarné prázdniny pri mori? 3 983
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 928
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 752
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

KOMENTÁRE

Čo je populizmus a prečo ho možno budeme potrebovať?

Ak ste si mysleli, že viete, čo je populizmus, s najväčšou pravdepodobnosťou ste sa mýlili.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop