Sereď 9. októbra (TASR) - O výstavbu Vodného diela (VD) Sereď Hlohovec sa predbežne zaujímajú štyri subjekty. Dve firmy majú podľa primátora Serede Vladimíra Vranoviča podanú žiadosť o vydanie územného rozhodnutia.
VD Sereď Hlohovec na Váhu je v súčasnosti posledným chýbajúcim článkom vodnej cesty dolného Váhu. Po jeho dostavbe by sa splavnená rieka mohla napojiť na medzinárodné plavebné cesty.
Výstavbu vodnej elektrárne pri Seredi označil minister hospodárstva SR Ľubomír Jahnátek za prioritný projekt z hľadiska využitia hydroenergetického potenciálu slovenských riek.
Vodné dielo bude umiestnené v inundačnom území Váhu v úseku vymedzenom koncom zdrže VD Kráľová pri Seredi a vyústením odpadového kanála od Vodnej elektrárne (VE) Madunice do Váhu pri Hlohovci. Jednotlivé objekty by mali byť rozložené v línii dlhej 24 kilometrov. Vodná elektráreň by mala byť spolu s plavebnou komoru súčasťou stupňa Sereď. Ten bude umiestnený na ľavej strane Váhu, severovýchodne od intravilánu Serede.
Elektráreň bola navrhnutá tak, aby v tandemovej prevádzke s VE Madunice spracovala prietok 300 kubických metrov vody za sekundu. VE Sereď pozostáva podľa projektovej dokumentácie z funkčného bloku, vtokového a výtokového objektu a montážneho bloku. Maximálny projektovaný výkon je 51,39 MW.
Vodné dielo Sereď Hlohovec je súčasťou Vážskej vodnej cesty (VVC), ktorá sa začala budovať v roku 1993. O dva roky neskôr Stály výbor pre vnútrozemskú plavbu v Ženeve zaradil VVC do zoznamu medzinárodných vodných ciest. Celková dĺžka vodnej cesty Komárno Žilina je 250 kilometrov. Pôvodný realizačný zámer výstavby vodnej cesty uvažoval o 4 etapách výstavby. Posledná etapa Žilina ODRA s dĺžkou 98 kilometrov mala byť ukončená do roku 2020 a mala byť definitívnym prepojením SR s baltickými prístavmi.
Celkové investičné náklady boli podľa pôvodného projektu vyčíslené na 37,3 miliardy Sk, z toho dobudovanie splavnenia po Žilinu si vyžadovalo sumu 19,4 miliardy Sk. Predpokladaná návratnosť investície bola vyčíslená na 11 rokov. Záverečná správa projektu splavnenia Váhu uvádza kapacitu VVC 15,4 až 18,5 milióna ton ročne. Celkovo mala prispieť k vytvoreniu vyše 10 000 pracovných miest.